StoryEditor

Lamborghini predstavilo supervýkonné SUV, ktoré nemá konkurenciu

05.12.2017, 09:30
Po päťročnom čakaní je Urus konečne tu. Taliani tvrdia, že postavili najrýchlejšie SUV a podľa všetkého to tak aj skutočne je.

Nová beštia zo Sant'Agata Bolognese je tu. Tretí model značky dnes špecializovanej na superšporty stvoril SSUV (Super Sport Utility Vehicle), tým si vytvoril kategóriu samu pre seba. V tejto kategórii je teda vôbec prvým modelom, avšak Lamborghini už v minulosti jedno SUV/Pick-Up vytvorilo. Išlo o takzvané "Rambo Lambo", klasicky označené ako Lamborghini LM002.

Nezničiteľne pôsobiace auto predstavili v roku 1986 na autoshow v Bruseli. Hoci išlo riešením karosérie skôr o pick-up, korba nebola primárne určená na "pracovné" účely. Za príplatok ste si tam vedeli tiež zaobstarať aj dvojicu sedadiel.

Pod kapotou vedelo mať toto monštrum dokonca dvanásťvalec s objemom 7,2 litra a výkonom približne 600 koní. Menší dvanásťvalec s objemom 5,2 litra, ktorý bol v ponuke tiež, dokázal spáliť závratných 30 litrov na sto kilometrov.

Wikimedia/Detectandpreserve

​Jeho palivová nádrž však mala objem 290 litrov, takže s autom nebol problém nabehať aj takmer tisíc kilometrov. Karoséria pôsobila naozaj veľmi svalnato, okrem toho mal model LM002 obrovské kolesá - často s rozmerom pneumatík 325/65 R17.

Vyrobilo sa len približne 300-330 kusov a dnes ide (ak je auto v zachovalom stave) o naozaj vzácny kúsok s hodnotou pokojne aj viac ako 200-tisíc eur. Vráťme sa však do súčasnosti.

Luxus a praktickosť

Novinku sľubovali od roku 2012, pripomína taliansky Automagazín Quattroruote, v pondelok 4. decembra 2017 šéf Lamborghini Stefano Domenicali nového býka vypustil na verejnosť. Prvé kusy vyrazia zo stajní v Sant'Agatě budúci rok na jar, základná cena je 170 tisíc eur bez dane.

​Dizajnéri pri tvarovaní Lamborghini podľa všetkého používali hlavne mačetu a dávajú si namiesto Prosecca energydrinky, niečo tak agresívne sa totiž odvážia navrhnúť len v laboratóriách, kde majú pri vchode logo so žltým býkom.

Interiér je vraj navrhnutý tak, aby sa tam naozaj zmestilo päť cestujúcich (za príplatok sa budú dať do zadného radu, miesto trojmiestnych sedadiel, objednať dve výrazne tvarované kreslá), k tomu 616-litrový kufor. Niečo tak praktické vyrábala fabrika Lamborghini naposledy, keď jej zakladateľ Ferruccio staval traktory, ktorými nahradili poľnohospodári v povojnovom Taliansku motyky.

Výkon superšportu

V útrobách má Urus 650-koňový štvorlitrový osemvalec biturbo, ktorý ho rozbehne až na 305 kilometrov za hodinu, 850 Nm krútiaceho momentu rozhýbe 2,2-tonového býka na stovku za 3,6 sekundy.

Limit otáčkomera je na 6800 otáčkach, maximum krútiaceho momentu medzi 2250 a 4500 otáčkami za minútu. S motorom, ktorý v žiadnom inom Lamborghini nenájdeme (to skôr v Audi alebo Porsche), je spojený osemstupňový automat.

Technický základ modelu Urus je v platforme MLB EVO, na ktorej stojí napríklad nové Porsche Cayenne alebo Bentley Bentayga. Lenže to sú atléti v úplne iných disciplínach, prvý je v porovnaní s Urus vlastne ľahkonohý škorpión, druhý je zas skôr zápasník sumo.

Urus je však 5,11 metrov dlhý wrestler, ktorý položený asfaltový koberec možno pri štarte aj zroluje. Rázvor je trojmetrový, šírka je 201 centimetrov a na výšku má 163 centimetrov. Poháňané a riadené má Urus všetky štyri kolesá, zadné sa natáčajú maximálne o tri stupne.

O spomalenie sa starajú štandardne montované karbónkeramické brzdy, ktorých kotúče majú vpredu priemer 440 milimetrov - zo stovky na nulu vraj Urus zastaví na 33,7 metroch.

Na cesty, aj mimo nich

Pohon všetkých kolies používa uprostred diferenciál Torsen, na zadnej náprave potom funguje systém vektorovania krútiaceho momentu. Za štandardných podmienok putuje 60 percent sily na zadnú nápravu, v prípade potreby však dokáže systém preniesť až 70 percent výkonu na predok.

Pneumatický adaptívny podvozok zaistí komfort a možnosť úpravy svetlej výšky v rozmedzí 158 až 248 milimetrov.

Lamborghini

​Pirelli namiešali špeciálnu zmes pre pneumatiky s priemerom 21 a 23 palcov, v ponuke budú letné, zimné, terénne aj celoročné plášte. Pri 21 sú vpredu s rozmerom 285/45 a vzadu 315/40, pri 23-palcových kolesách 285/35 a 325/30 pneumatiky.

Pripravených je niekoľko jazdných módov, ktoré upravujú svetlú výšku, ale aj správanie motora a pohonu všetkých kolies tak, aby prenos sily bol čo najefektívnejší. Na výber sú režimy Neve (Sneh), Šport, Corsa (Závod), Strada (cestný režim), Ego (individuálne nastaviteľný), Terra (offroad) a Sabbia (Piesok) s tým, že posledné dva budú za príplatok v pakete Off -Road, v ktorom Urus dostane kovom zosilnené nárazníky a ochranu podvozku.

01 - Modified: 2024-04-19 09:05:00 - Feat.: - Title: Absolútna dominancia Japoncov. Toto je 10 hybridov s reálne najnižšou spotrebou paliva 02 - Modified: 2024-04-19 12:15:00 - Feat.: - Title: Mazda predstavila novú vlajkovú loď. Gigant aj so šesťvalcom zvládne 2,5-tonový príves 03 - Modified: 2024-04-19 22:00:00 - Feat.: - Title: Dopravné značky, ktoré musia vodiči dokonale poznať. Mnohí však zaváhajú 04 - Modified: 2024-04-18 12:25:51 - Feat.: - Title: KVÍZ: Špecifický volant, tlačidlá či displej? Spoznajte pohľadom do interiéru značky áut 05 - Modified: 2024-04-18 09:15:00 - Feat.: - Title: Dovezené autá sú stále v kurze. Štúdia ukazuje, ktoré krajiny dominujú a aké sú hrozby
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
20. apríl 2024 09:29