StoryEditor

Budúcnosť mobility? Vodíkové autá môžu poslať bežné elektromobily znova do minulosti

02.01.2020, 10:04
Autor:
TopSpeedTopSpeed
Ľudia rýchlo zisťujú, že to s elektromobilitou v praxi nie je tak ružové, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Je potrebná iná, serióznejšia alternatíva.

Silnejúce hlasy proti súčasnej masívnej elektrifikácii celého automobilového priemyslu sa doteraz nemali poriadne o čo argumentačne oprieť. S výraznými zmenami v organizačnej štruktúre a modelových skladbách jednotlivých automobiliek sa však do hry začína vkladať čoraz väčší počet odborných a vedecky podložených štúdií, ktoré budúcnosť výlučne elektrifikovanej dopravy značne spochybňujú.

Vodíkové autá by vraj mohli situáciu zvrátiť. Stále väčšia časť vedeckej obce začína nahlas hovoriť o tom, že potrebujeme serióznejšiu alternatívu. Hoci sú elektromobily skutočne riešením, nespasia nás úplne a riešia len časť problému, ktorý tu máme.

​Navyše, hovoriť o zachraňovaní planéty pri súčasnom energetickom mixe výroby elektrickej energie, kedy sa jej veľká časť stále nevyrába z obnoviteľných zdrojov, je krátkozraké. Nehovoriac potom o systéme štátnej podpory a dotáciách, ktoré sa nedávno rozbehli na Slovensku.

Vodík má šancu zamiešať karty

Práve situácia, keď sa veľká časť elektrickej energie vyrába „špinavým“ spôsobom, nahráva aj alternatívnym palivám ako CNG, či vodík. Podľa najnovšej vedeckej štúdie spoločnosti Joanneum Research, ktorú si na objednávku nechala vypracovať Medzinárodná automobilová federácia (FIA), sú pri súčasnom spôsobe výroby elektrickej energie autá na CNG (s 15 percentným podielom biometánu) a na vodík (s palivovými článkami) šetrnejšie k životnému prostrediu ako elektromobily.

Situácia sa obráti v prospech elektromobilov až v momente, keď bude sto percent elektrickej energie pochádzať z obnoviteľných zdrojov. To, samozrejme, neznamená, že elektrické autá nemajú budúcnosť, či sú zlé, ale skôr to, že ich násilným pretláčaním medzi zákazníkov planétu skutočne nespasíme.

Vodík síce stále patrí skôr medzi palivá budúcnosti, no autám na jeho pohon sa aj napriek ošiaľu okolo elektromobility venujú aj najväčší automobiloví hráči.

Hyundai postavil napríklad SUV menom Nexo, Toyota neustále zdokonaľuje sériový sedan Mirai, Honda má model Clarity FCV, Mercedes-Benz realizuje pilotný program GLC F-Cell, BMW ukazuje i-Hydrogen, Volkswagen pracuje na modeli Crafter HyMotion a vývoj vodíkových áut ohlásil aj koncern PSA.

Elektrolýza je cesta

Vodík je možné vyrábať niekoľkými spôsobmi, práve to však výrazne ovplyvňuje jeho celkovú „emisnú“ bilanciu. Parný "reforming" metánu je síce cesta, ako získať vodík aj z komunálneho odpadu, ako efektívnejšia sa ukazuje skôr elektrolýza.

Jej efektivita je približne 85 percent, treba však počítať aj s tým, že celková efektivita vodíkových áut sa znižuje o straty pri distribúcii vodíka (straty pri plnení do externých nádrží predstavujú asi 30 percent) a straty pri opätovnej premene vodíka na elektrickú energiu v palivových článkoch vodíkových áut.

Tu však treba zdôrazniť, že výrazné straty sú aj pri distribúcii elektrickej energie k nabíjacím staniciam elektromobilov, rovnako ako pri samotnom nabíjaní. Tak, či tak, za predpokladu, že budeme vyrábať sto percent elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov, viac ako na elektrolýzu sa oplatí elektrickou energiou rovno nabíjať elektromobily. Vodík má však aj napriek tomu šancu. Prečo? Pretože ho vieme získať aj inak - z morskej vody.

Morská voda vracia úder

Výroba vodíka zo sladkovodnej vody (pri elektrolýze vzniká z vody vodík a kyslík) zaváňa až barbarstvom, prelom však spôsobila nová technológia jeho výroby z morskej vody. Vedecký tím z univerzity Stanford skonštruoval zariadenie na elektrolýzu, ktorého elektródy sú odolné voči agresívnej morskej vode.

​Ako uvádza vedecký magazín Proceedings of the National Academy of Sciences, veľmi zjednodušene povedané, ide o vrstvu síranu nikelnatého na kladnej elektróde zariadenia, ktorá predĺži jej životnosť v slanej morskej vode z bežných 12 hodín na viac ako tisíc hodín.

Jednoduchosti novej metódy výroby vodíka navyše prospieva fakt, že sa na ňu dá využiť slnečná a veterná energia prímorských oblastí. Nech to už s výrobou vodíka dopadne akokoľvek, ukazuje sa, že elektrika nie je jediným možným zdrojom energie budúcej mobility.

Zabúdať nesmieme ani na to, že kým elektrickú energiu nemožno efektívne dlhodobo skladovať, vodík áno. Jeho produkcia sa dá navyše ľahko regulovať a prispôsobovať aktuálnemu dopytu, čo je pri elektrickej energii (najmä pri jej vysokej spotrebe) skutočne náročný proces.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.

01 - Modified: 2024-04-19 11:31:18 - Feat.: - Title: Fico sa obracia na Čínu. Chce tam získať zdroje na dva veľké dopravné projekty 02 - Modified: 2024-04-19 09:05:00 - Feat.: - Title: Absolútna dominancia Japoncov. Toto je 10 hybridov s reálne najnižšou spotrebou paliva 03 - Modified: 2024-04-18 14:00:59 - Feat.: - Title: V Bratislave sa poobede tvoria kolóny, zdržíte sa aj 20 minút 04 - Modified: 2024-04-19 12:52:07 - Feat.: - Title: V Bratislave vznikne veľký parkovací dom pre takmer 500 áut. Má slúžiť aj tým, ktorí smerujú do centra mesta 05 - Modified: 2024-04-19 12:15:00 - Feat.: - Title: Mazda predstavila novú vlajkovú loď. Gigant aj so šesťvalcom zvládne 2,5-tonový príves
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
20. apríl 2024 06:04