Ženevský autosalón začiatkom roka bol spojený s premiérou mnohých modelov automobiliek. Jednou z nich, ktorá sa na tomto mieste vôbec prvýkrát naživo ukázala verejnosti, bola aj značka Mercedes-Benz. Respektíve jej športová divízia AMG, ktorá sem okrem iného priniesla úplne nový model Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé.
Jeden by si myslel, že ide o štvordverovú verziu známeho "športiaku" Mercedes-AMG GT, no mýli sa. Novinka je totiž na úplne inom základe, vychádza z platformy využitej pri modeli CLS (avšak prepracovaná) a hoci v názve spomína značka štvoricu dverí, v skutočnosti ich je skôr päť. Prístup do 395 litrového batožinového priestoru je riešený na štýl liftback, čiže ide o vôbec prvý model značky s takýmto konceptom.
Dizajnovo sa však "rodinný športovec" podobá na spomínané AMG GT, platí to najmä pri maske chladiča či obrovských nasávacích otvoroch v nárazníku. Smerom k zadnej časti sa auto takpovediac zväčšuje, zmohutnie a ponúkne dokonca štýlové bezrámové okná dverí.
Interiér prekypuje luxusom, športovými prvkami, pohodlnými sedadlami a známou dvojicou obrazoviek. Jedna je osadená priamo pred vodičom a poskytuje mu všetky potrebné údaje pri jazde, druhá sa nachádza v centre palubnej dosky a zastáva funkciu infotainmentu. Auto pojme štyroch, prípadne v päťmiestnej verzii aj piatich pasažierov.
Honosný pocit, hoci si v aute nepripadáte úplne ako v limuzíne, dotvára pri štvormiestnej verzii objemný stredový panel s možnosťou ovládať množstvo komfortných funkcii pomocou dotykového displeja. Nechýba systém Energizer, vďaka ktorému si prispôsobíte masážne sedadlá, ambientné podsvietenie hudbu či klimatizáciu. Čerešničkou na torte je následne aromatizácia interiéru.
V zadnej časti karosérie nemôžeme zabudnúť spomenúť mohutné koncovky výfuku či aktívny výsuvný spojler, slúžiaci pre zlepšenie jazdných vlastností. Tie budú mimochodom na veľmi vysokej úrovni, o čom hovoria svoje už samotné motorizácie využité pod dlhou prednou kapotou.
Auto totiž zastáva športový charakter a nie primárne ten luxusný limuzínový. Všetky prevedenia majú športovo ladený pohon všetkých kolies AMG Performance 4Matic+ a rovnako aj aktívne natáčanie zadných kolies. Osadená je deväťstupňová automatická prevodovka AMG Speedshift MCT.
Skutočný rekordér
Pod kapotou je možné nájsť trojlitrový šesťvalec s výkonom 270 kW a krútiacim momentom 500 Nm, pričom poháňané sú buď zadné alebo všetky štyri kolesá 4Matic+. Následne j k dispozícii verzi GT 53 so šesťvalcovým trojlitrom a výkonom 320 kW či krútiacim momentom 520 Nm - poháňané všetky kolesá.
Rekordné kolo v známom "zelenom pekle" si môžete pozrieť na videu nižšie:
Vrcholné prevedenia nesú označenie 63 a 63 S. Slabšia verzia štvorlitrového osemvalca s dvojicou turbodúchadiel ponúka zákazníkovi 430 kW a 800 Nm krútiaceho momentu s pohonom všetkých kolies, no silnejší derivát až 470 kW a závratných 900 Nm. Maximálna rýchlosť je následne 310 a 315 kilometrov za hodinu, pričom šprint zvládajú verzie za 3,4 a 3,2 sekundy.
Pri šesťvalcových motorizáciách pomáha agregátu aj systém EQ Boost, ktorý dokáže krátkodobo zvýšiť výkon motora o 16 kW.
Zaujímavosťou je, že model Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+ je okrem praktického "päťdveráku" s neskutočným výkonom a dlhým označením tiež držiteľ rekordu. Ten dosiahol na legendárnom okruhu Nürburgring s časom 7:25:41 a stal sa tak najrýchlejším sériovým štvordverákom sveta.
Hoci by mohli niektorí namietať, že skutočným rekordmanom rýchlejším o štyri sekundy je Jaguar XE SV Project 8, nešlo by o sériové auto, ale skôr o limitovanú edíciu. Preto je Mercedes-AMG GT 4 63 S 4Matic+ svetovo najrýchlejší sériovým štvordverákom sveta. Ako tvrdí aj samotná značka.
Cenovka neprekvapí
Samozrejme, Mercedes si za tento skvost nechá pekne zaplatiť. Nie je sa čomu čudovať, veď ide o skutočne skvelý kúsok s neskutočnými výkonovými parametrami. K dispozícii je "základ" v podobe verzie 43 s výkonom 270 kW a pohonom zadných kolies od zhruba 95-tisíc eur.
Za rovnakú verziu doplnenú o pohonom všetkých kolies si priplatíte necelé štyri tisícky a prevedenie 53 s výkonom 320 kW a pohonom všetkých kolies môžete kúpiť od 112-tisíc eur.
Vrcholné verzie 63 (430 kW a pohonom všetkých kolies) a 63 S (470 kW a pohon všetkých kolies) začínajú na sume 153-tisíc eur alebo 170-tisíc eur. Kompletný cenník aj s možnosťou konfigurátora nájdete TU.