Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
05.10.2018, 15:15

Takto vyzerá budúcnosť áut. Pozrite si šialené koncepty z Paríža

Obrovské kolesá, ostré krivky, množstvo diód či prečačkané detaily - tak by sa dali opísať niektoré koncepty automobiliek. Niekoľko ich prišlo aj na parížsky autosalón.

Na autosalóny nesmerujú len výhradne sériové novinky prichádzajúce už čoskoro na jednotlivé trhy sveta, ale tiež zaujímavé štúdie a koncepty v najrôznejších podobách.

Rovnako to bolo aj na aktuálne prebiehajúcom parížskom autosalóne, kde sme mohli medzi mnohými modelmi nájsť aj často podivne tvarované koncepty z budúcnosti.

Niektoré patrili k pomerne nereálnym, iné boli zas len na skok od produkčnej verzie a podobnosť so sériovým autom by teda bola takmer identická. Niektoré z nich nájdete v krátkom videu, pričom tie najzaujímavejšie vám teraz aj v stručnosti opíšeme.

Peugeot e-Legend

Medzi domáce francúzske automobilky patrí aj Peugeot, v ktorého stánku na parížskom autosalóne je asi najväčšou hviezdou retro koncept s názvom e-Legend. Aj napriek tomu, že na prvý pohľad vyzerá auto akoby prišlo z minulosti, prezentuje najmodernejšie prvky značky.

Spätné zrkadlá sú nahradené malými kamerami, a pri pohľade do interiéru pochopíte, že budúcnosť bude patriť autonómnych autám. Palubná doska sa totiž dokáže takmer úplne skryť a poskytnúť kráľovský priestor pre posádky v prípade, že auto jazdí "samostatne".

​Okrem dychberúceho dizaajnu odkazujúceho na históriu automobilky totiž zaujme technickými špecifikáciami. Pohon všetkých štyroch kolies zaisťuje elektrický systém s výkonom 340 kW (460 koní), pričom krútiaci moment dosahuje hodnotu až 800 Nm.

Ako informuje automobilka, koncept je schopný zrýchliť z nuly na stovku pod štyri sekundy a maximálna rýchlosť je 220 kilometrov za hodinu. Zásobu energie predstavuje až 100 kWh akumulátor, ktorý poskytuje dojazd 600 kilometrov.

Zdroj: REUTERS/Benoit Tessier

Mercedes Silver Arrow

Čerstvý, len nedávno predstavený koncept nemeckej automobilky prišiel aj do mesta módy. Mercedes-Benz Silver Arrow zažil svoj debut počas leta na automobilovom podujatí Pebble Beach a spája isté znaky retro dizajnu s dizajnovým jazykom budúcnosti.

Zhruba 400 kilometrový dojazd zaistí 80 kWh akumulátor, pričom vozidlo disponuje výkonom na úrovni až 550 kW. Zaujímavosťou je, že koncept je pripravený aj na bezdrôtové dobíjanie indukčným pásom na ceste, čo by mohol byť budúci jednoduchý spôsob nabíjania (v tom čase) už podstatne rozšírených elektromobilov.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Silver Arrow je vyrobený z karbónu, no nájdeme tu aj orechové drevo či leštený hliník. K dispozícii je len jedno sedadlo, spolu s ostro tvarovaným športovým volantom, ktorý má v sebe zabudovaný aj veľký displej. Ďalší sa nachádza hneď za ním a nahrádza klasickú palubnú dosku.

Hoci je viac ako pravdepodobné, že sa Mercedes-Benz Silver Arrow nikdy nedostane do sériovej výroby, jednotlivé technológie prezentované týmto konceptom sa v budúcnosti môžu uplatniť v modeloch značky.

Renault EZ-Ultimo

Gigant, ktorý si dal ostatné koncepty "na raňajky". Renault totiž na parížsky autosalón priniesol okrem iného aj obrovskú štúdiu s názvom EZ-Ultimo.

Super-luxusný kolos spája rovnako ako predchádzajúce koncepty aj isté prvky retro dizajnu - v tomto prípade však výhradne v interiéri. Aj napriek tomu je však naozaj luxusný a to najmä pri pohľade zvonka.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​EZ-Ultimo je autonómne elektrické vozidlo budúcnosti, do ktorého vďaka absencií B-stĺpika jednoducho nastúpite. Následne ovládate množstvo funkcií len pomocou svojho smartfónu a o prepravu sa postará samotný model - disponuje autonómnou jazdou štvrtého stupňa (jazdí sám nielen na diaľniciach, ale aj v mestách).

Nie je známe, aký výkon má asi 5,8 metra dlhý obor, no nabíjanie prebieha pomocou bezdrôtového systému a krútiaci moment smeruje len na predné kolesá. Využitie by mohol koncept v budúcnosti nájsť najmä pri zdieľaných jazdách.

Hyundai i30 N Option

Odhliadnuc od konceptov ďalekej budúcnosti, Hyundai (okrem štúdie Le Fil Rouge) priniesol do Paríža aj zaujímavú verziu prvého ostrého hatchbacku divízie Hyundai N. Model i30 N s doplnkovým názvom Option prezentuje, za čo by si už čoskoro mohli zákazníci pri kompaktnom hothatchi priplatiť.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

Ide o akési fabrické tuningové diely, podobne ako je tomu pri BMW s M performance prvkami. Zatiaľ ide len o koncept, ktorý je však veľmi blízko realite (zatiaľ nie je isté, či sa v budúcnosti dostanú diely aj na Slovensko), no pomerne decentne navrhnutému "Nku" dodáva potrebné chýbajúce korenie.

​Proti agresívne tvarovanej Honde Civic Type R tak bude Hyundai útočiť podstatne väčším strešným karbónovým krídlom než je tomu pri klasickej verzii, štvoricou koncoviek výfukov, prepracovanými nárazníkmi, výrazným difúzorom či možnosťou doplniť karosériu o špecifický polep.

Aj v interiéri môžeme nájsť niekoľko zmien - palubná doska dostala viac karbónu či materiál alcantara, zmenila sa hlavica radiacej páky a sedadlá sú akoby vystrihnuté z pretekárskeho špeciálu TCR. Okrem nejasnej budúcnosti konceptu nie je isté ani to, či sa zmeny budú môcť odohrávať aj pod kapotou.