Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
12.09.2019, 15:08

Toto má byť budúcnosť podľa BMW. O pohon sa stará vodík, má to však háčik

Aj vzhľadom na stále prísnejšie emisné normy sa snažia automobilky prinášať autá na rôzne alternatívne pohony.

Toto má byť budúcnosť podľa BMW. O pohon sa stará vodík, má to však háčik
Zdroj: BMW

Nemecká prémiová automobilka BMW má s automobilmi na vodík už dlhoročné skúsenosti. Nie je to tak, že si nedávno povedali „poďme spraviť auto na vodík“ a zrazu tu bolo niečo ako BMW i Hydrogen NEXT, pravdou je opak.

Už pri luxusnom BMW 7 generácie E38 v 90. rokoch sme mohli vidieť koncept s označením 750hL, ktorý poháňal práve spomínaný vodík. Ďalšia generácia s označením E66 v predĺženej verzii mala názov Hydrogen 7 a tiež tu ako palivo do spaľovacieho motora slúžil vodík. Teda úplne iný systém, ako používali iní výrobcovia, kde vodík vytváral elektrinu pre pohon samotného elektromotora.

​Novinka, ktorá sa ukázala pri príležitosti IAA autosalónu vo Frankfurte a nesie názov BMW i Hydrogen NEXT, však už nemá používať spaľovací motor a preňho ako palivo vodík, ale vodík by mal v palivových článkoch priamo generovať elektrinu. BMW svoj prototyp predstavilo na báze modelu X5 aktuálnej generácie G05, jeho sériové nasadenie je však stále pomerne ďaleko.

Problémom je totiž najskôr slabá infraštruktúra a tiež problémy s vodíkom, ktorý je vysoko nebezpečný pre svoje okolie pri styku s kyslíkom. Ak sa tieto prvky do budúcnosti nezlepšia a nevyriešia, vodík ako alternatívny pohon nebude rozšírený. No späť k i Hydrogen NEXT. BMW by totiž chcelo vytvoriť malú sériu pojazdných áut na tento pohon a to už okolo roku 2022. Do sériovej výroby by chceli tento typ pohonu ponúknuť zhruba v roku 2025.

Na prednej časti pribudli modré linky BMW i Blue na kapote i na otvoroch pre nasávanie vzduchu. Tvar a farba liniek dynamicky plynie po prednej časti a po blatníkoch karosérie lakovanej bielou farbou Mineral White.

Že vozidlo pochádza z divízie BMW i sa prejavilo aj na detailoch diskov kolies a na prvkoch zadného difúzora v modrej farbe BMW i Blue. Jednoliaty vzhľad bez otvorov na koncovky výfukového potrubia potom prezrádza, že pohon vozidla nevytvára lokálne emisie.

Ani to však neznamená, že by BMW zanevrelo na výrobu čistých elektromobilov alebo plug-in hybridov. Veď nedávno doplnil portfólio model BMW X5 s hybridnou technikou. Jednoducho len chcú ponúknuť čo najširšiu ponuku na trhu, z ktorej si vyberie skutočne každý zákazník. Nie všetci chcú totiž taký alebo onaký pohon a nútiť niekomu niečo, čo nechce a nepotrebuje, je skôr či neskôr cesta do záhuby.

Zdroj: BMW

​Elektrické vozidlá s vodíkovými palivovými článkami (FCEV) poskytujú podľa značky neobmedzenú bezemisnú mobilitu s podobnými užívateľskými vlastnosťami ako majú bežné vozidlá: tankovanie trvajúce menej ako štyri minúty, dlhý dojazd, žiadne kompromisy v komforte, možnosť ťahať prívesy a veľmi nízku závislosť od poveternostných podmienok.

To znamená, že ponúkajú zákazníkom rovnako dlhý dojazd v lete ako aj v zime. Na to však treba vytvoriť dostatočnú vodíkovú infraštruktúru. Vo väčšine krajín je takáto podporná infraštruktúra ešte v raných fázach vývoja.

Bližšie informácie o novom vodíkovom pohone od BMW bohužiaľ nemáme, to si nechali v automobilke zatiaľ pre seba. BMW i Hydrogen NEXT bude zatiaľ slúžiť ako pojazdné laboratórium, z ktorého budú konštruktéri zbierať údaje potrebné pre sériovú prevádzku a ďalší vývoj.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.