04.12.2017, 11:10

Slávny konštruktér Ferrari či Lamborghini predstavil vlastný superšport. Nemá však dvere ani okná

Gian Paolo Dallara, jeden z najslávnejších automobilových konštruktérov, predstavil zaujímavé a výkonné auto nesúce jeho meno.

Slávny konštruktér Ferrari či Lamborghini predstavil vlastný superšport. Nemá však dvere ani okná
Zdroj: Dallara

Fenomenálny Talian Gian Paolo Dallara, z ktorého hlavy sú slávne Ferrari, Lamborghini a závodné špeciály, hlavne formula, predstavuje karbónový športiak menom Stradale (v preklade "cestná").

V útrobách má 400 koňový preplňovaný štvorvalec s objemom 2,3 litra. Motor známy napríklad z Fordu Focus RS alebo Mustangu je spojený so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, za príplatok je v ponuke tiež v robotizovanom prevedení, ktoré umožní radenie pádlami pod volantom.

Spider bez dverí, čelného skla a strechy (zostane len ochranný oblúk za hlavami posádky) má "mušiu" váhu 855 kilogramov, to všetko sa dá prípadne dokúpiť a je z neho plnohodnotné kupé s nahor výklopnými dverami.

Typov strechy má byť však v ponuke viac, zo základného Speedsteru sa dá pridaním čelného skla postaviť roadster (Taliani skôr hovoria "spider"), ďalším variantom je targa a tiež kupé.

​Základná cena je 155-tisíc eur, čelné okno je za 17-tisíc eur navyše, strecha a dvere za ďalších asi 10-tisíc eur(všetky ceny sú bez dane). Dallara má zatiaľ plán postaviť v nasledujúcich piatich rokoch 600 áut a potom sa uvidí, čo ďalej. Prvý kus odovzdal Dallara zákazníkovi 16. novembra, kedy slávny konštruktér oslavoval svoje 71. narodeniny.

Základom je karbónový monokok, ku ktorému sú pripevnené hliníkové rámy nesúce motor a nápravy. Okrem príslušenstva zvyšujúceho komfort chce výrobca ponúknuť aj doplnky, ktoré športový charakter ešte výraznejšie podčiarkne: veľké krídlo zvyšujúce prítlak alebo nastaviteľné odpruženie.

Dallara Automobili je známa hlavne vo svete okruhového motoršportu. Monoposty Formule Indy a tiež elektrické Formula E sú bez výnimky od Dallara, na taliansku legendu sa obracajú tiež stajne Formule 1, kde priamo pôsobil na prelome 80. a 90. rokov.

Z hlavy samotného zakladateľa značky je technická časť presláveného Lamborghini Miura, Dallara však tiež pracoval na okruhovej motokáre KTM X-Bow. Vo firme sídliacej naproti okruhu vo Varano vyrábali tiež karbónový monokok pre Bugatti Veyron a údajne aj pre Alfu Romeo 4C.

Je teda logické, že pri svojej novinke okrem veľmi nízkej hmotnosti tvorcovia vyzdvihujú tiež vyšľachtenú aerodynamiku. Pri maximálnej rýchlosti generuje údajne najvyšší prítlak zo všetkých vozidiel svojej kategórie, má to byť cez 820 kilogramov (dvojnásobok toho, čo vie Porsche 911 GT2 RS).

Zdroj: Dallara

​Vďaka tomu je auto schopné zvládať bočné preťaženie až dva G. Maximálna rýchlosť má byť 280 kilometrov za hodinu, šprint na stovku auto zvládne za tri a štvrť sekundy. Zámerom Dallara bolo postaviť ľahkonohé puristické náčinie pre nadšených vodičov, autu však doprial aj moderné systémy v podobe systémov kontroly stability a trakcie.

Pod dohľadom Gian Paolo Dallara na vozidle pracovalo 20 inžinierov a päť mechanikov od roku 2015. Na ladení podvozku sa podieľal okrem iného slávny testovací jazdec Loris Bicocchi, ktorý šľachtil okrem iného podvozky Bugatti EB 110, radil Horacio Paganimu alebo Christianovi von Koenigsegg.

S vývojom pomáhal inžinierom Bosch (elektronické systémy riadenia motora a podvozku ABS-EBD-TCS-VDC) a Pirelli, ktoré vyvinulo špeciálne pneumatiky.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.