Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
29.07.2019, 13:05

Elektromobily sú nevyhnutné, no pretrvajú aj spaľovacie pohony, tvrdí odborník

Aj napriek nástupu elektromobilov by ešte bežné spaľovacie motory nemali skončiť, rovnako tak ani naftové agregáty.

Elektromobily sú nevyhnutné, no pretrvajú aj spaľovacie pohony, tvrdí odborník
Zdroj: Reuters

Gregor Strassl, šéf najväčšieho rakúskeho súkromného predajcu vozidiel Denzel, považuje príchod elektromobilov za nevyhnutný, no uprednostňuje spoločné používanie spaľovacích motorov, elektrických a hybridných pohonov. Podľa neho v budúcnosti sa budú po cestách pohybovať autá so siedmimi rôznymi typmi pohonu.

Rozvoj elektromobility je nevyhnutný už len preto, že automobilky musia plniť tvrdé požiadavky na emisie CO2, inak im hrozia pokuty vo výške stoviek miliónov eur. Navyše ich čakajú veľké investície do autonómnych a zosieťovaných vozidiel.

Brzdou pre rozvoj je fakt, že Rakúsko prakticky vôbec nepodporuje súkromnú kúpu elektromobilov a typickým kupcom auta s elektrickým pohonom je najmä firma. Navyše ani samotní spotrebitelia nevedia, pre ktorý druh pohonu sa majú pri kúpe rozhodnúť rozhodnúť.

Strassl očakáva veľkú výzvu aj pre predajcov vozidiel, ktorých čaká konsolidácia trhu a najťažšiu situáciu budú mať stredne veľkí predajcovia. Marža z predaja áut je minimálna, preto musia zarábať v rámci celého hodnotového reťazca. Denzel v súčasnosti predáva 16 rôznych značiek a ročne predá 45-tisíc vozidiel.

Zmeny sa dotknú aj rakúskeho dodávateľského sektora, ktorý patrí medzi najdôležitejšie odvetvia, najmä vo výrobe motorov a prevodoviek. Elektrický motor má jednoduchšiu konštrukciu a nepotrebuje ani zložitú prevodovku.

Podľa Strassla sa musia dodávatelia preorientovať na výrobu celých komponentov pre nové typy pohonu. Výzvou bude fakt, že na tento trh sa budú vo veľkom tlačiť práve čínske firmy.

​Najväčšou výzvou pre predajcov aj výrobcov je však nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily. Denzel v súčasnosti zamestnáva 1 400 ľudí a stále nevie obsadiť 45 voľných miest v rôznych oblastiach, hoci každý rok sa mu hlási až deväť-tisíc uchádzačov.

Strassl neočakáva, že auto stratí pre spotrebiteľa príťažlivosť. Podľa neho nejde o otázku veku, ale skôr rozdielne potreby mesta a vidieka. V mestách sa totiž čoraz viac presadzuje koncept zdieľania auta namiesto jeho vlastníctva.

Rovnako nepredpokladá ani koniec dieselového pohonu, keďže napríklad v Rakúsku je evidovaných vyše päť miliónov áut s týmto typom pohonu.