Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
03.12.2019, 11:34

Európu ovládnu autá do zásuvky. Od roku 2030 budú v prevahe, tvrdí štúdia

Elektrifikované autá majú svojim počtom podľa PwC Strategy & Digital Auto Report poraziť tie s klasickým spaľovacím motorom. Už o niekoľko rokov.

Európu ovládnu autá do zásuvky. Od roku 2030 budú v prevahe, tvrdí štúdia
Zdroj: Václav Nývlt, Technet.cz

Do roku 2030 sa bude v Európe predávať viac elektrických a hybridných áut, než vozidiel s klasickým spaľovacím motorom. Podiel čisto elektrických vozidiel bude následne až 40 percent z celkom 16 miliónov novo registrovaných automobilov za rok. Vyplýva to zo štúdie PwC Strategy & Digital Auto Report.

Počet nových registrácií hybridov a elektromobilov sa v Európe aj Amerike vyrovná okolo roku 2025. V roku 2030 však už budú čisto elektrické autá prevažovať nad hybridmi. Napríklad na obrovskom a pre mnohé automobilky veľmi dôležitom trhu, v Číne, prevažujú elektromobily už v súčasnosti.

"Čínska vláda v uplynulej dekáde výrazne investovala do vzniku celého priemyselného reťazca na výrobu elektromobilov. Zároveň podporuje elektrická autá reguláciami počtu licencií pre autá so spaľovacím motorom," uviedol partner PwC ČR Pavel Štefek.

"Výsledkom teda je, že už teraz sa v Číne predá viac elektromobilov ako vo zvyšku sveta dohromady. V Európe hrá v prospech rozšírenia elektromobilov sprísnená emisná politika, ktorá nie je pre automobilky splniteľná inak, než produkciou bezemisných vozidiel," dopĺňa Štefek.

Ešte viac ako elektromobilita sa do roku 2030 vo svete presadí aj konektivita. Nadpolovičná väčšina áut v prevádzke by mala v tom čase vedieť komunikovať s bezdrôtovými telekomunikačnými sieťami.

Už od roku 2018 sú aspoň 3G konektivitou vybavené všetky nové autá. Ťažisko sa bude v nasledujúcej dekáde presúvať k 5G sieťam, pričom trh služieb súvisiacich s konektivitou vďaka väčšiemu rozšíreniu narastie zo súčasných 4,4 miliardy dolárov ročne na 81 miliárd v roku 2030.

​Najpomalšie sa z troch súčasných trendov bude vyvíjať autonómne riadenie, ktorého nástup brzdí samotná legislatíva i nutnosť vysokých investícií do vývoja.

V Európe bude v roku 2030 podľa Digital Auto Report až 25 percent novo registrovaných áut spĺňať parametre pre úroveň autonómneho riadenia štyri až päť, čo je jazda úplne bez zásahov vodiča respektíve vozidlo už ani nebude volant a pedále.