Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
29.12.2019, 09:04

Muž, ktorý pre svet našiel Kabaňa a dolaďoval Favorit. K autám sa dostal náhodou

  • Felicia, prvá škodovka predstavená za vlády koncernu Volkswagen v Mladej Boleslavi, prvýkrát vyšla pred 25 rokmi.
  • Jej dizajn vznikol vo Wolfsburgu, druhý návrh vzišiel od českých dizajnérov značky, ktorých viedol Václav Capouch. Sochár, ktorý sa k autám dostal náhodou a zostal im verný celý život.
  • Dnes je podľa Capoucha najväčším limitom, ktorý obmedzuje dizajnérov, dodržať prísne predpisy.
Muž, ktorý pre svet našiel Kabaňa a dolaďoval Favorit. K autám sa dostal náhodou
Zdroj: Jiří Benák, iDNES.cz

Novodobá história dizajnového štúdia Škody sa píše od roku 1984, kedy automobilka obsadila voľné miesto dizajnéra Václavom Capouchom na odporúčanie profesora Zdeňka Kováča, ktorý bol jediným vysokoškolským pedagógom priemyselného dizajnu v socialistickom Československu, píše iDNES.cz.

Capouch, vyštudovaný sochár, sa paradoxne o automobily a ich dizajn vôbec nezaujímal. Nakoniec však zostal Škodovke verný celý svoj profesijný život. Svoje kvality preukázal pri Favorite a naplno práve pri vývoji Felicie.

​​Jednak ako autor pôvodne "cvičnej" exteriérovej ​​makety 1:1, na ktorej sa vo Wolfsburgu pôvodný tím slovenských dizajnérov mal naučiť moderným postupom a ktorá nakoniec súťažila s maketou koncernových dizajnérov, a tiež ako autor návrhu interiéru.

Capouch v mladoboleslavskom štúdiu pôsobil až do roku 2017, kedy odišiel do dôchodku. Dnes prednáša, tvorí svoje drevené sochy a taktiež rybárči.

Aké to je stráviť celú kariéru pri autách a ako na to spomínate?
Začiatky v automobilovom priemysle boli zložitejšie, ale myslím si, že to bol z mojej strany dobrý výber. Keďže po celoživotných skúsenostiach som dospel k názoru, že dizajn áut je top dizajn, to je neodškriepiteľné. Všetky ostatné dizajny sú zaujímavé, ale autá sú najzložitejšie a najzaujímavejšie.

Ale vy pôvodne nie ste autičkár ...
Ja som pôvodne sklár. Vyštudoval som strednú umeleckú školu sklársku v Kamenickom Šenove a potom som nejakú dobu pôsobil na Novoborskej. Potom som sa rozhodol, že pôjdem študovať ďalej, tak som išiel vyštudovať UMPRUM a tam som študoval dizajn. Ale faktom zostáva, že za celú dobu štúdia dizajnu som si ani raz neurobil auto. Všetci ostatní moji spolužiaci boli úplne šialení z toho, keď mohli robiť autá, a ja som neurobil ani jedno. V živote ma nenapadlo, že by som autá robil.

A ako ste sa k tomu dostal, odporučili vás?
Škodovka mala dlhú dobu pauzu, vzniklo vákuum. Skončili dvaja starší páni, dizajnéri. A keď sa urobil Favorit, tak zjavne potrebovali, aby ho niekto odprevadil do výroby, aby vzniklo dizajnérske oddelenie. Začali jazdiť po vysokých školách, a keďže v tej dobe bola zlínska škola - aj keď patrila pod pražskú UMPRUM - celkom renomovaná v oblasti dizajnu, tak zašli do Zlína. Vtedajší profesor Kovář, ktorý ateliér viedol, ma odporučil do Boleslavi.

Lenže ja som v tom čase bol ešte v piatom ročníku, takže som sa s nimi dohodol, že rok počkajú, ja si urobím diplomovku a potom že sa uvidí. Potom sa Škodovka neozvala, tak som rok pracoval ešte niekde inde. Potom však začali byť rokovania veľmi intenzívne a nakoniec sme sa dohodli a ja som prišiel do Boleslavi.

Zdroj: Jiří Benák, iDNES.cz

Na základe čoho vás odporučili, keď ste žiadne auto neurobil?
Boli tam dvaja vyložene autičkári, ale tí boli nejakým spôsobom už etablovaní na Morave, mali tam domy, rodiny ... Ja som robil rôzne "kolesové" záležitosti, napríklad invalidné vozíky, ale s autom to nemalo nič spoločné. Zrejme si pán Kováč myslel, že by to bolo vhodné.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 84% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.