Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
26.12.2019, 11:50

Legendárne Mini už mini nebude. Dostane viac priestoru, sľubuje muž, ktorý ho oblečie​

Stretne sa Angličan, Nemec a Poliak ... nie, to nie je vtip. Britskú automobilovú legendu vlastnenú nemeckým koncernom oblieka poľský dizajnér.

Legendárne Mini už mini nebude. Dostane viac priestoru, sľubuje muž, ktorý ho oblečie​
Zdroj: BMW

Chcete lepší dôkaz, ako veľmi je dnešný svet globalizovaný? Thomas Peter Sycha, od tohtoročného júla šéfdizajnér exteriéru kultovej značky Mini, je bytostný autíčkarm píše iDNES.cz.

Celú kariéru prežil v BMW a Mini je jeho srdcovka. V Mníchove desiatky rokov usadený Poliak (ročník 1963) je typický miničkar: má takmer dva metre, to sa do pôvodného trojmetrového mini, ktoré má samozrejme doma, skvele hodí. Ako služobné auto má Mini Clubman S.

Autá chcel maľovať vždy, ale vyštudovať za automobilového stylistu v osemdesiatych rokoch v Poľsku nešlo, tak išiel na architektúru, po páde železnej opony okamžite zamieril na jednu z najvyhlásenejších dizajnérskych škôl v nemeckom Pforzheime. Mimochodom, na oboch univerzitách aj v dizajnštúdiu ho stále sprevádza ďalší poľský dizajnér Jacek Fröhlich, autor dizajnu BMW radu 5 predchádzajúcej generácie.

Sycha po ročnom angažmáne v štúdiu pracujúcom pre Mercedes nastúpil v roku 1992 do štúdia BMW a už mu zostal verný. Najprv bavoráky 19 rokov maľoval, z jeho skicára je napríklad BMW Z4 Coupé. Posledné skice, na ktorých pracoval, než prevzal viac manažérsku úlohu v dizajnštúdiu, bolo BMW X3.

Od roku 2012 viedol rôzne dizajnérske tímy v rámci značky, napríklad ten čo vytvoril trošku "funky" SUV X2. Tento rok v júli, v roku kedy Mini oslavuje šesťdesiatku, sa posunul do štúdia tejto ikonickej značky. Dostal tam na povel dizajnérov exteriérov.

Ako ste začínal?
Je to pre mňa práca snov. Študoval som architektúru a stále som pri tom maľoval autá a čítal o nich všetko, čo som zohnal. A stále som myslel na to, ako sa k nim dostať. Ale sami viete, aká bola vtedy v osemdesiatych rokoch situácia.

Takže si pamätáte dobu, kedy dizajnéri navrhovali autá rukami. Bez počítačov.
Pracujeme tak stále, stále skicujeme, aj keď máme počítače a tablety. Všetci si stále niečo skicujú do blokov, vlastne všade. A niektoré sú tak dobré, že sa potom použijú ako základ pre digitalizované obrazy. Photoshop je pre nás vlastne skôr peračník, s jeho pomocou vyfarbujeme, urýchli prácu. Samozrejme, mladí dizajnéri priamo maľujú na tablete, to ja úplne neviem. Ale ručné skicovanie je stále najdôležitejší spôsob, ako zachytiť nápad, niečo vymyslieť.

Zdroj: BMW

Takže by ste nemenil...
Autá milujem. Mám rád to prostredie, atmosféru.

Keby ste mal porovnať dnešok s dobou vašich začiatkov?
Bolo to jednoduchšie. Ale na druhú stranu, dnešnú zložitosť áut by sme vtedy vôbec neboli schopní vytvoriť. Dnes máme 3D modelovanie, simulácie, skenery, ktoré všetko uľahčujú a zrýchľujú. K tomu samozrejme pribudli obmedzenia, často ide o drobnosti, už dva milimetre sú však v autodizajne naozaj veľa.

Aké máte plány pri Mini? Veď vyzerá stále rovnako. To máte ľahké ...
To isté hovoria ľudia o Porsche 911: "Veď to auto vyzerá stále rovnako" (smeje sa). Snažíme sa uchovať tvár Mini. Má veľmi silnú tvár. Všetko sa teda točí okolo tohto ikonického vzhľadu. Ale vyvíja sa ďalej, všetko sa mení. Ako technicky, tak sa menia aj očakávania zákazníkov. Musíte im dať odkaz na históriu a zároveň byť moderný. Mini spája modernitu so silnou tradíciou, dedičstvom a k tomu akousi "mestskou využiteľnosťou".

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 74% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.