Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
31.05.2019, 11:17

Prerastený dron spojený s luxusným SUV. Američania ukázali lietajúce vozidlo na vodík

Lietajúca novinka je schopná prekonať až 644 kilometrov a previezť 454 kilogramov nákladu.

Prerastený dron spojený s luxusným SUV. Američania ukázali lietajúce vozidlo na vodík
Zdroj: Youtube/ Elijah's Delivery Drones Story

Spoločnosť Alaka'i Technologies predstavila model svojho lietajúceho dopravného prostriedku, ktorý je na rozdiel od iných podobných návrhov poháňaný vodíkovými článkami. Volá sa Skai a vyzerá ako veľký dron spojený s luxusným športovo-úžitkových vozidlom.

Firma dúfa, že bude raz slúžiť ako taxi, na prepravu nákladov a ako ambulancia. Odborníci však varujú, že pred schválením pre lety bude musieť prekonať rad regulačných prekážok, píše agentúra AP.

Skai má na streche šesť rotorov a vnútri sedadlá pre päť osôb. Podobne ako dron vzlieta a pristáva vertikálne. Od konkurenčných strojov sa však líši tým, že nie je poháňaný batériami, ktoré sú ťažké, ale ľahkými vodíkovými palivovými článkami. Jeho dolet je 644 kilometrov a môže prepraviť až 454 kilogramov nákladu.

Pre lety zatiaľ bude potrebný pilot a Skai sa bude ovládať za pomoci dvoch pákových ovládačov. Existuje však aj technológia pre autonómne lety, uviedol generálny riaditeľ firmy Stephan Hanvey.

Advokát spoločnosti Dorsey & Whitney Thaddeus Lightfoot, ktorý pomáha firmám orientovať sa v pravidle Federálneho úradu pre letectvo (FAA), však varuje, že bude trvať roky, než FAA povolia lety podobnými dopravnými prostriedkami bez vodiča.

Regulátori sa teraz stretávajú s tým, čo robiť s rastúcim množstvom menších dronov, ktoré používajú nadšenci do letectva a filmári. Tento rok FAA zmiernilo obmedzenia pre lety malých dronov nad davmi a v noci.

Dopravné prostriedky v tvare dronov, ako je Skai, musia najprv preukázať svoju spôsobilosť k letu, ako bežné lietadlá. Potom musia získať komerčnú certifikáciu, čo je ďalší zložitý proces, uvádza Lightfoot.

"Technológia je zaujímavá, ale regulačná cesta bude veľmi dlhá," upozorňuje Lightfoot. Dodáva, že nápad umožniť ľuďom lietať vo veľkom lietadle bez pilota je mimo súčasný regulačný systém.

Hanvey pripúšťa, že bude trvať najmenej desať rokov, než sa firme podarí realizovať jej víziu - mať flotilu lietadiel pre prepravu cestujúcich vo veľkých mestách rýchlosťou takmer 120 míľ za hodinu (193 kilometrov za hodinu).

Pred použitím pre osobnú prepravu by Skai mohlo slúžiť na prepravu potravín alebo vody po katastrofách, ako sú hurikány alebo požiare, ktoré môžu zničiť infraštruktúru. Môže sa použiť aj ako ambulancia alebo na evakuáciu ľudí. Skai je rovnako vybavený vysielačom, vďaka ktorému môže tiež vo vzduchu slúžiť ako veža na prenos signálu pre mobilné telefóny.