Hummer H1 je nepochybne legendou. Auto bolo postavené na základu čisto vojenského HMMWV, čo znamená v preklade vysoko mobilné viacúčelové kolesové vozidlo. Slangovo nazývané Humvee, z čoho vzniklo meno civilnej verzie Hummer. Auto preslávil a do civilnej výroby poslal herec Arnold Schwarzenegger, píše iDnes.cz.
Ešte predtým, než sa stal kalifornským guvernérom a začal jazdiť elektromobilmi, bol totiž obrovským fanúšikom vojenského špeciálu a inšpiroval výrobcu k tvorbe civilnej verzie a vlastne aj založeniu celej značky.
Pôvodný a nejikonickejší Hummer H1 vyrábal od roku 1992 výrobca vojenského originálu AM General, od druhej generácie mal predaj a výrobu na starosti General Motors. Lenže prišla celosvetová ekonomická kríza, ktorá mala na odbyt Hummerov výrazný vplyv a navyše samotný General Motors bojoval o holé prežitie, keď prechádzal bankrotom. Predaj licencie do Číny však životnosť monštruóznych áut nepredĺžil.
Napriek tomu na svete zostalo mnoho nadšencov, pre ktorých je Hummer stále príťažlivé auto. Predovšetkým pôvodný variant H1, ktorý sa vyrábal do roku 2006. Novšie H2 a H3 sú už pre mnohých príliš civilné, hoci v niektorých verziách sa stále tešia značnej obľube u časti zákazníkov.
Aj v roku 2018 si môžete zaobstarať nového Hummera H1. Teda jeho novú stavbu na základe pôvodného auta. Stojí za ňou spoločnosť Mil-Spec Automotive sídliaca neďaleko amerického Detroitu. Tá sa rozhodla H1 prepracovať na moderný off-road a pristúpila k prestavbe veľmi detailne.
Už teraz si môžete zaobstarať prvú edíciu nazvanú Launch Edition. Avšak nie je to nič ľudové. Buď si kúpite už prvé hotové auto, ktoré je aktuálne v predaji za 250-tisíc dolárov (asi 215-tisíc eur). Alebo si môžete pristaviť svoj starý kus a firma vám ho dokonale upraví. Potom zaplatíte "už len" približne 180-tisíc eur.
Problém však bude aj so základným H1, ktorý by totiž nemal byť v dezolátnom stave. A práve takéto kusy nie sú práve lacné, pod 40-tisíc eur sa dostanú len výnimočne.
Pri dovoze do Európy si záujemcovia musia pripraviť oveľa vyššiu sumu, pretože sa pripláca za clo, daň a dopravu. Moderný Hummer nie je lacná záležitosť, na ceste je však neprehliadnuteľný (šírka sa zrkadlami je 2,65 metra) a výkon pohonnej jednotky je impozantný.
Mil-Spec Automotive pre pohon vybralo jednotku Duramax, čo je agregát od General Motors, ktorý vznikol v spolupráci s Isuzu. Konkrétne bola použitá verzia LBZ, ktorá poháňala Hummer H1 v posledných rokoch výroby. Dieselový agregát má osem valcov a objem 6,6 litra.
Originál mal maximálny výkon 270 kW a 880 Nm krútiaci moment, lenže u Mil-Spec Automotive ho ručne opätovne zostavili, preladili a teraz má 367 kW a brutálnych 1 350 Nm krútiaceho momentu. Výkon na všetky kolesá prenáša prevodovka Allison 1000.
Nové sú panely karosérie z leteckého hliníka, firma vymenila aj nárazníky, pridala zliatinové kolesá a urobila desiatky ďalších úprav oproti originálu. To isté platí aj o interiéri, ktorý je úplne nový, luxusný.
Aj keď detailné obrázky naznačujú, že absolútnu kvalitu z luxusných áut tu čakať nemôžeme, je to stále off-road s vojenským základom. A treba dodať, že všetko je decentné a z auta sa nestal jarmočný tovar. Napriek tomu sa záujemcovia môžu tešiť na bezkľúčové otváranie, elektrické okná, klimatizáciu, prémiový audio-systém a ďalšiu špičkovú výbavu.
Hoci Mil-Spec Automotive so svojím Hummerom vzbudil záujem po celom svete, tak zatiaľ vyrobil jediný kus a ten je na predaj. Ďalšie firma ešte len plánuje stavať a je otázkou, koľko zákaziek sa jej zatiaľ podarilo získať.