StoryEditor

Škoda predstavila špičkovú novinku. Takto má vyzerať budúci elektrický crossover

05.03.2019, 10:17
Dnešným dňom oficiálne odštartoval najdôležitejší autosalón roka. Všetko sa odohráva na ženevskom výstavisko Palexpo, kde množstvo výrobcov prinieslo svoje najnovšie počiny.

Dnešným dňom oficiálne odštartoval najdôležitejší autosalón roka. Všetko sa odohráva na ženevskom výstavisku Palexpo, kde množstvo výrobcov prinieslo svoje najnovšie počiny. Nechýba tu ani česká Škoda, ktorá okrem iného priniesla i plne elektrickú štúdiu Vision iV, ponúkajúcu pohľad na elektrickú budúcnosť značky.

Koncept českej automobilky postavený na základnej platformy pre elektromobily (MEB) koncernu Volkswagen predstavuje ďalší krok smerom k eMobilite. Štvordverový crossover so štýlovou karosériou kupé vzbudzuje pozornosť nielen vzhľadom, ale tiež ponukou veľkorysého priestoru a dynamiky. O skutočne ostrú jazdu sa má postarať pohon všetkých kolies a dva výkonné elektromotory.

​Dĺžka novinky je 4 665 milimetrov, šírka 1 926 milimetrov a výška 1 613 milimetrov. Škoda prezentuje prostredníctvom konceptu Vision iV aj nové proporcie s krátkou kapotou a pri bočnom pohľade z vonkajšej strany naznačuje štúdia aj veľkorysý vnútorný priestor. Poodhaľuje zároveň konkrétnu podobu prvého vlastného elektromobilu značky Škoda, založeného na báze platformy MEB.

Dizajn, ktorý zaujme

Štúdia púta pozornosť zo všetkých strán. Prednú časť zdobí horizontálna svetelná lišta, ktorá prechádza po celej šírke vozidla cez prepracovanú uzavretú masku chladiča s vertikálnymi lamelami, kryštálovými štruktúrami a spája LED matrixové svetlomety. VISION iV má atletickú karosériu, rozšírené blatníky a línia strechy smerom k zadnej časti klesá - v štýle kupé. Zadná časť disponuje už nápisom Škoda (nový dizajnový jazyk), ktorý je podsvietený, rovnako ako linka na spodnej časti nárazníku.

Dvere nemajú kľučky a otvárajú sa automaticky dotykom. Namiesto klasických vonkajších spätných zrkadiel sú osadené malé kamery, ktoré prenášajú 180 stupňové zábery okolia vozidla do vnútorného displeja. Novými prvkami v interiéri je následne najmä usporiadanie palubnej dosky a stredovej konzoly v rôznych úrovniach alebo centrálna "vznášajúca" sa obrazovka infotainmentu.

Novinkou je i nový dizajn digitálneho prístrojového štítu pred vodičom, prepracovaný multifunkčný volant s nápisom Škoda, integrované digitálne ovládanie klimatizácie na bočných stranách palubnej dosky a otočné štíhle sedadlá. Dvere následne zdobia matné lišty z bielej brezy a sedadlá dopĺňajú zlatožlté detaily.

Infotainment systém novej generácie umožňuje prístup k mnohým mobilným online službám Škoda a okrem ovládania gestami a hlasom umožňuje vodičovi a spolujazdcovi prepojiť si smartfón s funkciami ovládania. Digitálny kľúč umožňuje otvárať/zamykať a štartovať štúdiu VISION iV aj pomocou smartfónu.

Škoda

Dva elektromotory a pohon 4x4

"Štúdia VISION iV dosahuje najlepšie zrýchlenie, aké bolo kedy možné pri vozidle značky Škoda. Okrem toho je jazda bez emisií, tichá a ponúka skvelú trakciu," hovorí Christian Strube, člen predstavenstva spoločnosti Škoda Auto zodpovedný za oblasť technického vývoja.

Bezemisnú prevádzku zabezpečujú dve elektromotory - jeden je umiestnený na prednej a druhý na zadnej náprave. Koncept je vybavený pohonom všetkých kolies a rozvod hnacieho výkonu zabezpečuje inteligentná elektronika, ktorá sa stará o zrýchlenie a optimálne využitie trakcie všetkých štyroch kolies.

Systémový výkon siaha až na hodnotu 225 kW (306 koní) a maximálna rýchlosť je stanovená na 180 kilometrov za hodinu. Vďaka maximálnemu krútiacemu momentu, ktorý je k dispozícii okamžite a bez zdržania, dosahuje štúdiu Škoda VISION iV zrýchlenie z nuly na stovku za 5,9 sekundy. Maximálny dojazd na jedno nabitie je podľa nového reálnejšieho režimu WLTP do 500 kilometrov.

Škoda

​V podlahe je uložená vysokonapäťová lítium-iónová batéria chladená kvapalinou a jej kapacita je 83 kWh. Dobitie na hodnotu 80 percent je pritom možné už za 30 minút - pomocou kábla. Ovládanie toku energie medzi elektromotorom a batériou je riadené elektronicky.

Štúdia Škoda VISION iV umožňuje automatizované riadenie úrovne 3, čo znamená, že auto napríklad môže úplne prevziať riadenie na diaľnici. Systémy zabezpečujú predbiehanie, vyhýbanie, zrýchľovanie a brzdenie. V nebezpečných situáciách je vodič vyzvaný, aby v určenom čase znova prevzal riadenie.

Štúdia môže automaticky zaparkovať a rozsiahle možnosti pripojenia umožňujú priamu komunikáciu s inými vodičmi, vozidlami a infraštruktúrou. Zvyšuje tiež bezpečnosť vďaka kontrole tepovej frekvencie vodiča - v prípade núdze zastaví automaticky auto na krajnici. Sériová verzia modelu by mala prísť na trh už budúci rok. 

01 - Modified: 2024-04-19 16:59:34 - Feat.: - Title: Rošáda Francúzov je na konci. Trnavské trio je kompletné, vyžiadalo si stovky miliónov aj prepúšťanie 02 - Modified: 2024-04-19 09:05:00 - Feat.: - Title: Absolútna dominancia Japoncov. Toto je 10 hybridov s reálne najnižšou spotrebou paliva 03 - Modified: 2024-04-19 12:15:00 - Feat.: - Title: Mazda predstavila novú vlajkovú loď. Gigant aj so šesťvalcom zvládne 2,5-tonový príves 04 - Modified: 2024-04-19 22:00:00 - Feat.: - Title: Dopravné značky, ktoré musia vodiči dokonale poznať. Mnohí však zaváhajú 05 - Modified: 2024-04-18 12:25:51 - Feat.: - Title: KVÍZ: Špecifický volant, tlačidlá či displej? Spoznajte pohľadom do interiéru značky áut
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
20. apríl 2024 16:58