04.12.2017, 15:30

Filter pevných častíc môže narobiť obrovské problémy. Náhrada z druhovýroby sa nemusí vždy oplatiť

Filtre pevných častíc sú strašiakom majiteľov dieselových áut. Postupne sa však dostávajú aj do benzínových vozidiel.

Filter pevných častíc môže narobiť obrovské problémy. Náhrada z druhovýroby sa nemusí vždy oplatiť
Zdroj: TopSpeed

Predná časť sa časom zanesie nespáliteľným popolčekom a musí sa vymeniť, čo donedávna stálo často viac, aká bola takmer cena samotného auta. V poslednej dobe začali niektoré automobilky výrazne zlacňovať. Ale aj tak stojí originálny filter napríklad do Fordu Focus C-Max pokojne viac ako 500 eur.

Preto je lákavé zaobstarať ho za polovičnú cenu z druhovýroby a za zvyšok ísť napríklad do kúpeľov. Lenže konkrétny príklad jedného C-Maxu ukazuje, že potiť sa čoskoro môžete aj bez sauny vo wellness centre. A ak budete mať smolu na servis a diagnostiku závady, ako majiteľ tohto vozidla, vyhodíte z okna peniaze takmer ako za celú letnú dovolenku.

Vodičovi Fordu sa totiž výmenou filtra problémy ešte len začali. Problémy hlásila riadiaca jednotka, auto malo vyššiu spotrebu, padalo do núdzového režimu. Hľadať problém vo filtri - vymenenom, teda novom - spočiatku nikoho nenapadlo. Takže sa pátralo v reťazci dodávky paliva. Mechanici vymenili vstrekovacie trysky a ďalšie diely, celkom za takmer tisíc eur.

Bezvýsledne. Až kým sa auto zúfalého motoristu nedostalo do garáže FCD.eu, prevádzkovateľa rovnomenného medzinárodného diagnostického portálu, ktorá je zároveň domovom Asociácie emisných technikov ASEM.

Zdroj: Archív HN

"Problém je, že väčšina ľudí zamestnaných v autoservisoch sú dnes len meničmi dielov," hovorí jej šéf Libor Fleischhans. "Nezmerajú, čo treba - tu to bola charakteristika odporu spalín vo výfuku. Keď som vykonal niekoľko meraní, vyšiel mi graf, ktorého krivka sa nezhodovala s tou od výrobcu. To znamená, že riadiaca jednotka vyhodnotila filter pevných častíc kvôli veľkému protitlaku ako upchatý a neustále vyvolávala ďalšiu a ďalšiu regeneráciu. A tým pádom výrazne zvýšenú spotrebu, kontamináciu olejovej náplne naftou a podobne," opisuje Fleischhans.

Nepríčetné správanie

Pri skúmaní filtra sa ukázalo, že síce na prvý pohľad vyzerá ako originálny, opak je pravdou. Aj keď má potrebné príruby na pripevnenie, nie je to záruka funkčnosti. "Keď automobilka vyberá dodávateľa filtrov DPF, osloví napríklad osem firiem, z ktorých potom vyberie dve a pre ich výrobky potom ladí zložitý algoritmus riadiacej jednotky, ktorý vypočítava, kedy má spustiť regeneráciu čiže vypálenie zachytených sadzí a ďalšie úkony. Filtre iných výrobcov potom fungovať nebudú. Respektíve samovoľne filtrujú, takže ich nie je možné reklamovať - ​​len sa v aute správajú nepríčetne," vysvetľuje expert.

Takých filtrov podľa neho pribúda. "U nás potom končia tie, s ktorými si nevedia rady ani značkové servisy. Rozdiely nie sú viditeľné, skrývajú sa vo vnútri - iné vedenie kanálikov, inak porézny filtračný materiál a podobne," dokresľuje Fleischhans.

Výrobcom filtra z "nášho" c-Maxu bola poľská firma JMJ. "S ich výrobkami nemám najlepšie skúsenosti," hovorí expert a ukazuje filter s logom JMJ, ktorý je len deravou napodobeninou. "Tento sa upchávať nebude, žiadne protitlaky vás trápiť nebudú. Nie je v ňom totiž vôbec nič," hovorí.

Prepadák z Poľska

Nie je sám, kto poukazuje na nevyrovnanú kvalitu poľských filtrov. M. Vaculík, technický poradca magazínu Svet motorov, testoval v lete tri filtre DPF na Škode Octavia 1.6 TDI. A práve filter od JMJ absolútne prepadol. "Vnútri nás čakal šok. Drahé kovy z katalyzátora išli vyprášiť stlačeným vzduchom - rovnako tak by ich odniesol prúd výfukových plynov. Hlavne však bola úplne nefunkčná vložka filtra. Neobsahovala žiadne drahé kovy a bolo cez ňu vidieť. Sadze teda nefiltrovala," opisuje Martin Vaculík výrobok, ktorý je z technického pohľadu len atrapou filtra pevných častíc.

Zdroj: MF DNES/iDnes.cz

Podľa neho filter len tvorí protitlak, ktorý riadiaca jednotka spočiatku považuje za správny, a pri odchode zo servisu sa auto správa zdanlivo normálne. Libor Fleischhans tvrdí, že nie na dlho. "Riadiacej jednotke sa po čase prestane páčiť, že sa tlak pred a po regenerácii nemení. Môžu sa tak spúšťať veľmi dlhé regenerácie, pri ktorých sa riedi olej naftou a hrozí poškodenie motora. A to nehovorím o zdravotných rizikách sadzí, ktoré otvormi vo filtri lietajú von úplne bez úpravy," hovorí Fleischhans.

Kto kopíruje kópiu?

Oslovili sme aj vedenie továrne JMJ v Kalisz v strednom Poľsku. "Pripúšťam, že sa mohlo stať, že váš filter v teste mal nejakú výrobnú vadu. Aj cez naše dlhoročné skúsenosti sa chyba stane, niekedy môžu tiež zle fungovať čidlá tlakov v aute. V minulosti sme problémy s kvalitou občas riešili, ale momentálne ponúkame najlepšie neoriginálne filtre na trhu. Žiadne atrapy s prázdnymi vnútornosťami našu továreň neopúšťajú,tvrdí riaditeľ firmy Andrzej Puchalski.

Dodáva, že napriek tomu informoval všetkých subdodávateľov o možných problémoch s kvalitou a požiadal ich o dodatočnú výstupnú kontrolu. A naznačuje, že aj ich výrobky môžu byť sfalšované.

"Naše filtre majú vždy vyrazené logo JMJ a vygravírovanú homologizačnú značku, pričom filter v teste Sveta motorov nič také nemal." Pretože ho však redakcie kúpila v e-shope ako výrobok JMJ, znamenalo by to, že poľskú druhovýrobu už falšuje niekto tretí.

Čistenie mokrou cestou

Existuje teda nejaké lacné riešenie nefunkčného filtra DPF, keď sa tým z druhovýroby nedá stopercentne veriť? Filter je možné nechať odborne vyčistiť, ale nie každá firma to robí správne. Podľa Libora Fleischhans je prípustné len protismerné čistenie a vždy zásadne vodou bez chémie a s usušením v stanici.

"Všetci chcú vyťahovať zapichnuté črepy z bosých nôh namiesto toho, aby zamietli tanečnú sálu. Filter sa totiž upcháva sadzami preto, že niečo nefunguje ešte pred ním. Musí sa z neho dostať von to, čo nehorí a upcháva ho. To, čo horí, tam môže zostať, s tým si auto poradí, keď správne funguje," vysvetľuje Fleischhans a varuje pred používaním lacných liekov, ktoré sa striekajú do výfuku.

"Maximálne to podporí horenie sadzí, čo auto robí absolútne spoľahlivo aj bez chémie, a vyššia teplota horenia môže naopak upchať miniatúrne póry. Sprejom za 20 eur si môžete zničiť filter za viac ako 1500 eur," hovorí.

Ďalším riešením pre tých, ktorí nechcú investovať do nového filtra, je zohnať použitý napríklad na vrakovisku a nechať ho vyčistiť. "Tak som nakoniec vyriešil problematický Ford C-Max. Použil som originálny filter z porciovaných áut po 120-tisícoch najazdených kilometroch, vyčistil ho a funguje bezchybne," uzatvára Fleischhans.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.