Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
20.03.2019, 11:50

Najlacnejšie auto sveta bolo totálny prepadák. ​Indické rikše či bicykle neprekonalo

India patrí k najväčším automobilovým trhom sveta. V ľudnatej krajine sa masový automobilizmus prudko rozvíja, Indovia však majú veľmi hlboko do vrecka.

Najlacnejšie auto sveta bolo totálny prepadák. ​Indické rikše či bicykle neprekonalo
Zdroj: Tata

Vozidlo, ktoré by nahradilo bicykel, skúter alebo rikšu, chcel Indom ponúknuť domáci magnát Ratan Tata. Tak vzniklo Nano, taliansky znamená jeho meno trpaslík alebo škriatok, vzhľad má ako kontajner na odpadky a jazdné vlastnosti podobné. Otcov rovnomenný koncern vlastní dnes okrem iného britskú šľachtu, automobilku Jaguar Land Rover, indickému trhu bolo však na mieru šité práve Nano.

Uvedenie vozidla pred desiatimi rokmi, 23. marca 2009, bolo v automobilovom priemysle malou revolúciou. Ľudový miniautomobil jednoduchej koncepcie totiž vzbudil nadšenie svojím hlavným tromfom, teda cenou - pôvodne stál v základnej verzii 100-tisíc rupií, teda necelých 1 800 eur, čím si vyslúžil titul najlacnejšieho automobilu na svete.

​Pre masový automobilizmus v Indii mal byť podobným impulzom ako Volkswagen Chrobák alebo Fiaty 500 a 600 v povojnovej Európe. Jeho koniec však bol neslávny.

Šetrilo sa všade

Štvordverový a zároveň štvorsedadlový hatchback s dĺžkou len 3,1 metra poháňal dvojvalcový agregát so vstrekovaním Bosch so skromným obsahom 624 kubických centimetrov a výkonom 28 kW, s ktorým dosahoval maximálnu rýchlosť 105 kilometrov za hodinu. Spotreba benzínového motora predstavovala len niečo málo cez štyri litre na sto kilometrov.

Vozidlo, ktoré svojím vzhľadom pripomínalo vajíčko, bolo predstavené verejnosti už na autosalóne v Dillí v januári 2008 a pôvodne sa malo začať predávať ešte v októbri toho istého roku, firma však bola nútená presťahovať hlavnú továreň na jeho výrobu kvôli násilným protestom poľnohospodárov zo Západného Bengálska do továrne v štáte Gudžarát, čo celý projekt zbrzdilo. Proti novému vozidlu protestovali aj ochrancovia životného prostredia. Objednávky tak začala indická automobilka prijímať až v apríli 2009 a prvý zákazník si Nano prevzal v júli.

Nízka cena minivozidla korešpondovala s jeho veľmi chudobnou základnou výbavou. Vozidlo tak malo napríklad len jeden stierač, jedno spätné zrkadlo, žiadny airbag či posilňovač riadenia a palivovú nádrž prístupnú jedine po otvorení kapoty motora.

Zdroj: Luděk Vokáč, iDnes.cz

​Pre porovnanie, najlacnejší model Škody Fabia mal v tom čase cenu v prepočte zhruba päťkrát vyššiu. Najväčším konkurentom vozidla na domácom trhu bolo Maruti Alto 800 s o niečo silnejším trojvalcovým motorom, vyššou výbavou a tiež cenou. Avšak potom, čo bolo na trh uvedené Nano, klesli predaje modelu Alto o 20 percent.

Pôvodný zámer automobilky sa však tak úplne naplniť nepodarilo. Majitelia bicyklov, mopedov a skútrov, ktorí svoje jednostopové stroje využívajú aj pre prevoz viacčlenných rodín, totiž nevnímali Nano ako plnohodnotný automobil. V pláne bol aj predaj modelu Nano v Európe (na ženevskom autosalóne 2009 bol dokonca predstavený koncept Nano Europa) či USA, ku ktorému však nikdy nedošlo.

Nárazový test modelu Tata Nano:

Biedna bezpečnosť

V počiatkoch výroby sa Tata Nano potýkala s problémami s kvalitou a bolo zaznamenaných aj niekoľko prípadov vznietenia vozidla. Firma vtedy uviedla, že tento problém identifikovala ako vadu spínačov zapaľovania a že sa rozhodla zmeniť dodávateľa, od ktorého tieto súčiastky pochádzali. O mizernej bezpečnosti vozidla svedčil aj výsledok nárazových testov spoločnosti Euro NCAP, v ktorých Nano v roku 2014 nezískalo ani jednu hviezdičku.

Cena vozidla sa postupne zvyšovala spolu s jeho modernizáciami, v roku 2015 prišla na trh inovovaná verzia GEnx Nano, ktorá mala pozmenený vonkajší i vnútorný dizajn a mierne zväčšenú dĺžku a päťmiestnu homologizáciu.

​Od roku 2017 stálo základné prevedenie vozidla v prepočte zhruba 2 800 eur. Výbava sa tiež zvýšila, najdrahšia verzia LX obsahovala oproti najlacnejšej napríklad klimatizáciu, centrálne zamykanie alebo elektrické okienka a zákazníci si mohli vozidlo kúpiť napríklad aj s variátorovou prevodovkou CVT.

Hoci Tata plánovala predať až 250-tisíc kusov svojho minivozidla ročne a spočiatku bol dopyt po vozidle skutočne veľmi slušný, k tomuto číslu sa automobilka nikdy ani nepriblížila. Najväčší úspech zaznamenala vo fiškálnom roku 2011/2012, kedy predala 74 500 vozidiel, o päť rokov neskôr to bolo už len 7 500 kusov a po tom, čo v júni 2018 zišiel z výrobnej linky len jeden kus, oznámila Tata ukončenie sériovej výroby modelu Nano.