Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
01.10.2021, 11:27

Za volantom absolútne bez alkoholu? Povinná výbava áut sa v EÚ čoskoro zmení

  • Zabrániť nešťastiam, pri ktorých hrá rolu alkohol, môžu alkohol testery či inštalácie alkoholových zámkov do áut.
  • Od júla 2022 musia na základe legislatívneho nariadenia Európskej únie značky povinne do svojich nových áut montovať predprípravu na Alkoholový imobilizér.
Za volantom absolútne bez alkoholu? Povinná výbava áut sa v EÚ čoskoro zmení
Zdroj: TASR/František Iván

Podľa európskej regule 2019/2144 / EÚ bude od júla 2022 povinne vo všetkých novo vyrobených autách v rámci Európskej únie musieť byť "štandardizované rozhranie, ktoré uľahčuje neskoršiu montáž alkoholových imobilizérov na motorových vozidlách".

Pripodobniť to možno k takzvanej "príprave na autorádio", ktorú kedysi dostávali základné prevedenia áut nižších tried - v aute bola kabeláž a reproduktory, samotný prístroj si musel motorista dokúpiť, píše iDNES.cz.

"Zariadenie funguje tak, že vodič nenaštartuje auto, kým nedýchne do detektora. Ak ten v dychu odhalí alkohol, automaticky vozidlo zablokuje, nadstavbou je konektivita do firemných systémov alebo mobilných a web aplikácií pre online prenos informácií," vysvetľuje Libor Novák zo spoločnosti Dräger, ktorá alkohol testery vyvíja.

Nové autá pôjdu pod zámok

Dôvodom rozhodnutia únie je fakt, že podľa štatistík je alkohol príčinou štvrtiny všetkých úmrtí na cestách v Európskej únii. Alkoholový zámok v autách nie je úplnou technologickou novinkou.

Na trhu sú jeho varianty už od 90. rokov. Automobilka Volvo ho už v roku 2007 začala ponúkať do bežných áut a v mnohých krajinách Európy je táto technológia povinná aspoň pre profesionálnych vodičov.

Ako prvé zaviedli povinnosť inštalovať alkoholové zámky krajiny Škandinávie. Vôbec najširšia povinnosť používania alkoholových zámkov dnes platí vo Švédsku, kde sa montujú nielen do áut ľudí, ktorí predtým šoférovali pod vplyvom alkoholu, ale tiež napríklad do školských autobusov a taxíkov.

​A Švédsko nasledujú ďalšie krajiny. Napríklad v lotyšskej Rige je zámok povinný pre všetky autobusy. Pred každou jazdou si musia "dýchnuť" aj profesionálni vodiči vo Francúzsku.

"Možnosť inštalácie takzvaného Alkoholového zámku do vozidiel vodičov, ktorí majú opakovane problém s jazdou pod vplyvom alkoholu, si zaslúži pozornosť aj u nás. Ako uvádza Európska rada pre bezpečnosť cestnej premávky, v spojení s rehabilitačnými programami možno očakávať o 50 percent nižšia recidívu v porovnaní s vodičmi, u ktorých nebol spustený program. A konečne pre rizikových jedincov, ktorí napríklad opakovane šoférujú pod vplyvom alkoholu či iných návykových látok, zaviesť povinnosť absolvovať rehabilitačný psychologický kurz," odporúča Roman Budský z Platformy VÍZIA 0.

"Otázka, či povinnosť alkoholových zámkov pre profesionálnych vodičov zaviesť, je samozrejme nielen na zákonodarcoch, ale aj na jednotlivých dopravcoch. Vieme, že ich inštalácia prispieva k uvedomeniu si zodpovednosti vodiča za celú jeho posádku aj naopak k budovaniu dôvery voči vodičovi u jeho cestujúcich," upozorňuje Libor Novák s tým, že problémom je bohužiaľ nielen takzvaný zvyškový alkohol.

Pokuta plus zákaz šoférovania

Na Slovensku platí, že ak polícia zistí, že vodič pred jazdou pil, hrozí mu nielen pokuta, ale aj zákaz vedenia vozidla. Ak má v krvi viac ako jedno promile alkoholu, dopustil sa trestného činu a v krajnom prípade ho súd môže poslať do väzenia.

Podobne ako u nás platí nulová tolerancia alkoholu v dychu/krvi i v ďalších európskych krajinách, medzi ktorými figuruje napríklad Česko, Rumunsko či Maďarsko.

"Aj do budúcnosti je potrebné striktne trvať na nulovej hladine alkoholu v krvi vodičov. Ostatne, podporuje to nielen každodenná prax, ale ide aj o odporúčanie Svetovej zdravotníckej organizácie, Európskej komisie a Európskej rady pre bezpečnosť cestnej premávky. To isté platí aj pre cyklistov. Cyklisti a alkohol sú dva pojmy, ktoré spolu nejdú dohromady. Dlhodobo sú to práve cyklisti, u ktorých je podiel nehôd s alkoholom na celkovom počte nimi zavinených nehôd zo všetkých skupín účastníkov cestnej premávky najvyšší," uvádza Roman Budský z Platformy VÍZIA 0.

V niektorých európskych štátoch, ako je Belgicko, Francúzsko či Rakúsko, tolerujú hladinu alkoholu do 0,5 promile. To znamená, že si tam vodič pred jazdou môže dať beztrestne až dve pivá alebo dve deci vína. O niečo nižšia povolená hranica alkoholu platí vo Švédsku, v Poľsku alebo v Nórsku.

Vo väčšine krajín, kde je umožnená určitá konzumácia alkoholu pred jazdou, sa však benevolentný prístup nevzťahuje na začínajúcich, starších či profesionálnych vodičov. Na nich sa vzťahuje buď nulová tolerancia, alebo je stanovený nižší limit. Všetci vodiči musia počítať s tým, že ak spôsobia pod vplyvom alkoholu nehodu, hrozia im tvrdé postihy.

Úplne či aspoň čiastočne zabrániť nehodám, ktoré zavinili opití vodiči, môžu už spomínané alkohol testery a špeciálne zámky do áut. Alkohol testerom si vodič sám môže skontrolovať prítomnosť alkoholu v dychu. Napríklad vo Francúzsku patril alkohol tester do minulého roka medzi povinnú výbavu každého vozidla.