07.12.2017, 11:30

Elektrina sa už tlačí aj do terénu. Ikonický offroad sa dočká hybridu

Americký veľtrh LA Auto Show 2017 ukazuje pokračujúci nástup elektrického pohonu v automobilovom priemysle.

Elektrina sa už tlačí aj do terénu. Ikonický offroad sa dočká hybridu
Zdroj: netcarshow

Elektromotory sa už presadzujú v osobných automobiloch a ako naznačuje Tesla aj ďalší konkurenti, budúcnosť má aj v nákladnej doprave. Americký veľtrh však teraz ukazuje, že s elektrinou sa už počíta aj mimo spevnenej cesty.

Elektromotor sa okrem iného dostane aj do Jeepu Wrangler, ktorý podľa informácií z Los Angeles získa hybridný pohon v roku 2020. Z konkrétnych detailov však materský koncern Fiat Chrysler zatiaľ zverejnil len to, že sa bude jednať o takzvaný plug-in hybrid a batérie vozidla tak pôjde nabíjať aj zo siete.

Pri stavbe vozidla môže však automobilka počítať so skúsenosťami z Chrysleru Pacifica, ktorý sa už s kombinovaným pohonom predáva. V čisto elektrickom móde prejde vozidlo na jedno nabitie okolo 33 míľ (asi 53 kilometrov).

​Fanúšikovia tradičného Jeepu sa ale nemusia obávať, že by výrobca stavil len výhradne na elektrinu. Aj naďalej sa počíta s čisto benzínovými a naftovými motormi.

Oveľa ďalej je britská automobilka Jaguar Land Rover, ktorá sľúbila, že elektrifikuje celú svoju modelovú radu do roku 2020. V Los Angeles predvádza výrobca hybridnú verziu SUV Range Rover, ktorý zamieri na trh začiatkom budúceho roka.

Konkrétne elektrický pohon dostanú Range Rover a Range Rover Sport. V nich bude štvorvalcový motor a k nemu sa pridá aj elektromotor. Čisto na batériu, ktorú je možné dobíjať aj zo siete, by automobily mali prejsť okolo 50 kilometrov.

Zdroj: Reuters

​Do terénu chce dostať elektrinu aj Toyota, ktorá ukázala koncept vozidla označeného ako FT-AC. Vysoké terénne SUV s náhonom na všetky štyri kolesá pod kapotou tiež ukrýva kombináciu spaľovacieho motora a elektrického pohonu.

​Japonská automobilka chce autom zaujať hlavne dobrodruhov, ktorým sľubuje dobrú priestupnosť terénom a zároveň ich láka na detaily ako výsuvný držiak na bicykle alebo kamery na snímanie jazdy.

Ešte ďalej chce zájsť menej známa americká firma Bollinger Motors s vozidlom B1. Ide o čisto elektrické terénne vozidlo, ktoré pripomína svojimi jednoduchými ostrými tvarmi skôr krabicu na kolesách. Automobil má dva elektromotory, jeden pre každú nápravu. Ponúkať sa bude v dvoch verziách. Lepší variant s väčšou batériou sľubuje dojazd okolo 200 míľ (asi 320 kilometrov).

Zdroj: Reuters

​Nie je ale jasné, kedy začne malý výrobca s produkciou vozidiel. Od budúceho roka však chce vyberať zálohy vo výške tisíc dolárov. Vlastnosti elektromotora sa do terénu hodia.

Pohon zaberá už od "nulových otáčok" a plná sila sa tak dostaví hneď po stlačení plynového pedálu. Ako navyše naznačuje aj ťahač od Tesly, elektromotory majú veľkú silu, ktorá si v ťažkom teréne nájde využitie.

Pri hybridných SUV však bude hlavným dôvodom ku kúpe skôr nižšia spotreba paliva, čo sa premietne v peňaženke aj na emisiách vozidla. V mnohých mestách tiež už existujú nízkoemisné zóny, do ktorých by veľké vozidlá kvôli spotrebe nemuseli mať dovolený vjazd. Nevýhodou vozidiel s elektromotorom ale samozrejme bude vyššia nákupná cena.

Tradičný veľtrh LA Auto Show začal v Kalifornii v piatok a pokračovať bude až do nedele. Akcia, podobne ako ďalšie automobilové veľtrhy posledných rokov, ukazuje, ako výrobcovia čoraz viac vsádzajú na elektrinu.

Cestných hybridov aj elektromobilov je tam k videniu celá rada. Niekoľko prototypov má na stánku napríklad Volkswagen a elektrickej verzie sa dočká aj Mini. Na "domácom" veľtrhu samozrejme nechýba ani Tesla so svojím Modelom 3.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.