Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
13.01.2020, 12:35

Dieselom ešte neodzvonilo. Dnes môžu svojou "čistotou" konkurovať aj elektromobilom

Sú neekologické, poruchové, časom vás s nimi nepustia do mesta. Všetky podobné obvinenia dieselov už dávno neplatia. Nové "nafťáky" sú čisté, úsporné a výkonné.

Dieselom ešte neodzvonilo. Dnes môžu svojou "čistotou" konkurovať aj elektromobilom
Zdroj: HN/Radoslav Petrík

Máte dojem, že autá s naftovými motormi sú po podvodnej emisnej afére Dieselgate definitívne vecou minulosti, pretože nastala doba elektrická, prinajmenšom hybridná? Veľký omyl. Dieselová technológia má toho stále veľa čo ponúknuť. Nové čisté nafťáky dokážu i podľa nezávislého merania "zelenej" pobočky organizácie Euro NCAP konkurovať elektromobilom, čo sa ekologickej stopy týka, píše iDNES.cz.

Trebárs nový Mercedes triedy C 220d s dvojlitrovým štvorvalcom s výkonom 143 kW má emisie tak hlboko pod všetkými limitmi, že si od Green NCAP vyslúžil maximálnu známku takzvaného Indexu čistého vzduchu (Clean Air Index), teda 10. Tú inak dosahujú len elektromobily, ktoré neprodukujú lokálne výfukové emisie (a elektrárenské sa im podľa európskej legislatívy nepochopiteľne nezapočítavajú).

​Druhou autoritou, ktorá nezávisle potvrdzuje čistotu dieselov, je nemecký autoklub ADAC. Ten tento rok v reálnej prevádzke preveril emisie 13 dieselov, a to s až neuveriteľnými výsledkami. Už spomínaný Mercedes 220d nevypustil vôbec žiadne oxidy dusíka, podobne ako BMW 520d Touring alebo Opel Astra 1.6D (1 mg / km).

A naftový Citroën Berlingo sa dostal na hodnotu 7 mg / km. S najprísnejšími limity, ktoré nadobudnú účinnosť za rok, tak nemajú najmenší problém - a to vrátane Hondy Civic 1.6 i-DTEC s výsledkom 101 mg / km, ktorá bola v teste najhoršia.

Vec je iná: močovina

Moderné diesely dokážu byť nesmierne čisté - vzduch za autom je čistejší ako pred ním - platia za to však drahými komponentmi, ako sú trojcestné katalyzátory, systémy vstrekovania močoviny (AdBlue) do výfukových plynov (SCR) a filtre pevných častíc (DPF). Čím viac systémov kombinujú, tým sú výfukové plyny čistejšie. Jediným miestom, kde mávajú problémy, je rýchla jazda po diaľnici, kedy sú výfukové plyny príliš horúce na to, aby sa z nich oxidy dusíka dali efektívne odstrániť.

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín. Pokiaľ chcete získať neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu hnonline.sk, predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.