Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
31.08.2019, 00:00

Sú hybridy v ohrození? Počet krádeží akumulátorov stále narastá

Ako sa ukazuje, nástup elektrifikácie so sebou prináša aj prvé krádeže akumulátorov. Takýto druh krádeží pritom znamená extrémne vysoké riziko úrazu elektrickým prúdom.

Sú hybridy v ohrození? Počet krádeží akumulátorov stále narastá
Zdroj: Youtube/Antony Kennedy

Autá boli vždy stredobodom záujmu zlodejov. Či už celé, alebo len ich komponenty, ktoré sa dali na „čiernom trhu“ pohodlne a rýchlo speňažiť. Nie je pritom tajomstvom, že aj v tejto branži sa trendy menia podľa aktuálneho dopytu, ktorému sa veľmi rýchlo prispôsobuje aj ponuka.

Vy starší si možno spomínate na časy, keď sa na autách kradlo to, čo akurát nebolo v obchodoch. Nevedeli ste v obchode kúpiť stierače? To bol jasný signál, že sa začnú hromadne strácať z áut na parkoviskách.

Zdraželi pneumatiky? Za pár dní sa na ranných uliciach začali objavovať autá na tehlách bez kolies. Skrátka, aj „autičkári“ sa odjakživa flexibilne prispôsobovali dopytu „na trhu“. Ako sa ukazuje, platí to aj dnes a nevadí im ani to, že niektorí riskujú úraz elektrickým prúdom.

Prius bez bateriek

S príchodom väčšieho počtu hybridných modelov a elektromobilov sa na trhu objavujú autá preplnené drahými kovmi a trakčnými akumulátormi. Ceny bateriek pritom po pár rokoch neraz prekračujú zostatkové hodnoty samotných áut.

A to je, zdá sa, príležitosť pre nový druh zlodejov. Po vykrádačoch katalyzátorov (dôvodom ich krádeží boli zväčša drahé kovy) sa vo svete objavujú prvé prípady vykrádania elektromobilov a hybridov. O čo ide? O ich akumulátory.

Dokazuje to aj na najnovší prípad Toyoty Prius z Kalifornie, z ktorého zlodeji šikovne ukradli trakčné akumulátory. Tie sú pritom pri väčšine hybridných áut ukryté na relatívne prístupnom a čistom mieste pod zadnými sedadlami.

​Zaujímavé však je, že zlodeji nemohli byť absolútni amatéri, časť elektrických systémov hybridného Priusa je aj pri odstávke pod vysokým napätím a pred akoukoľvek manipuláciou s elektrickým príslušenstvom musia nasledovať zložité procesy „vybíjania“ jeho jednotlivých komponentov.

A to ešte nehovoríme o samotnej hmotnosti, ktorá sa aj s okolitým príslušenstvom dokáže blížiť k hodnote aj sto kilogramov.

Čierny trh s drahými kovmi porastie

Uvedený Prius pritom nie je jedinou obeťou „baterkovej mafie“. Postupne sa po svete začínajú množiť prípady krádeží akumulátorov, či dokonca celých elektromobilov, ktoré slúžia ako zdroj náhradných dielcov a drahých kovov.

​Podľa odborníkov sú dobre speňažiteľnou záležitosťou aj samotné trakčné elektromotory a kabeláž, ktorá musí mať kvôli veľkým prúdom veľký prierez.

Ako si s uvedeným fenoménom poradia samotné automobilky, zatiaľ nie je jasné. Rovnako ako pri klasických autách s konvenčným spaľovacím motorom však už určite pracujú na mechanizmoch, ktoré krádeže podobného typu znemožnia, alebo aspoň skomplikujú použitie ukradnutých komponentov v iných elektromobiloch.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.