Modely SUV už tvorí viac ako pätinu všetkých predaných vozidiel značky Ford v Európe, píše iDNES.cz. V roku 2018 narástol ich odbyt o viac ako 19 percent. "Kompaktný crossover kombinuje emotívny dizajn exteriéru s najlepším batožinovým priestorom v danej triede a prepracovaným mild-hybridným pohonom," opisuje novinku Martin Linhart, hovorca českého zastúpenia značky.
Ford Puma sa chváli obrím kufrom, 456 litrov má byť najlepšia hodnota medzi porovnateľnými kompaktnými crossovermi. V základnej konfigurácii pojme po sklopení zadných sedadiel predmet s rozmermi 112 x 97 x 43 centimetrov.
V kufri Pumy nájdeme vychytávku v podobe takzvaného Ford MegaBox. V špeciálnej krabici s rozmermi 76 x 75 x 31 centimetrov, ktorá má objem 80 litrov, možno prevážať nestabilné predmety s výškou až 115 centimetrov, napríklad izbové rastliny, poprípade ho zakryť vekom a ukryť do neho predmety, ktoré nemajú byť na očiach. Vďaka syntetickému poťahu a výpustnej zátke je možné box vymývať vodou.
Podlaha kufra je polohovateľná. Kryt batožinového priestoru je uchytený do jeho veka. "Pohybuje sa spolu s piatymi dverami a nepotrebuje podporné bočné lanko. Navyše je natoľko pružný, že sa jeho tvar prispôsobí väčším predmetom," opisuje Linhart.
"Po celú dobu vývoja bolo naším cieľom dosiahnuť bezprecedentnú úroveň praktickosti v kompaktnom a hospodárnom balení," povedal Norbert Steffens, šéfkonštruktér modelu. "Unikátny Ford MegaBox a krycie pláto sú príkladom inovatívneho myslenia, ktoré nám pomohlo dosiahnuť požadovanú flexibilitu bez dizajnových kompromisov."
Mild-hybridné pohonné ústrojenstvo kombinuje pomocný elektrický pohon so zážihovým trojvalcom 1.0 EcoBoost s výkonom 92 a 114 kW (125 a 155 koní). Technnológia EcoBoost Hybrid kombinuje zážihový motor 1.0 EcoBoost s remeňom poháňaným integrovaným štartér / generátorom s výkonom 11,5 kW a 50 Nm. Štartér / generátor tu nahrádza bežný alternátor.
Pri brzdení a jazde zotrvačnosťou dokáže zachytávať energiu, ktorá inak prichádza nazmar, a využívať ju k dobíjaniu lítium-iónovej batérie. Tá pracuje s napätím 48 V a je chladená vzduchom. Štartér-generátor zároveň účinkuje ako elektromotor. V prípade potreby asistuje trojvalcovému spaľovaciemu motoru 1.0 EcoBoost pri akcelerácii a napája tiež elektrické súčiastky vozidla.
Štartér-generátor vykrýva v nízkych otáčkach spaľovacieho motora oneskorenie výfukového preplňovania, čo motorárom Fordu umožnilo znížiť kompresný pomer a osadiť motor väčším turbodúchadlom. Integrovaný štartér-generátor dokáže znovu spustiť motor približne za 300 milisekúnd. Vďaka tomu možno častejšie aktivovať funkciu stop-štart.
Napríklad pri dochádzaní do zastavenia, keď rýchlosť klesne pod 15 kilometrov za hodinu, navyše aj so zaradenou rýchlosťou. Stačí, aby vodič vyšliapol spojku. Puma bude k dispozícii aj v nehybridných verziách. S litrovým 92 kW benzínovým turbo-trojvalcom a na niektorých trhoch aj s nateraz nešpecifikovaným turbo-dieselom (pravdepodobne 1,5-litrovým). Štandardom bude šesťstupňová manuálna prevodovka, časom príde i sedemstupňový dvojspojkový automat.
Puma sa začne predávať koncom tohto roka. Vyrábať sa bude v montážnom závode v rumunskej Craiove. Vo výbave má mať adaptívny tempomat, systém rozpoznávania dopravných značiek a asistenta udržiavania v jazdnom pruhu. Ten bol vylepšený o funkciu detekcie okraja vozovky. Spozná, kde teleso komunikácie prechádza do nespevneného povrchu, aj keď okraj nie je vyznačený vodorovným dopravným značením. V prípade potreby zasiahne do riadenia tak, aby vozidlo nezišlo z cesty.
"Puma zároveň ponúkne ako prvý model vo svojom segmente bezdotykové ovládanie piatych dverí (pre otvorenie stačí mávnuť nohou pod zadným nárazníkom - pozn. red.) alebo bedrovú opierku s masážnou funkciou," dodáva Linhart.
Predné aj zadné sedadlá môžu byť v závislosti na zvolenom stupni výbavy vybavené snímateľnými a prateľnými poťahmi. "Vďaka integrovanému zipsu je možné poťahy ľahko sňať jednou rukou a zákazníci si budú môcť vybrať z rôznych farieb a vzorov," opisuje Linhart.