Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
27.02.2019, 10:48

Seat spojil motocykel a elektromobil. Model si má poradiť aj so zápchami

  • Španielska automobilka Seat skombinovala motocykel s elektrickým autom a vytvorila koncept mestského autonómneho vozidla budúcnosti.
  • Ten má znížiť náklady na zdieľaný elektromobil o 50 percent. Automobilka koncept menom Minimó predviedla na veľtrhu Mobile World Congress v Barcelone.
Seat spojil motocykel a elektromobil. Model si má poradiť aj so zápchami
Zdroj: Seat

Úzke a agilné vozidlo uľahčuje jazdu v mestských oblastiach, má však uzavretý interiér, je praktické a ponúka vyššiu úroveň bezpečnosti, takže uspokojí požiadavky širšieho okruhu vodičov.

"Automobilový priemysel sa prispôsobuje zmenám v pohľade zákazníkov na individuálnu dopravu. Seat ponúka pre tieto výzvy riešenie v podobe vozidla Minimó, ktoré sme prvýkrát vyvinuli špecificky na tento účel. Kombináciou techniky pre autonómnu jazdu a systému elektrického pohonu vytvárame budúcnosť mestskej mobility," vysvetlil predseda predstavenstva spoločnosti Luca de Meo.

​Koncepčný dvojmiestny automobil s vonkajšou dĺžkou 2,5 metra a šírkou 1,24 metra má prejsť aj tými nejzapchatejšími mestskými ulicami a dokáže využiť aj tie najmenšie medzery pre zaparkovanie. Kompaktné rozmery navyše zmenšujú plochu vozidla na iba 3,1 metrov štvorcových, čo je oveľa menej ako u bežného mestského vozidla (cca 7,2 metrov štvorcových); pôdorysná plocha je teda len o málo väčšia ako pri motocykli.

Interiér má usporiadanie 1 + 1, to znamená, že spolujazdec sedí za vodičom. Seat uvádza, že vzdialenosť medzi bedrovými kĺbmi vodiča a spolujazdca vzadu je rovnaká ako v modeli Mii, zatiaľ čo vzdialenosť medzi cestujúcimi a dverami je väčšia ako v aktuálnej Ibize.

Základom vozidla je tuhý skelet. Kolesá s priemerom 17 "sú umiestnené čo najďalej od seba. Jedným predným svetlometom pripomína motocykel. Zavesenie asymetrických dverí následne umožňuje ich otvorenie aj v najtesnejších priestoroch. Menšie dvere vodiča na ľavej strane ponechávajú viac miesta pre okná, čo zlepšuje konečný výhľad z vozidla, zatiaľ čo väčšie dvere spolujazdca na pravej strane významne uľahčujú nastupovanie a vystupovanie.

Zadné sedadlo je neoddeliteľnou súčasťou interiéru. Ak cestuje vodič sám, môže veľkorysý priestor vzadu využiť pre odloženie batožiny. Toto riešenie zvyšuje praktickosť vozidla a tiež naznačuje ďalšie možné využitie vozidla Minimó aj na iné účely, než je len preprava ľudí.

Akumulátory, uložené pod podlahou vozidla v ľahko prístupnom ráme, možno vymeniť za úplne nabitú sadu v priebehu niekoľkých sekúnd a s minimálnym úsilím. Vozidlo tak môže pokračovať v jazde omnoho rýchlejšie ako ostatné autá na cestách, ktoré je potrebné pri vybití opäť dobiť na mieste.

Výmena batérií bude rýchla a tiež veľmi jednoduchá

Zdroj: Seat

"Pre súkromných zákazníkov sa tým výrazne skráti doba nabíjania a prevádzkovateľom služby zdieľania mestských elektromobilov sa znížia prevádzkové náklady," vysvetľuje Filip Stoulil z českého zastúpenia značky. "Minimó poskytne zákazníkom dojazd viac ako sto kilometrov na jedno nabitie sady akumulátorov s vysokou hustotou energie."

Vozidlo má integrované digitálne riešenie pre súkromných užívateľov aj klientov služieb zdieľania automobilov na základe digitálneho kľúča a bezdrôtovú technológiu Android Auto. Táto platforma je navyše otvorená pre ďalší budúci vývoj. Minimó je totiž pripravené na budúcu techniku ​​pre autonómnu jazdu štvrtej úrovne, ktorá umožní vyzdvihnúť užívateľa na stanovenom mieste úplne samostatne.