Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
12.11.2021, 13:31

Makety prvej Škody Superb mali byť dávno zničené. Našli ich tam, kde byť nemali

Je to poklad, ktorý sa bežne „von“ z automobilky nedostane. Múzeum Svět škodovek v Mrači neďaleko Prahy má zatiaľ v depozitári dva exponáty, ktoré mu môžu závidieť renomované automobilové múzeá.

Ide o dizajnové modely prvej generácie novodobej Škody Superb. Na kovovom ráme postavené makety sa používajú v automobilkách v pokročilých fázach tvorby designu a rozhodovania o finálnej podobe nového modelu, píše iDNES.cz.

Vedenie značky má možnosť vidieť zhmotnené predstavy dizajnérov v životnej veľkosti. Modely sú vyrobené z rôznych materiálov, presne „na rozmer“, používajú sa potom okrem iného na 3D skenovanie pri tvorbe digitalizovaných modelov a presných podkladov na výrobu.

​Sú to však naozaj čisto pracovné makety, s mnohými nedorobkami, priznanými technologickými a montážnymi riešeniami, ktoré sa môžu priebežne ešte upravovať. Občas napríklad maketa exteriéru zobrazuje viac variantov, na ľavej strane tak môže byť iný tvar svetla ako na pravej.

To isté platí tiež v interiéri, napríklad každé dvere môžu mať iný variant vnútornej výplne. Po oskenovaní a schválení finálnej podoby – jednoducho vo chvíli, keď už nie sú potrebné – sa makety obvykle likvidujú, rozoberú, možno sa základný nosný rám použije pre iný model. Automobilky ich zriedkakedy skladujú, možno si niektorú zaujímavú schovajú do skladu.

​Na páre makiet Superbu si zasvätení všimnú ešte jednu zaujímavú vec: model interiéru má totiž tiež čiastočne vytvorenú exteriérovú časť karosérie, predok chýba, ale napríklad boky sú jednoznačne Superbu. Dnes sa, možno aj z dôvodu úspory času a nákladov, robí čisto len model interiéru, zvonku je to vlastne jednoduchá „debna“.

České múzeum Svět škodovek sa úplnou náhodou dostalo k týmto pôvodným maketám „jednotkového“ Superbu. Ešte zaujímavejšie na tom všetkom však je, že sa našli v Plzni, v priemyselnom areáli opustené a úplne zabudnuté. Nie sú síce v dokonalom stave, sú však kompletné a najmä originálne.

Nikto zároveň nedokáže povedať, ako sa vôbec mohli dostať z vývojového strediska automobilky a ako sa mohli ocitnúť zabudnuté v Plzni. Pred istou skazou ich tak zachránili na poslednú chvíľu, najväčší problém bolo ich presťahovať na finálne miesto, každá z nich totiž váži až niekoľko ton.