Tesla
StoryEditor

Autá bez vodiča majú veľkú slabinu. Nerozumejú ľudom

02.01.2018, 15:23
Autor:
idnes.czidnes.cz
Nehoda motorkára a autonómneho auta ukázala, že ľudia na cestách nepočítajú s autom, ktoré ovláda len stroj.

V slnečnej Kalifornii majú zrejme najpokrokovejšie dopravené predpisy na svete. Umožnili na cestáchjazdiť ozajstným autonómnym automobilom s plne robotickým riadením a súčasne povoľujú aj motorkárom predbiehanie medzi jazdnými pruhmi v prípade pomaly idúcich kolón. 

A keď sa na ceste stretávajú vozidlá, ktoré striktne a strojovo dodržiavajú dopravné predpisy, a zároveň motorkári jazdiaci hlavne intuitívne, nutne dôjde ku kolízii.

Prvá nehoda tohto druhu naznačila, ako bude vyzerať vyšetrovanie a na koho strane bude podľa zákona vina. Na kalifornskej diaľnici autonómny automobil Cruise AV (prototyp vozidla postavený na základoch elektromobilu Chevrolet Bolt) začal prechádzať do ľavého pruhu. Tento manéver však nemohol kvôli ostatným vozidlám dokončiť a pri návrate do prostredného pruhu mal kolíziu s motorkárom, ktorý sem medzitým prišiel z pravej strany.

Na vine bol človek

K incidentu našťastie došlo pri pomerne nízkych rýchlosti. Voz išiel rýchlosťou 20 km/h a motorkár ho predbiehal rýchlosťou 27 km/h. Nedošlo k žiadnym škodám, jedinou ujmou bolo pomliaždené rameno vodiča motocyklu.

Policajná správa všetko opisuje takto: "Automobil Cruise AV išiel v prostrednom pruhu jednosmernej trojprúdovej cesty. Zistil medzeru medzi vozidlami v ľavom pruhu (minivan pred ním a sedan za ním) a začal prechádzať do ľavého pruhu. V rovnaký okamih však minivan spomalil a medzera sa začala zmenšovať. Automobil Cruise AV preto prestal prechádzať do ľavého pruhu a vrátil sa plne do prostredného pruhu. V rovnakú chvíľu, keď automobil Cruise AV vyrovnával riadenie, aby išiel v strede svojho pruhu, prechádzal medzi dvoma pravými pruhmi motocyklista. Ten pri pohľade na blížiaci sa bok automobilu Cruise AV prudko uhol a spadol. Motocyklista bol označený za vinníka nehody, pretože sa pokúsil o predbehnutie a minutie napravo idúceho vozidla za podmienok, ktoré nedovoľovali bezpečné vykonanie tohto manévru. "

Všetko sa zaznamenáva

Táto nehoda bola malou ukážkou toho, čo nás v budúcnosti čaká, a ako bude vyzerať vyšetrovanie prípadných nehôd medzi počítačom riadenými autami a bežnými vodiči. Hoci cestná premávka je v západnom svete zošnurovaná množstvom predpisov, ktoré si bežný vodič hocikedy už ani pár rokov po autoškole nepamätá, veľká časť konania sa predsa len riadi "sedliackym rozumom" a ľudskými inštinktami. 

Lenže ak dôjde k nehode, autonómneho vozidla s robotickým systémom "za volantom" poskytne právnikom zaznamenané dáta z desiatok snímačov, radarov a dokonca aj údaje o zrýchlení či spomalení z gyroskopických senzorov. A pre právnikov veľkých korporácií vyrábajúce tieto vozidlá nebude problém ukázať, že robotický automobil išiel presne podľa predpisov, a že chyba je na strane ľudského vodiča.

A takýchto nehôd bude počas postupného nasadzovania autonómne riadených automobilov do prevádzky logicky pribúdať. Stroje jednoducho budú ešte niekoľko rokov jazdiť ako stroje a budú musieť striktne dodržiavať predpisy. Do bodky. 

Než sa podarí zapracovať do systémov riadenia napríklad aj také drobnosti, že pri posudzovaní situácie na križovatke ľudský vodič predsa len lepšie odhadne rozdiel v predpokladanom správaní seniorov za volantom alebo podvedome sleduje očný kontakt a odhaduje, kam sa ostatní vodiči pozerajú a akým štýlom idú, prejdú roky. 

Počítač za volantom je príliš opatrný

Kto zažil napríklad jazdu v talianskych veľkomestách, kde sa medzi autami prepletajú tisíce skútrov a motoriek, určite si dokáže predstaviť nešťastie v podobe robotického systému, ktorý v prípade pochybností a neistej situácie musí dupnúť na brzdu. Podľa štatistík rovnako väčšina nehôd s účasťou autonómne riadeného automobilu bola s nárazom iného vozidla zozadu.

Podľa prieskumu agentúry Bloomberg veľká časť vodičov v San Franciscu označuje systém autonómnych vozidiel za prehnane opatrný, čo paradoxne zhoršuje celkovú bezpečnosť okolitej prevádzky. Ľudia sú zvyknutí na ľudské vodičov, ktorí sa riadia na cestách inak ako počítare. Využívajú inštinkty a "sedliacky rozum" a až potom predpisy, dokonca aj keď to znamená ich občasné prekročenie.

Autonómne vozidlá určite budú z pohľadu celkových štatistík dopravných nehôd bezpečnejšie ako priemer ostatných vozidiel na ceste. Ich riadiace systémy sú takmer tak dokonalé ako v letectve. 

Nikdy nebudú unavené, majú oči všade, a prestane im vadiť aj tma alebo dážď. Stroje neholdujú alkoholu ani sa nedajú zlákať k riskantné jazde. Lenže nikdy nebudú vedieť tak dobre odhadovať ľudskou intuíciu alebo napríklad nadväzovať očný kontakt ako človek. 

K tomu bude pribúdať riziko technických problémov alebo možnosť zámerného narušenia programového kódu hackermi. Než teda roboti vytlačia bežných vodičov z cesty, prejde ešte niekoľko generácií.

01 - Modified: 2024-03-31 08:46:41 - Feat.: - Title: Nie sú to len tínedžeri. Kalifornia zvyšuje minimálnu mzdu pre pracovníkov rýchleho občerstvenia 02 - Modified: 2024-03-25 06:35:01 - Feat.: - Title: Puma napadla v horách v Kalifornii dvoch bratov. Starší útok šelmy neprežil 03 - Modified: 2024-02-11 15:47:09 - Feat.: - Title: V Kalifornii havaroval vrtuľník. Tragický pád nikto neprežil vrátane šéfa nigérijskej banky 04 - Modified: 2024-02-06 06:17:43 - Feat.: - Title: Kruté počasie bičuje Kaliforniu, padajúce stromy zabili troch ľudí 05 - Modified: 2024-02-05 07:26:11 - Feat.: - Title: Kaliforniu zasiahla atmosférická rieka. Po búrke je takmer milión ľudí bez prúdu
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
17. apríl 2024 01:35