Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
24.10.2019, 11:20

​V japonsku predstavili vôbec prvý elektromobil Mazdy. Volá sa MX-30 a mieri do Európy

Dojazd novinky bude len na úrovni 210 kilometrov, čo však podľa automobilky bohate postačí na bežné využitie.

​V japonsku predstavili vôbec prvý elektromobil Mazdy. Volá sa MX-30 a mieri do Európy
Zdroj: Mazda

Už ani svojsky nasmerovaná Mazda, ktorá ide v poslednom čase v mnohých oblastiach a trendoch opačným smerom, to nemohla dlhšie odkladať.

Čo konkrétne? Predstavenie auta s pohonom, za ktorým sa "blázni" celá Európa napriek tomu, že je zrejmé, že záujem zo strany kupujúcich je o elektromobily len minimálny.

Po vzore CX-30

Prvý elektromobil automobilky nazvala trochu netradične - MX-30. Nie, nemá nič spoločné s „mrštným“ roadsterom nesúcim označenie MX-5, skôr s crossoverom CX-30. I keď Mazda tvrdí, že ich elektromobil bude zábavný nielen pre prírodu, ale aj pre samotného vodiča. Takže predsa len niečo z génov MX-5 bude mať? Znie to podivne, tak sa nechajme prekvapiť.

Elektrická Mazda MX-30 spredu dizajnovo trocha pripomína model CX-30, takmer kolmá maska má vo svojom strede len veľké logo výrobcu. Svetlomety s okrúhlym denným svietením prebrali túto funkciu z Angel Eyes BMW modelov, ktoré z okrúhlych tvarov prechádzajú na všelijaké iné, len nie okrúhle.

Mestský crossover takmer kopíruje rozmery CX-30ky, na dĺžku meria 4 395 milimetrov, šírka je 1 795 milimetrov a rázvor 2 655 milimetrov - rozmery sú teda identické. Rozdiel je len vo výške, tá je v prípade elektromobilu o 30 milimetrov väčšia ako pri CX-30ke, tu je to 1 570 milimetrov. Z modelu Mazda RX-8 tu môžeme nájsť napríklad zadné dvere otvárajúce sa proti smeru jazdy.

Dizajn interiéru nie je až tak vzdialený od iných súčasných modelov Mazda, rozdielom však je obrazovka pred radiacou pákou. Na nej ovládate mnohé funkcie elektromobilu. Pod ňou hlbšie je následne odkladací priestor, rovnako ako pod vystúpenou konzolou s radiacou pákou.

Aj s wankelom?

Okrem toho môže RX-8 pripomínať aj v budúcnosti. Časom by totiž do ponuky mal prísť aj model s wankelovým motorom, ktorý by mal zabezpečiť predĺženie dojazdu v štýle range extender. Elektrický motor označený e-Skyactiv má výkon 106 kW (144 koní). Kapacita akumulátora je 35,5 kWh, v prípade AC nabíjania má byť maximálna hodnota výkonu 6,6 kW.

Zdroj: Mazda

​Mazda avizuje dojazd na úrovni 210 kilometrov na jedno nabitie, čo síce nie je veľa, ale automobilka tvrdí, že Európanom to postačí. Podľa značky totiž priemerne najazdia denne len asi 50 kilometrov. Menší akumulátor znamená tiež menšiu hmotnosť a lepšie jazdné vlastnosti, ktorými by sa mal tento elektrický crossover pýšiť. Pohotovostnú hmotnosť však výrobca zatiaľ neudal.

I keď Mazda o novinke neprezradila všetky informácie, nemá problém s predobjednávkami. Na Slovensku začína cena za First Edition na sume 34 400 eur a Mazda ju na náš trh uvedie na budúcoročnú jeseň. Sériovo bude mať LED adaptívne svetlá, 18-palcové disky alebo elektricky nastaviteľné a vyhrievané  sedadlo vodiča.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.