Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
10.07.2019, 13:02

Bežne jazdíme 250 km/h a dalo by sa aj viac, vraví Homola. Čo odkazuje dnešným vodičom?

  • V druhej časti nášho letného mini-seriálu "Moje prvé auto" sme oslovili úspešného slovenského automobilového pretekára Maťa Homolu.
  • Ako jazdí na okruhu, mimo neho a kedy sadol prvý krát za volant?
Bežne jazdíme 250 km/h a dalo by sa aj viac, vraví Homola. Čo odkazuje dnešným vodičom?
Zdroj: Maťo Homola

Už od útleho veku mal sklony k automobilom, veď jeho otec je 15-násobným Majstrom Slovenskej republiky v pretekoch áut do vrchu. Reč je o Maťovi Homolovi (19. júl 1994), mladom 25 ročnom automobilovom pretekárovi, ktorý začínal svoju kariéru už ako 13 ročný.

V roku 2010 jazdil už viaceré šampionáty na motokárach a pravidelne sa umiestňoval na stupienkoch víťazov. Z motokár následne presedlal na preteky automobilov na okruhu a pokračoval na Európsky pohár cestovných automobilov FIA ETCC, WTCC, TCR International Series či FIA WTCR. 

V druhej časti letného mini-seriálu "Moje prvé auto" sme ho vyspovedali a prezradil nielen to, kedy sa usadil prvý krát za volant, ale aj ako jazdí mimo okruhu.

Aké boli Vaše vôbec prvé skúsenosti so šoférovaním a kedy?

Ja som mal k autám a k šoférovaniu veľmi blízky vzťah, keďže som vyrastal v rodine, kde otec aktívne pretekal. A práve preto som mal jazdu v aute teoreticky (z pravého zadného sedadla) naštudovanú.

Keď ma otcov kamarát prvý krát posadil za volant, mal som asi 11 - 12 rokov a nemal som nejaký veľký problém so spojkou alebo jednoducho s jazdou. Prišlo mi to prekvapivo celkom prirodzené a ani raz mi to neskapalo. Dokonca som pri prvom pokuse musel aj cúvať a otáčať sa, takže som to mal „se vším všudy“. 

Pamätáte si ešte na svoje prvé auto?

Ja som od 16 rokov aktívne pretekal v pretekoch automobilov na okruhu. V 18 rokoch som používal autá z rodiny, takže neboli vôbec moje – nejakú dobu som jazdil na BMW 130i, keďže som v tú dobu pretekal s BMW na pretekoch. Boli to aj autá iných značiek, ale nemôžem povedať, že by nejaké by bolo doslova moje prvé, lebo som mal veľa áut požičaných alebo rodinných.

Ako dlho ste si ho nechali a za aké ste ho neskôr prípadne vymenili?

Toto BMW 130i ostalo v rodine asi dva roky a následne sme ho predali, keďže som zmenil značku auta v pretekárskom odvetví.

Prvé auto je spojené s mnohými zážitkami, spomínate si na nejaký?

So spomínaným autom som mal veľa zábavy, hlavne keď nasnežilo. Bola to jednoducho taká tá prvá detská radosť z veľkej hračky, ktorá pretrváva v podstate dodnes.

Ste pretekár, no ako sa z pohľadu "bežného" vodiča hodnotíte?

Mierny, predpisovo jazdiaci vodič, ktorý sa "vyjaší" na okruhu, ale na normálnej ceste ide opatrne a užíva si normálnu jazdu.

Zdroj: Maťo Homola

Obľubujete rýchlu, alebo radšej opatrnejšiu jazdu mimo okruhu?

Určite tú opatrnejšiu. Ja, ako pretekár, vyzývam na bezpečnú jazdu, keďže je na cestách veľmi veľa áut, spolu s ďalšími účastníkmi cestnej premávky (chodci a cyklisti) a nedá sa stopercentne predpovedať, čo ten ďalší človek urobí. Mimo toho, na cestách je aj veľa policajtov, takže sa to ani veľmi finančne neoplatí. Preto jazdím podľa predpisov a snažím sa byť takým pozitívnym príkladom pre ďalších vodičov.

Akou najvyššou rýchlosťou ste išli počas pretekov a ako v bežnej premávke (napríklad nemecká diaľnica)?

Na okruhu dosahujeme bežne maximálnu rýchlosť niekde okolo 250 - 260 kilometrov za hodinu, ale tam sme limitovaní najmä dĺžkou rovinky, inak by auto išlo aj rýchlejšie. Po nemeckej diaľnici som tento rok išiel z pretekov a na mojom ambasádorskom Hyundai i30 Fastback N som dal maximálku okolo 256 kilometrov za hodinu. Tam som si to však mohol dovoliť, išiel som predpisovo :)

Aké auto je pre vás vysnené a aké sa vám najviac páči?

Veľa ľudí sa ma to pýta, avšak nemám vytipované ani jedno. Mám viacero obľúbených áut, napríklad staršie výkonné autá ako Lancia Delta HF Integrale alebo starý Ford GT. Z novších by som určite nenamietal mať superšporty ako Koenigsegg Agera, Mclaren P1 alebo Aston Martin DBS.

Čo máte aktuálne vo svoje "garáži"?

Zo svojho aktuálneho auta sa veľmi teším. Je to Hyundai i30 Fastback N, čo je nové športové auto značky Hyundai s 275 konskými silami. Keďže pretekám na aute Hyundai tento rok, dostal som toto auto ako ambasádor značky na prebiehajúcu sezónu.

Je to veľký pútač očí, vzhľadom na odvážny dizajn, ktorý nemá v danej triede konkurenciu. A mimo toho, na okruhu ma veľmi dobré vlastnosti, takže to je aj také občasné tréningové auto pre mňa.

Ste profesionálny jazdec, čo Vás aktuálne čaká vo svete motoršportu?

V tomto roku pretekám s už spomínanou značkou Hyundai a ich autom Hyundai i30 N TCR na Majstrovstvách Európy TCR Europe, kde máme za sebou skoro polovicu sezóny. Aktuálne som na 5. mieste v priebežnom hodnotení s dobrou šancou na titul.

Sezóna je ešte dlhá, ale som motivovaný priniesť na Slovensko titul Majstra Európy. Najbližšie ma diváci môžu uvidieť už budúci víkend (13-14. júla) na rakúskom okruhu Red Bull Ring alebo prvý augustový víkend (3-4. august) na nemeckom okruhu Oschersleben.

Určite máte fanúšikov aj medzi čitateľmi HN, čo by ste na záver odkázali celkovo dnešným vodičom?

Chcel by som všetkým čitateľom odkázať, aby boli na cestách obozretní a opatrní, nakoľko je stále viac a viac áut a naše cesty nie sú stavané na také množstvo dopravných prostriedkov. Užívajte si bezpečnú jazdu za volantom, aby ste sa dostali tam, kam potrebujete v zdraví, pretože to je to najdôležitejšie. Pozdravuje vás Maťo Homola