Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
14.03.2019, 11:02

Jeden z najzaujímavejších konceptov Ženevy. Miniatúrny Fiat si dotvoríte doma

  • Okrem toho, že ide vlastne o jeden z najzaujímavejších konceptov, ktorý sa predstavuje na ženevskom autosalóne, je to tiež jedno z najväčších prekvapení.
  • Fiat totiž svoj koncept Centoventi utajil do poslednej chvíle, malý elektromobil je však plný geniálnych nápadov.
Jeden z najzaujímavejších konceptov Ženevy. Miniatúrny Fiat si dotvoríte doma
Zdroj: Luděk Vokáč, Lidovky.cz

Talianska automobilka Fiat priviezla do Ženevy prekvapenie v podobe konceptu Centoventi (v preklade "stodvadsať"). Ten okrem iného oslavuje 120 rokov od založenia automobilky, ale tiež ukazuje, kam by sa mohla jej produkcia uberať v budúcnosti, píšu Lidovky.cz.

A musíme povedať, že talianski konštruktéri v tomto ohľade siahli sami sebe do svedomia, pozreli sa, čoho boli schopní v minulosti a Centoventi vybavili neskutočnou plejádou nápadov. Malý Fiatík, ktorý by mohol byť určitou víziou toho, kam by sa mohol v budúcnosti posunúť napríklad existujúci obľúbený model Panda, je jednoducho geniálne auto.

​Stavia na základných myšlienkach niekdajšej talianskej školy, ktorá excelovala v schopnosti maximálne využiť daný priestor malého vozidla. Tomu pomáha plne elektrická platforma, vďaka ktorej sa elektromotory schovajú napríklad do kolies a batérie nezaberajú zbytočne miesto v priestore pre posádku.

To však nie je nič nové, týmto smerom mieri dnes väčšina automobiliek. Fiat Centoventi používa tento princíp ako základ a ukazuje, ako skutočne by mohla elektrická doba revolučne autá zmeniť. S nápadmi od Fiatu naraz dáva celé to elektrické hnutie zmysel. Fiat totiž pri modeli Centoventi ukazuje, že sa nezmení len to, čím budú naše autá poháňané, ale že sa môže zmeniť celý princíp toho, ako autá používame. A nie, nemyslia tým, že nutne budeme vozidlá zdieľať.

Pozrite si aj zostrih najlepších konceptov z tohtoročného autosalónu v Ženeve:

​Jednoduché autíčko s dĺžkou necelých 3,7 metra tak dostalo úžasne modulárny interiér, ktorý si možno prispôsobovať podľa aktuálnych potrieb. V konceptu je tak napríklad na mieste vedľa vodiča namiesto klasickej sedačky zabudovaná sedačka detská.

Kto vozí v aute malé dieťa, vie, že detská sedačka v ňom rovnako zaberá miesto takmer permanentne a spolu s obsadeným sedadlom tak vlastne dochádza k dvojitému uberanie miesta vo vnútri auta. Okrem iného to zhoršuje prístupnosť detskej sedačky.

​Pri koncepte Centoventi nič také nehrozí. Detská sedačka je pekne prístupná a jej okolie vzdušné, takže bude mať rodič ľahšiu úlohu. Kedykoľvek bude potrebné, môže samozrejme majiteľ vozidla spomínanú ​​detskú sedačku vymeniť za sedadlo plnohodnotné.

Podobne bude možné vymeniť rad panelov v interiéri tak, aby zodpovedali vkusu majiteľa. Ten vlastne dostane automobil ako "čisté plátno" a dovybaví si ho doplnkami a prvkami presne podľa seba. Navyše, väčšinu z nich si v pohode namontuje sám doma. A to platí aj pre niektoré diely vonkajšieho dizajnu, alebo napríklad pre vankúše na sedadlách.

Fiat teraz hovorí, že individualizačních dielov je celkom až 120, čo korešponduje s názvom auta. Ale ich množstvo môže v budúcnosti ľubovoľne rásť. Vyrábať niektoré diely budú vraj môcť díleri sami na svojich 3D tlačiarňach. Aj to je inovatívna myšlienka, ktorá v čase čím ďalej častejšieho predaja áut cez internet dodáva klasickej distribučnej sieti ďalší možný spôsob, ako zákazníka osloviť. Centoventi v tomto teda nie je len obyčajným autom, ale celým funkčným ekosystémom.

Zdroj: Luděk Vokáč, Lidovky.cz

​Rôzne prvky výbavy vozidla si potom medzi sebou budú môcť zákazníci požičiavať, vymieňať a predávať podľa potreby. Majiteľ teda nebude musieť nakúpiť všetko, čo by sa mu mohlo pre jeho auto niekedy hodiť. A to mimochodom platí aj pre batérie.

Štandardne má vozidlo malú sadu, ktorá zaručí dojazd len asi sto kilometrov na jedno nabitie. Pre poskakovanie v meste je to dostatok, auto by vďaka tomu nemuselo byť extrémne drahé, ako je tomu u väčšiny dnešných elektromobilov, kde batérie tvoria aj viac ako polovicu ceny auta.

​V prípade potreby však bude možné dojazd Centoventi predĺžiť pomocou modulárnych batérií, ktoré sa do vozidla pripoja. Celkovo potom môže mať auto dojazd až 500 kilometrov. Batérie pre dlhšiu cestu si pritom vo víziách Fiatu môže zákazník požičať iba v prípade potreby, alebo si ich kúpi časom nastálo.

Drobnosti, ako chladnička poháňaná malým solárnym panelom na streche vozidla alebo zadný LED panel, ktorým možno komunikovať s okolím pomocou správ, už sú len drobnou čerešničkou na torte tohto konceptu. Úprimne, nápad Centoventi sa nám páči tak veľmi, že ​​by sme boli radi, keby sa niečo také pokiaľ možno ihneď objavilo v predaji.

Všetky tie ostatné ženevské elektromobily sú totiž oproti tomuto vlastne nezmyselné. Lenže množstvo futuristických myšlienok zrejme robí z Centoventi v súčasnosti asi nerealizovateľný koncept. Už len predstava, ako také auto, kde si majiteľ môže meniť veľa dielov, splní dnešné bezpečnostné predpisy, je pomerne nejasná.