StoryEditor

Nohu na spojke majte ľahkú. Ak zničíte tento dôležitý diel, zaplatíte stovky eur

31.12.2019, 06:08
Dvojhmotný zotrvačník sprevádza moderné turbodieselové motory. Ak sa k vozidlu nesprávate s citom môže sa poškodiť a vás bude čakať finančne náročná oprava.

Hlavnou funkciou dvojhmotového zotrvačníka je zabrániť prenosu vibrácií - je to teda vlastne akýsi tlmič. Predtým obvykle jednoduchý zotrvačník dnes čoraz častejšie nahrádza dvojhmotný, ktorý lepšie tlmí rázy a kmity. Je však zložitejší a teda aj náročnejší na prípadné opravy alebo výmenu, píše iDNES.cz.

Zotrvačník sa rovnako ako každý tlmič jazdením opotrebováva. Životnosť je podľa skúseností servisov od 80-tisíc po približne 220-tisíc kilometrov. Necitlivý vodič za volantom ho však vie zničiť vlastne okamžite.

Životnosť možno vhodným zaobchádzaním o niečo predĺžiť. Dôležité je najmä obmedziť rázy - jemne pracovať so spojkou, šetrne radiť, plynule sa rozbiehať. Niektorí dokonca odporúčajú pri státí v prudkom kopci používať parkovaciu brzdu, aby vozidlo nezostávalo opreté o zaradenú rýchlosť. Dôležitejšie je však to, ako rýchlo sa spojka púšťa - ideálne citlivo a pomaly.

Zotrvačníku tiež nesvedčí jazda v naozaj nízkych otáčkach. K podtáčaniu motora dnes mnohokrát nabádajú aj samotné autá odporúčacie, aký rýchlostný stupeň má vodič zaradiť. Sú totiž nastavené tak, aby auto minimalizovalo tvorbu emisii, životnosť je v týchto situáciách bohužiaľ až na druhom mieste.

"Dvojhmoťák" sa používa hlavne pri turbodieselových motoroch áut, kde sa pracuje s vyšším krútiacim momentom, čoraz častejšie ho však nájdeme aj pri benzínových motoroch, predovšetkým preplňovaných.

​Pre preverenie dvojhmotného zotrvačníka stačí automobil naštartovať a studený motor nechať bežať na voľnobežných otáčkach. Ak počujete zospodu pohonnej jednotky klapot, s najväčšou pravdepodobnosťou ide práve o nadmerne opotrebovaný dvojhmotný zotrvačník. Jeho výmenu pritom neradno odkladať. Vôľa sa budú neustále zväčšovať a môže dôjsť k vážnemu poškodeniu i samotného motora.

Dvojhmotný zotrvačník sa má vždy meniť spoločne s kompletnou spojkovou sadou. Teda so spojkovou lamelou, prítlačným tanierom a ložiskom. Spojku je potrebné pri výmene dvojhmotného zotrvačníka rovnako rozobrať, a nestojí to rozhodne málo.

Je tak lepšie vymeniť všetko naraz. Treba počítať nielen so samotnou cenou náhradnej sady, ale aj s časovo náročnou výmenou. Ani u notoricky známych modelov s veľkým výberom dielu z druhovýroby sa nevojdete u garážistu do 500 eur.

01 - Modified: 2024-04-26 12:00:00 - Feat.: - Title: Prvá jazda s novou Daciou Duster. Odolný klasik zdražel a dostal miesto dieselu hybrid 02 - Modified: 2024-04-26 09:06:00 - Feat.: - Title: Návrat Škody k športiakom? Supervýkonná novinka ohromí, má to však jeden háčik 03 - Modified: 2024-04-25 22:00:00 - Feat.: - Title: Opravárov čakajú zlaté časy. Brusel schválil prelomovú novinku 04 - Modified: 2024-04-25 11:45:00 - Feat.: - Title: Revolučná zmena pre „Géčko“: Terénna legenda od Mercedesu dostala elektropohon 05 - Modified: 2024-04-25 09:10:00 - Feat.: - Title: Urobí Európa krok späť? Nulové emisie sú vraj chvályhodné, ale nie za každú cenu
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
26. apríl 2024 18:07