13.12.2017, 16:15

Tento Peugeot už oslavuje 30 rokov. Dnes je to však bestseller koncernu PSA

Zabudnite na SUV, ktorými Peugeot zahustil svoju modelovú radu. Dokonca ani svieži Citroën C3 nie je tak predávaný, aby prekonal "model z minulosti".

Tento Peugeot už oslavuje 30 rokov. Dnes je to však bestseller koncernu PSA
Zdroj: IKCO

Druhým najpredávanejším autom koncernu PSA je totiž tento rok model z roku 1987. Je to Peugeot 405 sedan, ktorý sa stále vyrába v Iráne.

Predajné čísla od tohtoročného januára do septembra sú prekvapivé: od začiatku roka sa predalo 191 514 kusov "štyristopäťky", Citroënu C3 predalo PSA 181-tisíc kusov, Peugeotu 2008 potom 161 961 a modelu 3008 o deväť tisíc menej (152-tisíc kusov). Dlhoročný model, ktorý tento rok oslavuje tridsiatku prekonal len Peugeot 208, ktorého sa za prvých deväť mesiacov tohto roka predalo 234 095. 

"Nie je to vášeň pre Youngtimer, dôvod je v krajine: Iráne," opisuje spravodajský portál bfmtv.com. Tam sa totiž Peugeot 405 stále vyrába a predáva. Irán je dnes krajinou, ktorú objavujú aj ostatné značky a vidia v nej veľký potenciál. Vstup na iránsky trh je dnes napríklad jednou z priorít Škody Auto.

"PSA stopli výrobu Peugeotu 405 koncom roka 2012," opisuje bfmtv.com. Bolo to kvôli zložitým medzinárodným vzťahom medzi Iránom a Spojenými štátmi. Automobilka Iran Khodro (IKCO) vyrábajúca Peugeoty v Iráne sa však obľúbeného modelov nechcela vzdať.

​A tak IKCO od 21. júna 2016 model opäť vyrába. Licenčná výroba využíva veľké množstvo lokálnych dodávateľov, podľa vyjadrenia Peugeotu však francúzska automobilka Iráncom stále dodáva niektoré špecifické diely.

Okrem 405 v niekoľkých modifikáciách mala automobilka Iran Khodro v ponuke do roku 2011 ešte modely RD a ROA; tieto lacné Peugeoty mali karosériu "štyristopäťky", avšak mechanika pochádzala z prehistorického modelu Paykan (výroba 1967 - 2005) s pohonom zadných kolies. Model 405 má poháňané predné kolesá (v ponuke bývala aj verzia 4x4).

Model, ktorý tento rok oslavuje tridsiatku, patrí k najúspešnejším a najvydarenejším francúzskym autám vôbec. Za jeho európsku kariéru sa ich od roku 1987 do roku 1997 predalo 4,6 milióna, do dneška ich vďaka licenčnej výrobe pribudlo ďalších takmer štyristo tisíc. Okrem francúzskeho Sochaux a britského Rytone sa montoval aj v Zimbabwe, Egypte, Indonézii, Thajsku, Argentíne, Čile, Poľsku a na Taiwane.

Model tvarovaný Pininfarinom zvonku a slávnym dizajnérom Paulom Bracq zvnútra zachraňoval v osemdesiatych rokoch spoločne s ďalšou ikonou, modelom 205, francúzsku automobilku.

Peugeot 405 si vyslúžil prestížny titul Európskeho auta roku 1988, v rovnakom roku tiež vyrazil na severoamerické trhy. V USA však dieru neurobil a bol to tak posledný Peugeot, ktorý sa tam predával. Dnes automobilka pracuje na návrate.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.