Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
26.04.2019, 16:01

Na Slovensku prebieha jedinečný projekt. Po 50 rokoch dokončujú prototyp Tatry 603 X

Na Slovensku dokončujú v spolupráci s autorom pôvodného návrhu funkčný prototyp vozidla Tatra 603X Coupé, ktoré na prvé otočenie kľúčikom čaká už viac ako polstoročie.

Na Slovensku prebieha jedinečný projekt. Po 50 rokoch dokončujú prototyp Tatry 603 X
Zdroj: Youtube/Slovenské centrum dizajnu

"Bude to veľká udalosť a sviatok pre slovenský dizajn," povedal Maroš Schmidt zo Slovenského múzea dizajnu, kde "prvé slovenské kupé s osemvalcom" vzniká.

Autor pôvodného návrhu zo 60. rokov minulého storočia Ján Cina v roku 1970 emigroval do Kanady. Najskôr vraj váhal, či sa do projektu zapojiť. Po emigrácii bol totiž z autorstva a histórie tohto modelu, či už limuzíny alebo kupé, vymazaný.

Nakoniec však zmenil názor pod dojmom nadšenia ľudí snažiacich sa dostavať automobil, ktorý vyvíjali v slovenskej pobočke Tatry v rokoch 1963 až 1967 ako nástupcu limuzíny Tatra 603.

V tom čase v Bratislave pôsobil aj brniansky dizajnér Otakar Diblík, podpísaný napríklad pod autobusmi Škoda 706 RTO, traktorom Zetor Crystal či lietadlom L-200 Morava.

Diblík vytvoril niekoľko konkurenčných modelov pre projekt Tatra 603 X. Ale jeho verziu odmietli Tatrováci v Kopřivnici s tým, že Tatra jednoducho nemôže byť hranatá.

Neuspel ale ani Cinov model. Projekt podľa Schmidta nakoniec zastavila Praha s oficiálnym odôvodnením, že navrhovaný automobil nebol dosť reprezentatívny, ale na adresu Slovákov údajne v tom čase zazneli rôzne nemilá slová.

Bratislavská "šesťstotrojka" vo svojej dobe dostala červenú a jediný postavený prototyp limuzíny skončil v múzeu. V Kopřivnici sa nakoniec ako nástupca vyrábala Tatra 613 z talianskej štúdie Vignale.

Schmidt však uisťuje, že by sa nebránil ani pomoci z Česka pri dokončení vozidla, pretože celý projekt vníma ako československý.