Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
18.10.2019, 11:05

Felicia zišla z výrobných pásov pred 25 rokmi. Vyrábala sa v Poľsku i Bosne, aj ako Volkswagen

Prvým výsledkom spojenia mladoboleslavskej automobilky s koncernom Volkswagen bola práve Škoda Felicia.

Felicia zišla z výrobných pásov pred 25 rokmi. Vyrábala sa v Poľsku i Bosne, aj ako Volkswagen
Zdroj: Škoda

Populárny model Škoda Felicia sa stal symbolom prerodu značky v modernú automobilku. Prvá sériová Felicia zišla z výrobnej linky v Mladej Boleslavi 17. októbra 1994 a do roku 2001, kedy bola jej produkcia ukončená, bolo vyrobených 1,42 milióna kusov.

Felicia bola dôležitým míľnikom v histórii značky, ktorý dal konštruktérom po začlenení Škody do koncernu VW v roku 1991 čas na vývoj nových moderných modelov v koncernovom štýle a kvalite (Octavia, Fabia) v súlade so stratégiou zdieľaných spoločných platforiem.

Model Felicia vychádzal z predchádzajúceho úspešného modelu Škoda Favorit, automobilka však za podpory koncernu VW vykonala zmeny dizajnu a techniky, zlepšila kvalitu spracovania a optimalizovala výrobné metódy. Slabým miestom Felicií, vrátane tých z konca výroby, však zostala korózia, píše iDNES.cz.

Vývoj vozidla, ktorý dostal meno zhodné s populárnym kabrioletom vyrábaným v rokoch 1959 až 1964, začal v roku 1991, výroba overovacej série sa začala v roku 1993. Prvá sériová Škoda Felicia zišla z výrobnej linky v Mladej Boleslavi 17. októbra 1994 o 10:20 hod.

Trojicu Felicií pri predstavení verejnosti 26. októbra 1994 slávnostne pokrstil vodou z Vltavy vtedajšej pražský primátor Ján Koukal. Pred zahájením sériovej výroby nového radu firma vyprodukovala päť desiatok prototypov, ktoré začali z linky vo Vrchlabí schádzať 5. septembra 1994.

Felicie sa vyrábali v závodoch v Mladej Boleslavi, Vrchlabí a Kvasinách, a to vo verziách hatchback, kombi, pick-up, Van plus a Fun. Montovali sa aj v bosnianskom Sarajeve a v poľskej Poznani. Model kombi vstúpil na trh v júni 1995, v auguste toho istého roku začala automobilka výrobu variantu pick-up (a uzavretého úžitkového prevedenie Van plus).

Škoda Felicia schádzala z výrobnej linky najčastejšie vo variante hatchback, s touto karosériou ich automobilka vyrobila skoro 916-tisíc. Nasledovalo kombi, ktorých Škoda Auto vyrobila asi 352-tisíc kusov.

Pozrite si reklamu na model Škoda Felicia

Na báze vozidla Škoda Felicia pick-up bola predstavená aj Felicia Fun, koncipovaná pre využitie vo voľnom čase. Najvzácnejším karosárskym variantom Felicie je Van plus a práve Fun, ktorých bolo vyrobených len 9 176 kusov. Úžitkových Pick-upov sa vyrobilo skoro 125-tisíc. Nad rámec celkových čísel tiež vzniklo v období rokov 1996 až 2000 celkom 18 500 kusov prevedení pick-up predaných pod označením Volkswagen Caddy.

Základnou pohonnou jednotkou Felicie bol benzínový motor s objemom 1 2-litra vo výkonových variantoch 40 kW a 50 kW (od roku 1996 s viacbodovým vstrekovaním). Od roku 1995 bol v ponuke benzínový motor 1,6 MPI (55 kW) a naftový 1,9 D s výkonom 47 kW, oba z produkcie koncernu VW.

Verzie boli podľa vybavenia a motorizácie označované skratkami LX, LXi, GLX a GLXi. Luxusná verzia vyrábaná na oslavu stého výročia automobilky mala označenie Laurin & Klement, existovala celá rada ďalších akčných výbav (napr. Atlanta, Magic, Sport Line). V roku 1996 prešli Felicie modernizáciou, v roku 1998 automobilka predstavila facelift, ktorý sa týkal hlavne prednej časti vozidla - masky, nárazníka a kapoty, zmeny sa však dotkli tiež interiéru.

Feliciu si mohol zákazník objednať s rôznym stupňom výbavy, rad Felicia je však vybavený napríklad iba rádiom alebo prednými hmlovkami. Najvybavenejší variant ponúkal aj ABS, postupne až štyri airbagy, klimatizáciu, posilňovač riadenia, výškovo nastaviteľné a vyhrievané predné sedadlá, čalúnenie kožou alebo palubný počítač.

Zdroj: Škoda

​Felicia sa stala jedným z najobľúbenejších automobilov v Česku, okrem iného získala titul Auto roka 1994 v ČR. Výroba bola ukončená 20. júna 2001, celkom vzniklo 1 420 441 kusov. Tie boli ešte v roku 2012 tretím najrozšírenejším vozidlom v susednom a pre Feliciu i domácom Česku. Počas výrobného cyklu modelu sa objavila väčšia Škoda Octavia a v roku 1999 Škoda Fabia. Tá nakoniec Feliciu nahradila, dva roky však ešte oba modely vznikali súčasne (Octavia aj Fabia sú vo výrobe doteraz, teraz v tretej generácii).

Pri svojom uvedení na trh stál základný model Felicie 209-tisíc českých korún (približne osemtisíc eur), čo bolo vtedy asi 30 priemerných mesačných platov v Česku. Podľa prieskumu skupiny AAA Auto patrí jazdená Škoda Felicia k vozidlám, ktoré pri predaji čakajú najkratšiu dobu na nového majiteľa.

Priemerná čakacia doba vozidla predávaného cez inzerát alebo v autobazári je v Česku 56,6 dňa, ojazdené Felicie si však svojho majiteľa nájdu už za 27 dní. "Ceny ojazdených Felicií sa väčšinou pohybujú medzi 15 000 až 25 000 korunami (600 až tisíc eur), nájdu sa však aj výnimky, ktoré sa predávajú za násobky tejto sumy," zhodujú sa riaditeľ strategického rozvoja českej spoločnosti Auto ESA Pavel Foltýn a Martin Houška z autobazáru AAA Auto.

Zdroj: Škoda

"Škoda Felicia patrí vo svojej kategórii stále medzi žiadané jazdenky. Priebežne máme k predaju do 10 kusov tohto modelu, ktorý málokedy zostane v ponuke dlhšie ako jeden mesiac. Ponuka zachovalých kusov v dobrom stave nie je vysoká, čomu zodpovedajú aj predajné ceny," opisuje Foltýn. Podľa neho sa v prípade skutočne kvalitného kusu môžu vyšplhať ceny aj oveľa vyššie. Firma AAA Auto tento rok napríklad predala zberateľsky cenný model Felicia Fun za 160 000 korún (vyše šesťtisíc eur).

Felicia sa presadila aj v motoristickom športe. V rally majstrovstiev sveta pôsobila tri sezóny, od roku 1995 do roku 1997. V celkovom hodnotení získala vo svojej triede jedno druhé a jedno tretie miesto, v roku 1996 sa umiestnil pilot Stig Blomqvist s Feliciou na britskej RAC Rally na senzačnom treťom mieste v celkovom hodnotení .