Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
29.10.2018, 00:01

Začínali s traktormi, dnes patria k najlepším výrobcom superšportiakov

  • Spor medzi Ferrucciom Lamborghinim a Enzom Ferrarim vyústil do vzniku samostatnej automobilky Lamborghini.
  • V Sant'Agata Bolognese momentálne pracuje okolo 200 zamestnancov, ktorí spolu za jeden deň vyrobia osemnásť áut z modelov Aventador a Huracán.

Kto z milovníkov superrýchlych áut by už nepoznal Lamborghini? Sny chudobných i bohatých sa vyrábajú v talianskom mestečku Sant'Agata Bolognese neďaleko Bologne. Stojí tu totiž fabrika na Lambogrhini, kde sme boli na krátkej prehliadke.

Jej história siaha až k samým začiatkom výroby týchto legendárnych automobilov. Presne na tomto mieste totiž stála aj prvá automobilka, ktorú tu založil v roku 1963 Ferruccio Lamborghini, otec talianskej ikony.  

​Dodnes sa na rovnakých miestach vyrábajú modely Aventador, Huracán a Urus. A hoci kompletnú manuálnu výrobu čiastočne nahradili automatizované roboty a na chodbách stretnete autonómne vozidlá prevážajúce súčiastky, najdôležitejší je tu stále ľudský faktor. 

V Sant'Agata Bolognese pracuje okolo 200 zamestnancov, ktorí spolu za jeden deň vyrobia osemnásť áut z modelov Aventador a Huracán. Nový SUV model Urus má pre veľký záujem kupcov o niečo zautomatizovanejšiu linku a denne výjde z továrne vyše dvadsať kúskov. 

Aventador a Huracán sú prísne individualizované modely - totiž, podľa slov sprievodcu, má už každé jedno vyrábané auto svojho majiteľa s vlastnými požiadavkami. Funguje tu teda poriadna čakacia doba, ktorá tvorí minimálne jeden rok. V továrni tak aktuálne nevyrábajú žiaden model, ktorý by nemal konkrétneho čakateľa.

Musíme potvrdiť, že aj na vonkajšom parkovisku by ste veru ťažko hľadali dva rovnaké kúsky. Vedľa kanárikového zeleného Aventadoru stál o odtieň tmavší Aventador, nuž a to bola veru jediná podobnosť. Hneď pri ňom čakal na prvé testovacie jazdy azúrovo modrý kúsok, ktorému robil spoločnosť temný, matný čierny Aventador. Mimochodom, jeden Huracán či Aventador lakuje jeden pracovník a trvá to celý jeden týždeň.

Výrobná hala mala svoje čaro. Na jednotlivých stanoviskách sa auto vyrábalo naozaj "od šrôbiku". Skupinka konštruktérov skladala motor, na inom mieste čakali na svoj čas prichystané masívne brzdy Brembo, ďalšia skupina pracovníkov obkresľovala kriedou línie do pravej kože, ktorá na sa na ďalšom stanovisku pedantne naťahovala na konštrukciu vystlaných sedadiel. Samozrejme, ručne.  

Sprievodca nám vysvetlil, že farbu interiéru sú schopní v závode spersonalizovať až tak, že keď k nim prišla klientka s bledo-ružovým lakom na nechtoch a požiadala presne o takúto farbu - pustili sa do toho. 

Najviac Lamborghini podľa interných štatistík putuje do USA, druhou krajinou v počte objednaných kusov je Japonsko a na treťom mieste je Veľká Británia. Mimochodom, obľúbenými farbami Japoncov sú vraj všetky možné odtiene fialovej.

Vo fabrike pracuje množstvo mladých ľudí. Podľa vysvetlenia sú to najmä ľudia po absolvovaní vysokej odbornej školy, prípadne stále študenti. Automobilka si totiž vyberá už medzi študentami z najlepších technických škôl v Taliansku, ktorých potom postupne zaúča do výroby. 

Aby ste si však nemysleli, že na vašom "Lambe" sa niekto učí ako na to - každý jeden zamestnanec najskôr musí prejsť zaučením, ktoré trvá jeden rok. Závod si potom vyberie najlepších z najlepších, ktorým ponúkne prácu.

Cena jednotlivých modelov závisí od konkrétnej konfigurácie a prianí zákazníka, ktorý sa vraj rozhodne nebojí ísť do slušných príplatkov. Prichystať si však treba približne od 200-tisíc eur. 

Pozrite si naše video a nahliadnite aj do histórie tejto legendárnej značky.

Do Bologne nás pozvala VÚB banka.