StoryEditor

Bugatti odhalilo svoje svetovo unikátne brzdy. Vyrábajú ich na tlačiarni

24.01.2018, 13:30
Bugatti je luxusnou športovou automobilkou, ktorá spadá pod krídla nemeckého giganta Volkswagen. Teraz odhaľuje svoje jedinečné brzdy.

Do hláv sa však spoločnosť zapísala najmä svojím supervýkonným modelom Veyron či Chiron. Druhý v poradí bol niekoľko dní aj oficiálne najrýchlejším autom sveta. Tvrdú sprchu mu priniesol až starší model Agera RS značky Koenigsegg, ktorý rekord najrýchlejšieho sériovo vyrábaného automobilu prekonal.

Chiron má však pod kapotou poriadnu nádielku, až štyrikrát prepĺňaný osemlitrový 16-valec s neuveriteľným výkonom 1 500 koní. Krútiaci moment má pritom hodnotu až 1 600 Nm. Pri spomínanom bývalom rekorde sa Juan Pablo Montoya, bývalý jazdec F1, posadil za volant tohto "monštra" a dokázal zrýchliť z nuly na 400 kilometrov za hodinu a následne zastaviť za celkových 42 sekúnd.

Teraz automobilka zaujala trochu v inom smere, hoci stále ide o Chiron. Vyrobila totiž najväčšie titánové brzdy - strmeň a to dokonca pomocou tlačiarne. 3D tlač sa čoraz viac dostáva aj do automobilového priemyslu a Bugatti je toho dôkazom. Výsledok nie je zásluhou len samotnej automobilky, ale tiež spoločnosti Laser Zentrum Nord, s ktorou sa na výrobe brzdového strmeňa podieľala.

Bugatti

​Strmeň je vyrobený na 3D tlačiarni so 400 wattovým laserom z 2 213 vrstiev titánového prášku a najmä vďaka tomu je jeho hmotnosť len 2,9 kilogramu. Hmotnosť je v porovnaní s hliníkovými strmeňmi až o 40 percent nižšia.

Pritom je však takýto strmeň tuhší a pevnejší - dokáže vydržať tlak až 125 kilogramov na milimeter svojej plochy. Vytlačenie jedného strmeňa trvá mimochodom približne 45 hodín.

V špeciálnej peci sú strmene následne vystavené počiatočnej teplote 700 °Celzia, ktorá klesá na 100 °Celzia. Je to z dôvodu, aby sa eliminovalo zvyškové napätie a aby sa zabezpečila rozmerová stabilita. Nakoniec sa nosné konštrukcie odstránia a komponent je oddelený od zásobníka.

Bugatti

​V ďalšom výrobnom štádiu je povrch vyhladený, vďaka čomu sa drasticky zlepšuje jeho únavová pevnosť, čiže dlhodobá trvanlivosť pri následnej prevádzke na vozidle.

Nakoniec sú obrysy funkčných plôch obrábané v päť-osovej fréze, ktorá dokončí svoju prácu za ďalších 11 hodín. Ide o najsilnejšie brzdy na svete a na novom Chirone. Rovnako tak sú to najväčšie brzdové strmene v súčasnosti inštalované na výrobnom vozidle.

"Boli to veľmi posuvné chvíle pre tím, keď sme v našich rukách držali naše prvé titánové brzdové strmene z 3D tlačiarne," spomína šéf vývoja technológii Bugatti Frank Götzke. Bugatti bude testovať strmene v priebehu prvej polovice roka pred ich finálnou inštaláciou na modely Chiron.

01 - Modified: 2024-04-25 11:45:00 - Feat.: - Title: Revolučná zmena pre „Géčko“: Terénna legenda od Mercedesu dostala elektropohon 02 - Modified: 2024-04-25 09:10:00 - Feat.: - Title: Urobí Európa krok späť? Nulové emisie sú vraj chvályhodné, ale nie za každú cenu 03 - Modified: 2024-04-24 14:00:02 - Feat.: - Title: Vyššia o desiatky percent: Spotreba áut na papieri nezodpovedá realite, ukazuje štúdia 04 - Modified: 2024-04-24 09:16:15 - Feat.: - Title: „Otec“ moderných škodoviek smeruje k Číňanom. Slovák dohliadne aj na tvary MG 05 - Modified: 2024-04-23 12:00:00 - Feat.: - Title: Keď začínajú drahé problémy: Čo nerobiť s turbomotorom a ako sa prejavujú problémy?
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
26. apríl 2024 01:50