Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
28.11.2017, 14:00

Ťahač od Tesly porazí v zrýchlení aj Octaviu RS. Jeho spotreba na nabitie však šokuje

Elektrický ťahač síce prekvapí parametrami, na jedno nabitie však spotrebuje rovnaké množstvo energie ako takmer štyritisíc domácností.

Ťahač od Tesly porazí v zrýchlení aj Octaviu RS. Jeho spotreba na nabitie však šokuje
Zdroj: Youtube

Elektrický ťahač Semi, ktorý nedávno predstavila spoločnosť Tesla spolu s výkonným roadsterom, dokáže v zrýchlení na 60 míľ za hodinu (96km/h) zahanbiť nejedno osobné auto.

S časom päť sekúnd vie "šprintovať" teda lepšie, ako česká Škoda Octavia RS, ktorá túto disciplínu zvláda "až" za 6,6 sekundy. Samozrejme v prípade, že Semi nie je naložený. Inak sa hodnota piatich sekúnd mení na približne 20, čo tiež nie je na zahodenie v kategórii nákladných automobilov.

Na začiatku síce Semi potrebuje niekoľko metrov na "rozbeh", no následne razí neuveriteľne dynamicky vpred. Na premiére prekvapila táto novinka aj silou, dokáže totiž utiahnuť až 36 ton. 

​Zarážajúce však je, že na jedno nabitie spotrebuje rovnaké množstvo energie ako takmer štyritisíc domácností. K tomuto záveru dospela predná poradenská firma Aurora Energy Research, čím značne spochybnila životaschopnosť projektu a poukázala na problém elektromobilov vôbec, napísal denník Financial Times.

Ťahač Semi podľa Tesly môže po 30 minútach dobíjania, v rámci jej megadobíjacích staníc prejsť 643 kilometrov. Na to spotrebuje okolo 1600 kilowattov, čo sa rovná spotrebe troch až štyroch tisíc domácností.

Na tlačovej konferencii v Londýne to uviedol šéf poradenskej firmy John Feddersen. Inštitúcia Aurora Energy Research bola založená v roku 2013 skupinou profesorov Oxfordskej univerzity.

Ako elektrický ťahač Semi od Tesly zrýchľuje si môžete pozrieť na videu nižšie.

​Tesla odmietla kalkulácie komentovať. Ťahače chce dodávať na trh od roku 2019, kedy začne s inštaláciou megadobíjecích staníc ale zatiaľ neuviedla.

John Feddersen použil na príklad Teslu, aby upozornil na nutnosť širšej diskusie o infraštruktúre, akú bude potrebné vybudovať v súvislosti z rozvojom elektromobilov.

"Existujú múdre aj hlúpe spôsoby, ako tieto kapacity začleniť do systému, každopádne plná elektrifikácia cestnej dopravy bude potrebovať veľké množstvo novej infraštruktúry," povedal v rozhovore s Financial Times.

Ďalší odborníci poukazujú na fakt, že nabitie kamiónu za pol hodinu vyžaduje technológiu, aká v súčasnosti neexistuje. Aj tie najrýchlejšie dobíjacie stanice majú výkon len asi 450 kilowattov.