Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
17.12.2018, 10:38

Elektrické monštrum z Ameriky chce ohroziť Teslu. Šokuje nielen výkonom

  • Značka Rivian zatiaľ nie je známa, ale keď všetko dobre dopadne, mohla by to byť druhá Tesla.
  • Prvé auto sa volá nepoeticky R1T a má ambície stať sa hitom amerického trhu. Počin novej automobilky mieri medzi v Amerike veľmi obľúbené pick-upy.
Elektrické monštrum z Ameriky chce ohroziť Teslu. Šokuje nielen výkonom
Zdroj: Rivian Automotive

Bez súvislostí by Rivian R1T vyzeral ako pekné dizajnérske cvičenie s fantastickými parametrami, píše iDNES.cz. Lenže pozor, hoci je značka Rivian zatiaľ pomerne neznáma, tak má dostatok investorov a financií a už rok vlastní automobilku. Vlani v lete totiž prevzala bývalú továreň Mitsubishi v meste Normal v štáte Illinois.

Navyše firma angažovala skúsených manažérov z autopriemyslu, napríklad Lawrenca Achrama, bývalého vysokého manažéra Chrysleru, bývalého šéfinžiniera elektrických pohonov Magny Gariho Gloceriho alebo Larryho Ericksona, bývalého dizajnéra General Motors a Fordu.

​To je podobný príbeh ako u Tesly, tá pre zmenu prevzala svoju Tesla Factory v roku 2010 vo Freemonte v Kalifornii po Toyote a General Motors. Cez všetky problémy sa Tesla na trhu etablovala a v podstate je synonymom pre elektromobilitu. Rivian má podobné ambície a navyše mieri na modlu amerických ciest - na pick-upy.

Áno, Rivian R1T je "pracovný" pick-up. Tu musíme zdôrazniť, že pick-upy či presnejšie trucky sú najpredávanejšie autá v USA. Vlani bol jednotkou celého trhu Ford série F, nasledovaný Chevroletom Silverado a tretí bol RAM (skôr Dodge RAM). Len týchto troch modelov sa vlani predalo takmer dva milióny kusov. A k tomu môžeme pripočítať ďalšie stovky tisíc ďalších pick-upov ostatných modelov a značiek.

Rivian R1T je v podstate tvarovo konzervatívny a vyzerá tak, ako pick-upy čo si Američania kupujú. Samozrejme je tu niečo nové, nezvyčajné predné svetlá so svetelným pásom cez celú šírku prednej masky a rovnakým štýlom sú riešené aj tie vzadu. No inak to nie je žiadna nezmyselná dizajnérska kreácia, práve naopak sa tu myslelo skôr na praktickosť. Takže okrem pohodlnej kabíny je tu nielen zadná korba, ale i nákladný priestor pod prednou kapotou a zaujímavá schránka za kabínou prístupná z oboch strán. V tomto smere je to na jednotku.

Famózne parametre

Dôvod, prečo pod kapotou nie je motor, je prostý. Rivian R1T má totiž elektromotory "na kolesách" - pre každé jeden. Teda je to štvorkolka bez mechanických väzieb, čo je samozrejme praktické. Takzvaná skateboardová platforma umožňuje umiestnenie rôzneho počtu článkov, takže už dopredu Rivian pripravuje tri varianty auta. Líšia sa ako kapacitou akumulátorov, tak aj výkonom motorov.

Výkon je pritom impozantný, základné prevedenie dodáva celkových 300 kW, čo ľahko prekonáva osemvalec Fordu F150. Nehovoriac o silnejších verziách s celkovým výkonom 522 a 562 kW. Krútiaci moment je potom ešte šialenejší, slabší variant má 7 000 Nm, dve silnejšie verzie dokonca dvojnásobok. A nie je to preklep, firma naozaj uvádza takéto hodnoty.

​Potom nie je divu, že najslabší variant zrýchli na 96 kilometrov za hodinu za 4,9 sekundy, prostredná verzia "len" za tri sekundy a posledný variant za 3,2 sekundy. Na 160 kilometrov za hodinu to potom auto zvláda za sedem až 12,5 sekundy.

Verzie sú primárne odstupňované podľa kapacity batérií. Tie sú 105, 135 a 180 kWh, čo by malo umožniť dojazd 370, 480 a až 640 kilometrov na jedno nabitie. Aj to sú skvelé hodnoty a posúvajú elektroauto do bežnej prevádzky. Rýchlonabíjačka potom nabije batérie na 320 kilometrov ďalšej jazdy za obyčajnú polhodinu.

S hmotnosťou 2,6 tony je to síce ťažké auto, ale stále sa zmestí do bežnej kategórie 3,5 tony, nosnosť je 800 kilogramov a príves môže mať až päť ton. Čo je dostatočné, aj keď konkurenčné klasické pick-upy sú ľahšie a majú vyššiu nosnosť.

Výrobca sľubuje autonómne riadenie tretej úrovne na diaľniciach a k dispozícii budú aktualizácie softvéru vzduchom, takže v podstate automaticky. Okrem toho by však mala novinka zaujať aj pri jazde v teréne. Vo voliteľnom off-roadovom režime sa totiž dokáže osadený pneumatický podvozok zvýšiť a dosiahnuť svetlú výšku až na úrovni 360 milimetrov.

Problémom nie je teda ani jazda mimo spevnených ciest, čomu dopomáhajú aj nájazdové uhly 34 či 26 stupňov. Brodivosť je potom možné využiť do hĺbky jeden meter. Ak túžite po komfortnom nastupovaní, je možné znížiť výšku na slušných 200 milimetrov. 

Na pole si ho asi nikto nekúpi

S rozumným dizajnom a praktickými parametrami postupuje Rivian správne, o elektrický pick-up by mohol byť záujem a konkurencia v podstate neexistuje. Teda tá elektrická nie, klasická vyššie uvedená je veľmi silná.

Zdroj: Rivian Automotive

​Je samozrejme otázkou, či rancher vymení svoj osemvalcový truck (ako sa plnotučným pick-upom v USA hovorí) za elektrické auto. Navyše si bude musieť priplatiť, pretože osemvalcový Ford F150 s veľkou kabínou a pohonom všetkých kolies stojí od 40 000 dolárov (zhruba 35-tisíc eur) a Rivian bude štartovať na sume 69 000 dolárov (asi 60-tisíc eur).

Lenže Rivian iste bude cieliť na trochu inú skupinu zákazníkov, ktorí s pick-upom nevozia seno alebo drevo z lesa, ale používajú ho v podstate ako auto pre voľný čas. V mnohých štátoch USA navyše zákazníci môžu dostať na elektromobil dotáciu a rôzne daňové úľavy.

V každom prípade firma sľubuje dodávky od konca roka 2020, pre predobjednávku stačí zložiť tisíc dolárov zálohu. Čo je podobný spôsob predaja ako u Tesly. Spočiatku budú v predaji len najsilnejšie verzie, ktoré budú podstatne drahšie. Ceny firma zatiaľ nezverejnila.

To, že Má Rivian továreň a solídny manažment, sľubuje, že by sa z projektu mohla stať funkčná automobilka. Samozrejme to tiež môže dopadnúť úplne inak.