StoryEditor

Mohli nás prepustiť o rok skôr, nie?

02.04.2007, 00:00

Spoločnosť Telegrafia vznikla v roku 1991. "Po škole som nastúpil na polročné školenie, ktoré sa natiahlo na tri roky. Po ňom prišla perestrojka, revolúcia a šok v podobe zrušenia závodu -- prepustili 120 zamestnancov vrátane mňa. Boli sme prví prepustení v Košiciach po revolúcií v roku 1990, filmovala to aj televízia. Tak sme s kolegom Pavlom Rindošom začali podnikať," spomína na začiatky Peter Marčák, generálny riaditeľ a spolumajiteľ Telegrafie. K dvom podnikateľom po krátkom čase pribudol prvý zamestnanec. Dnes ich má firma sto.
V novom závode plánovala vyrábať Tesla Pardubice rádiostanice, na ne boli zamestnanci vyškolení. "Tieto vedomosti sme okamžite využili na podnikanie, začínali sme so zariadeniami Tesly Pardubice. Prvá zákazka bola pre Východoslovenské vodárne, šlo o vlastnoručne vyrobený produkt. Prístroje od Tesly Pardubice však boli zastarané, preto sme v roku 1993 uviedli na trh prvý vlastný výrobok. Po počiatočných úspechoch sme si povzdychli, či nás nemohli prepustiť skôr, boli by sme s podnikaním ďalej," žartuje Marčák. V súčasnosti majú pobočky vo Zvolene, v Bratislave, Liptovskom Mikuláši a Prešove. V Košiciach mali aj predajňu a servis na spotrebnú elektroniku, bol to však krok vedľa. Zistili, že obchodná sieť nie je ich stratégiou, preto predajňu v roku 1997 zrušili.
Od elektroniky k softvéru
K vyrábaným elektronickým zariadeniam pribudla výpočtová technika. "Najprv sme počítače skladali, dnes už len predávame značkové počítače -- väčšinou firmám, ktorým dodávame nejaké riešenie," dopĺňa Marčák. Okrem počítačov buduje firma aj počítačové siete. Vyrábané rádiokomunikačné zariadenia majú v sebe i riadiace jednotky obsahujúce softvér. Kvôli tomu vzniklo vo firme softvérové vývojové oddelenie, ktoré sa postupne rozrástlo a dnes je Telegrafia už certifikovaný Gold partner Microsoftu v predaji softvéru a poskytovaní služieb. K predaju počítačov pribudol predaj základného softvéru (operačné systémy) a podnikové informačné systémy značky Microsoft Dynamics.
Okrem nich je v Telegrafii vzdelávacie centrum so zameraním hlavne na produkty Microsoftu. V poslednom čase tu školia správcov operačných systémov, databáz a ďalších Microsoft aplikácií. "V roku 1996 sme sa vážnejšie začali zaoberať varovnými systémami na ochranu obyvateľstva, v Bratislave počujete prevažne už len naše sirény," podotýka Marčák.
Predávať nielen cudzie
Okrem renomovaných výrobkov predáva Telegrafia aj vlastné výrobky. Väčšina firiem podľa Marčáka totiž robí distribútorov iným firmám. Ich filozofiou však je dodávať riešenie pozostávajúce z renomovaných a vlastných výrobkov tak, aby vzniklo dobré riešenie v prijateľnej cene. "Sme projektovo orientovaná firma, takže takmer všetky riešenia sú jedinečné, na zákazku."
Do varovných systémov pôvodne začali používať nemecké sirény, zdali sa im však zastarané. Preto vyvinuli vlastné. Dnes už sirény predstavujú zložitejšie zariadenie, ktoré má riadiacu jednotku so softvérom a patrí k nej aj dispečing ovládajúci sirénu na diaľku, takže musí obsahovať aj rádiostanicu. Nevyhnutnosťou je nezávislé fungovanie po výpadku elektriny, preto obsahujú aj záložné zdroje. Každá krajina je špecifická, softvér v sirénach sa teda pre jednotlivé krajiny líši.
Rumunská výnimka
Vývoz výrobkov a služieb do zahraničia je okolo 10 percent. V zahraničí má firma obchodných partnerov, jedinou výnimkou je Rumunsko, kde založili dcérsku spoločnosť, pretože nenašli partnera, ale človeka, ktorý nemal kapitál. V súčasnosti Telegrafia vyváža do Poľska, Maďarska, Českej republiky, Rumunska, Francúzska, Španielska, Nemecka, Kanady, USA. "Rokujeme už i s taiwanským partnerom. Vývoz je pre nás strategicky dôležitý, koncentrujeme sa v ňom na varovné systémy, tie sú totiž špičkou v Európe a aj vo svete," dodáva Marčák.

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/podnikanie, menuAlias = podnikanie, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
03. máj 2024 13:10