Logo

  • Dnešné vydanie HN
    • Profil
    • Zmena údajov
    • Zmena hesla
    • Adresy
    • História objednávok
    • Kontakt
    • Aktivácia predplatného
    • Zrušenie účtu
    • Odhlásiť
  • HNonline
  • Stratégie
  • Svetevity
  • Cestovné poriadky
  • RunGO
  • Mediweb
  • Dia
  • Konferencie
  • HNClub
  • MAFRA Slovakia
  • Akcie a zľavy
  • Solventné firmy
  • Predplatné
  • Newsletter
Predplatné
  • Novinky
  • Servis
  • Testy
  • Automobilky
  • Doprava
HNauto
Zavrieť

Päť častých zlozvykov, ktorými nevedome ničíte auto

Otáčanie kolies na mieste

Možno sa to na prvý pohľad nezdá, ale aj taká banálna vec akou je vytáčanie kolies auta na mieste, môže spôsobiť nadmerné opotrebovanie istých častí vozidla. V minulosti, kedy posilňovač riadenia nebol samozrejmosťou vo výbave vozidla, sa s volantom na mieste takmer nedalo potočiť. Dnes je to však jednoduché a zvládnete to takmer malíčkom aj bez toho, aby ste sa s autom len o pár centimetrov pohli. Na druhú stranu však ľudia potom točia volantom na mieste aj keď to žiadne okolnosti nevyžadujú a zabúdajú tak na fakt, že týmto spôsobom spôsobujú vyššie opotrebenie tak celého ústrojenstva, ktoré má na starosti otáčanie kolies, ako aj samotných pneumatík.

Zavrieť
1/6
Otáčanie kolies na mieste
Zdroj: HN/Radoslav Petrík (Ilustračná snímka)

Päť častých zlozvykov, ktorými nevedome ničíte auto

Otáčanie kolies na mieste

Možno sa to na prvý pohľad nezdá, ale aj taká banálna vec akou je vytáčanie kolies auta na mieste, môže spôsobiť nadmerné opotrebovanie istých častí vozidla. V minulosti, kedy posilňovač riadenia nebol samozrejmosťou vo výbave vozidla, sa s volantom na mieste takmer nedalo potočiť. Dnes je to však jednoduché a zvládnete to takmer malíčkom aj bez toho, aby ste sa s autom len o pár centimetrov pohli. Na druhú stranu však ľudia potom točia volantom na mieste aj keď to žiadne okolnosti nevyžadujú a zabúdajú tak na fakt, že týmto spôsobom spôsobujú vyššie opotrebenie tak celého ústrojenstva, ktoré má na starosti otáčanie kolies, ako aj samotných pneumatík.

Otáčanie kolies na mieste
Zdroj: HN/Radoslav Petrík (Ilustračná snímka)

Reklama

Státie na spojke pri zastavení

Veľmi častý problém množstva vodičov a pritom nie je tak ťažké mu predísť. Státie na zošliapnutej spojke a zaradenej rýchlosti na križovatke je jedným z najčastejších zlozvykov a pritom spôsobuje podstatne vyššie opotrebenie spojky - vypínacieho ložiska. Keď je pravdepodobné, že budete stáť dlhšiu dobu, je lepšie si vyradiť do neutrálu a nestáť zbytočne na spojkovom pedáli. Cena rotujúceho komponentu, ktorý dočasne odpája motor od spojky, je pomerne vysoká a to najmä po započítaní sumy za výmenu v servise. Rovnako si nohu nenechávajte položenú na spojkovom pedáli (najmä v nových autách, kde spojka zaberá takmer ihneď), vo väčšine automobilov výrobcovia pripravili miesto hneď vedľa pedálov kde si nohu viete položiť, čím sa taktiež vyhnete zbytočnému opotrebúvaniu spojkového systému.

Státie na spojke pri zastavení
Zdroj: Youtube

Ruka na radiacej páke

S predchádzajúcim bodom úzko súvisí aj ďalší častý zlozvyk týkajúci sa najmä áut s manuálnou prevodovkou. Z dlhodobého hľadiska totiž hrozí nadmerné opotrebovanie vidlice či radiacej objímky pri častom "odložení" ruky na radiacu páku. Možno je to pre vodiča pohodlné a je schopný ihneď zasiahnuť do radenia, no môže si tým časom spôsobiť nemalé problémy vyžadujúce finančne nákladnú návštevu servisu. A to úplne zbytočne. Ruku teda radšej umiestnite na volant.

Ruka na radiacej páke
Zdroj: HN/Radoslav Petrík (Ilustračná snímka)

Reklama

Podtáčanie motora

Jazdiť za päť, šesť či sedem litrov paliva na sto kilometrov? To poteší každého určite viac, než keď na palubnom počítači svieti dvojciferné číslo. Avšak príliš výrazné "šetrenie" a "dusenie" motora môže spôsobiť problémy, kde vám tých niekoľko ušetrených eur nepomôže. Takzvané podtáčanie agregátu (jazda na veľmi nízkych otáčkach) môže spôsobovať väčšie zanesenie karbónom, čo si časom vyžiada svoju daň v podobe čistenia či poškodenia motora. Oba prípady sú finančne náročné a je ľahké sa im vyhnúť. Stačí, ak pravidelne "prevetráte" auto pri dynamickej jazde napríklad na diaľnici či okresných cestách. Na druhú stranu môžu príliš skoré radenia vyššie stupňa odporúčať samotné moderné autá s funkciou "asistenta radenia" v podobe šípky, ktorá vám však nie vždy správne poradí. Je potrebné sa skôr spoliehať na svoj úsudok a radiť inštinktom, podľa otáčok či najmä sluchu.

Podtáčanie motora
Zdroj: Reuters/Stefan Wermuth

Stieranie málo mokrého či suchého skla

Výmena stieračov možno nestojí stovky eur, no aj tak je vhodné ušetriť si financie na iné diely, než na zbytočne zodraté stierače. Ide najmä o automatické stieranie okien a momenty, kedy už dážď ustal a nie je potrebné tak výrazné (alebo žiadne) stieranie skla. Výsledkom "jazdy stieračov" po suchom či málo vlhkom skle sú následne zodraté gumičky či dokonca samotné poškodenia čelného (prípadne zadného) skla. Tu už však ide o finančne pomerne nákladnú záležitosť.

Stieranie málo mokrého či suchého skla
Zdroj: HN/Radoslav Petrík (Ilustračná snímka)

Odkazy

  • Predplatné
  • Práca u nás
  • HNClub
  • HNkonferencie
  • Inzercia
  • Online inzercia
  • AIM monitor
  • Kontakt
  • GDPR
  • Štatúty súťaží
  • Newsletter
#

Sociálne siete

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIN
  • YouTube
  • HN v AppStore
  • SMS predplatné

Stiahnite si appku

Available on the App Store
Get it on Google Play

MAFRA Slovakia a.s. | Nobelova 34 | 836 05 Bratislava 3 (mapa)

Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a dát je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

MAFRA Slovakia, a.s. je členom skupiny AGROFERT