Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
22.08.2019, 15:48

Dôležitý prvok áut, ktorý berieme ako samozrejmosť. Musí nás ochrániť aj pri nehode

Okrem airbagov sa o zabezpečenie a ochranu zdravia pasažierov v autách stará i stále zložitejší zamykací systém.

Dôležitý prvok áut, ktorý berieme ako samozrejmosť. Musí nás ochrániť aj pri nehode
Zdroj: HN/Erik Vrábel

Centrálne zamykanie áut, ktoré dnes už všetci považujeme vo svojich automobiloch za akúsi samozrejmosť, predstavila nemecká skupina Kiekert už v roku 1974. Za 45 rokov prešli tieto zamykacie systémy rozsiahlym vývojom a zámky majú stále viac bezpečnostných prvkov.

Dôvodom je, že majú za úlohu ochrániť nielen posádku v aute, ale aj chodcov v prípade nehody. Nielen airbagy, ale aj zamykací systém je teda pri jazde automobilom dôležitý. Nemusí však ísť len o zámky dverí.

Záchranárom vstup povolený

"Zámok musí umožniť pohodlný vstup a výstup z vozidla, zabrániť otvoreniu dverí pri prípadnej kolízii a po havárii tiež zabezpečiť možnosť opustenia vozidla aj prístupu záchranných zložiek do automobilu," vraví ČTK výrobný riaditeľ spoločnosti Kiekert Petr Kuchyňa.

V súčasnosti sú preto kľučky so zámkom prepojené bovdenmi, vďaka ktorým sa nezablokuje otvárací mechanizmus. Novinkou je aktuálne elektronický zámok E-latch, ktorý bovdeny už nepotrebuje a otvorí dvere pomocou signálu z mikrospínača. Autá už majú bežne detské poistky, mechanické sú však nahrádzané elektrickými, kedy poistku aktivuje samotný vodič.

Nové zámky majú takzvaný systém Active Inertia, ktorý zabráni neúmyselnému otvoreniu dverí pri nehode. "Systém počas nárazu rozpojí zámok od vonkajšej kľučky dverí. Vďaka tejto inovácii došlo k výraznému zníženiu hmotnosti zamykacích systémov, čo napomáha k znižovaniu emisií. Zároveň sme zredukovali počty dielov," hovorí Kuchyňa.

Ochrana pre chodcov

Zdokonalením bezpečnosti prevádzky je tiež aktívny zámok prednej kapoty s inštalovanou pyropatronou. V prípade zrážky s chodcom pyropatrona vystrelí kapotu o niekoľko centimetrov nad motor a zmierni tak zranenia dopadajúceho chodca, ktorý by inak spadol plnou váhou na kovové motorové diely.

"Ďalšou inováciou je potom umiestňovanie kamier a senzorov, ktoré bránia v otvorení dverí, ak sa blíži iné vozidlo či cyklista," konštatuje Kuchyňa. Systém na tento štýl fungovania využíva napríklad značka Hyundai v modeli Santa Fe.

Nové autá sa už tiež automaticky zamykajú pri rýchlosti nad 20 kilometrov za hodinu, funkcia "Double lock" umožní, že sa dvere nedajú po zamknutí otvoriť ani zvnútra. "Zlodejovi teda nepomôže rozbitie okienka. Pri dodávkach je zámok navyše chránený plechovým krytom, ktorý zamedzuje jeho neoprávnenému odomknutiu," informuje Kuchyňa.

Stále komplikovanejšie

​Inovácie však zvyšujú náklady na výrobu. Samotný zámok má teda stále viac funkcií, skladá sa z viacerých dielov a vyžaduje oveľa väčšiu presnosť komponentov či presnosť pri výrobe.

"Aby sme boli schopní vyhovieť stále rastúcim požiadavkám na kvalitu a udržať náklady na zodpovedajúcej úrovni, musíme okrem našich výrobkov neustále inovovať aj celý výrobný proces. Zamestnanci sú odmeňovaní za každý podaný zlepšovací návrh a dostávajú podiel z úspor. Vo výrobe je tiež stále viac plne automatických staníc a robotov, ktoré nahrádzajú rutinnú a obtiažnu ľudskú prácu," dodáva Kuchyňa.

Nemecká skupina Kiekert postavila závod v českom Přelouči v roku 1993. V továrni aktuálne pracuje okolo 2 900 ľudí a ročne vyrobia až 47 miliónov zámkov. Zámky sa montujú do áut mnohých svetových automobiliek, pričom koncern Kiekert drží asi 30 percentný podiel na svetovom trhu.

"Budúcnosť bude tiež patriť automobilom, ktoré budú samy otvárať cestujúcim dvere, bez toho aby niekto musel ťahať za kľučku dverí," hovorí na záver Kuchyňa.