Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
13.11.2019, 12:04

Obavy sú neoprávnené. Náhrada za benzín Natural 95 je neškodná, tvrdia odborníci

Palivo E10 sa podľa Združenia pre výrobu a využitie biopalív bez problémov používa v celom svete a správy o možnom poškodení motora sú zavádzajúce.

Obavy sú neoprávnené. Náhrada za benzín Natural 95 je neškodná, tvrdia odborníci
Zdroj: Reuters

Slovenský parlament v októbri schválil zákon, ktorý stanovuje, že od 1. januára 2020 sa na čerpacích staniciach bude predávať nové palivo s označením E10. Toto palivo obsahuje namiesto súčasných piatich percent biozložky až deväť percent a jeho zavedenie má Slovensku pomôcť splniť záväzky o znižovaní emisií.

Z benzínu s označením Natural 95 (E5) sa tak stane ekologickejšia alternatíva s novým názvom, ktorá však nemusí vyhovovať všetkým automobilom - potrápi najmä tie staršie. Ak by k zmene v praxi na čerpacích staniciach nedošlo, petrolejárskym spoločnostiam budú hroziť vysoké pokuty, informoval na svojom webe denník Pravda. Podľa Združenia pre výrobu a využitie biopalív by však správy o možnom poškodení motorov starších áut mali byť zavádzajúce.

Okrem toho, spolu s novým ekologickým benzínom E10 sa budú ešte nejaký čas predávať aj súčasné palivá. Novinka, ktorá pribudne na čerpacích staniciach na Slovensku, sa dnes bez problémov používa v deviatich krajinách Európy a mnohých ďalších krajinách sveta.

„E10 je súčasťou motorizmu na celom svete. Používa sa v deviatich krajinách Európy a od 1. januára 2020 sa ich počet vrátane Slovenska zvýši na 12. Bez problémov sa používa v USA, Kanade, ale aj Číne, Brazílii, Austrálii, Indii, alebo v Thajsku. Teda aj v krajinách, kde je evidovaný starší vozový park, ako u nás na Slovensku. Z Európy spomeňme napríklad Bulharsko, Litvu, alebo Rumunsko“, hovorí Radoslav Jonáš zo ZVVB.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 67% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.