Hlavnou funkciou dvojhmotového zotrvačníka je zabrániť prenosu vibrácií - je to teda vlastne akýsi tlmič. Predtým obvykle jednoduchý zotrvačník dnes čoraz častejšie nahrádza dvojhmotný, ktorý lepšie tlmí rázy a kmity. Je však zložitejší a teda aj náročnejší na prípadné opravy alebo výmenu, píše iDNES.cz.
Zotrvačník sa rovnako ako každý tlmič jazdením opotrebováva. Životnosť je podľa skúseností servisov od 80-tisíc po približne 220-tisíc kilometrov. Necitlivý vodič za volantom ho však vie zničiť vlastne okamžite.
Životnosť možno vhodným zaobchádzaním o niečo predĺžiť. Dôležité je najmä obmedziť rázy - jemne pracovať so spojkou, šetrne radiť, plynule sa rozbiehať. Niektorí dokonca odporúčajú pri státí v prudkom kopci používať parkovaciu brzdu, aby vozidlo nezostávalo opreté o zaradenú rýchlosť. Dôležitejšie je však to, ako rýchlo sa spojka púšťa - ideálne citlivo a pomaly.
Zotrvačníku tiež nesvedčí jazda v naozaj nízkych otáčkach. K podtáčaniu motora dnes mnohokrát nabádajú aj samotné autá odporúčacie, aký rýchlostný stupeň má vodič zaradiť. Sú totiž nastavené tak, aby auto minimalizovalo tvorbu emisii, životnosť je v týchto situáciách bohužiaľ až na druhom mieste.
"Dvojhmoťák" sa používa hlavne pri turbodieselových motoroch áut, kde sa pracuje s vyšším krútiacim momentom, čoraz častejšie ho však nájdeme aj pri benzínových motoroch, predovšetkým preplňovaných.
Pre preverenie dvojhmotného zotrvačníka stačí automobil naštartovať a studený motor nechať bežať na voľnobežných otáčkach. Ak počujete zospodu pohonnej jednotky klapot, s najväčšou pravdepodobnosťou ide práve o nadmerne opotrebovaný dvojhmotný zotrvačník. Jeho výmenu pritom neradno odkladať. Vôľa sa budú neustále zväčšovať a môže dôjsť k vážnemu poškodeniu i samotného motora.
Dvojhmotný zotrvačník sa má vždy meniť spoločne s kompletnou spojkovou sadou. Teda so spojkovou lamelou, prítlačným tanierom a ložiskom. Spojku je potrebné pri výmene dvojhmotného zotrvačníka rovnako rozobrať, a nestojí to rozhodne málo.
Je tak lepšie vymeniť všetko naraz. Treba počítať nielen so samotnou cenou náhradnej sady, ale aj s časovo náročnou výmenou. Ani u notoricky známych modelov s veľkým výberom dielu z druhovýroby sa nevojdete u garážistu do 500 eur.