Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
31.05.2019, 13:15

Elektromobily prekonávajú bežné autá len v meste. Aká je pravda o cene nabíjania?

Nabíjanie na verejných nabíjačkách bude vždy drahšie ako nabíjanie doma, tvrdí odborník.

Elektromobily prekonávajú bežné autá len v meste. Aká je pravda o cene nabíjania?
Zdroj: Reuters

Klasické automobily, ako sme ich poznali doteraz, začínajú dopĺňať či nahradzovať ich elektrifikované modely. Hybridné, plug-in hybridné vozidlá či čisto elektromobily sa stávajú pomaly súčasťou ciest a našich životov. Asi len málokto z nadšencov elektromobility však vie, že prvé elektrické auto nepochádzalo zo žiadnej známej automobilky, ale od nadšencov a bádateľov žijúcich v 19. storočí.

Na základe dobových záznamov sa totiž prvý elektromobil vydal na svoju cestu v Holandsku v roku 1835 a jeho vynálezcom bol profesor Sibrandus Stratingh. Po takmer 170 rokoch sme sa posunuli do obdobia, keď by mala elektromobilita zásadným spôsobom zmeniť spôsob nášho každodenného života.

Uvedomujú si to nielen jednotlivé štáty či výrobcovia automobilov, ale i dodávatelia infraštruktúry potrebnej na samotnú prevádzku elektromobilov. Tá je žiaľ ešte stále pomerne nedostatočná na rozšírené využívanie elektromobilov, napríklad aj na Slovensku.

Batérie v pozore

„Elektromobilita sa v súčasnosti javí ako nezastaviteľný trend. Takmer všetky významné automobilky už majú alebo v krátkom čase predstavia modely s čisto elektrickým pohonom. Z globálneho hľadiska sme už v súčasnosti svedkami rapídneho znižovania cien batérií, čo výrazne ovplyvňuje aj vývoj a posilňovanie trhového segmentu produktov na uskladňovanie elektrickej energie,“ konštatuje Michal Kolimár, riaditeľ Strediska distribúcie energií v spoločnosti PPA Power DS.

Čím lacnejšie sú samotné batérie, tým efektívnejšie sú aj projekty zamerané na uskladnenie elektrickej energie a to opäť nahráva ďalšiemu znižovaniu cien batérií. Za posledných päť rokov totiž výrazne klesli ceny lítiových batérií, otvárajú sa nové ložiská lítia a budujú sa nové veľkokapacitné prevádzky na výrobu batérií v USA aj v Číne. Práve od ceny úložísk elektrickej energie bude významným spôsobom závisieť aj rozvoj elektromobility.

Na mnohých výskumných pracoviskách aj univerzitách po celom svete prebieha neustály vývoj v oblasti batérií a zásobníkov elektrickej energie, ktoré sledujú niekoľko cieľov – zrýchliť nabíjanie batérií, zvýšiť nabíjací prúd, znížiť náklady na výrobu batérií a odstrániť niektoré negatívne efekty z hľadiska životného cyklu batérií. Elektromobilita je z tohto hľadiska ani nie tak záležitosťou výrobcov áut alebo ich používateľov, ako skôr výrobcov batérií a vedeckého a výskumného bádania v tejto oblasti.

Elektrické auto je totiž podstatne jednoduchšie z hľadiska výroby či údržby, než bežné auto so spaľovacím motorom. Napriek tomu, že sa v minulom roku skončila na Slovensku štátna podpora pre zvýhodnený nákup vozidiel s elektrickým a hybridným pohonom, Kolimár neočakáva pozastavenie trendu nákupu týchto typov vozidiel. 

Ministerstvo hospodárstva aktuálne pripravilo ďalší Akčný plán rozvoja elektromobility v Slovenskej republike, ktorého definitívnemu schváleniu bude predchádzať vyriešenie takmer päťdesiatich pripomienok v rámci pripomienkového konania. V konečnom dôsledku by však mali záujemcovia získať podporu pri kúpe elektromobilu.

Aká je pravda o cene nabíjania

Nabíjanie automobilov s elektrickým či hybridným pohonom na verejných nabíjačkách je v súčasnosti stále drahé. Napriek tomu, že mala výstavba verejných nabíjacích staníc podporu prostredníctvom viacerých projektov Európskej únie, ceny elektrickej energie zostali na vysokej úrovni. „Nabíjanie na verejných nabíjačkách bude vždy drahšie ako nabíjanie doma. Elektromobilita je typická téma, o ktorej sa medzi ľuďmi šíri veľa mýtov. A preto je dobré dať si tú námahu a vyhľadávať overené fakty,“ upozorňuje Kolimár.

​Aká je teda pravda o cenách za nabíjanie? Pri nabíjaní z vlastných zásuviek a nabíjačiek vyjde cena elektriny približne 150 eur/MWh. Plné nabitie auta Nissan Leaf, ktoré patrí k najpredávanejším elektromobilom sveta, stojí zhruba šesť eur. Oproti tomu verejné nabíjačky pri cestách dosahujú cenu aj 450 eur/MWh a tu nás nabitie toho istého vozidla stojí 18 eur.

Pri jazde v meste jednoznačne vyhráva elektromobil nad autom so spaľovacím motorom, keď sa náklady pri elektromobile pohybujú na úrovni len 2,31 eura na sto kilometrov. Na porovnanie - benzínový motor dosahuje v mestskom režime náklady minimálne sedem eur na sto kilometrov. Situácia sa však otočí v prípade jazdy po okresných cestách a diaľniciach, kde majú zatiaľ ešte stále jednoznačne navrch automobily so spaľovacím motorom.

Nabíjanie doma?

Aktuálne si elektromobily najviac kupujú, dáva ich kúpa najväčší zmysel, ľudia bývajúci v rodinnom dome. Tu si totiž elektromobil dokážu pohodlne nabíjať, napríklad počas noci.

„V porovnaní s nabíjaním elektromobilu z klasickej domovej elektrickej zásuvky sa čas nabíjania skráti približne na tretinu. Predstavme si napríklad, že rýchlovarná kanvica má odber 2 kW, nabíjanie automobilu zo štandardnej zásuvky v dome ide približne s rovnakým výkonom. Čiže z hľadiska zaťaženia domovej elektroinštalácie nepredstavuje nabíjanie auta žiadnu výraznejšiu záťaž,“ informuje Kolimár.

„Pokiaľ chceme auto doma nabiť rýchlejšie, je vhodné použiť domovú nabíjačku, ktorá bude nabíjať s výkonom cca 6 – 6,5 kW, čo je spoločný výkon troch štandardných domácich spotrebičov, napríklad práčky, kanvice, fénu,“ dopĺňa. Z tohto hľadiska nie je potrebné počítať so žiadnou zásadnou zmenou elektroinštalácie na nabíjanie elektrického automobilu.