Logo

  • Dnešné vydanie HN
    • Profil
    • Zmena údajov
    • Zmena hesla
    • Adresy
    • História objednávok
    • Kontakt
    • Aktivácia predplatného
    • Zrušenie účtu
    • Odhlásiť
  • HNonline
  • Stratégie
  • Svetevity
  • Cestovné poriadky
  • RunGO
  • Mediweb
  • Dia
  • Konferencie
  • HNClub
  • MAFRA Slovakia
  • Akcie a zľavy
  • Solventné firmy
  • Predplatné
  • Newsletter
Predplatné
  • Novinky
  • Servis
  • Testy
  • Automobilky
  • Doprava
HNauto
Zavrieť

Sedem vecí, na ktoré si dajte pozor pri kúpe "jazdenky"

Prevádzkové kvapaliny

Kontrolu si zaslúžia aj prevádzkové kvapaliny vozidla. Olej by nemal byť pri benzínovom aute úplne čierny a rozhodne by nemal obsahovať rôzne kovové kúsky. Poškodené tesnenie hlavy valcov sa prejaví pri odkrútení viečka na dolievanie oleja, ak sa na ňom nachádza krémová vrstva. To rozhodne nebude dobrá správa, keďže oprava je pomerne nákladná. Tmavý by nemal byť ani olej v automatickej prevodovke, v opačnom prípade vás čaká jej skorý servis. Pod autom sa rozhodne nemôže tvoriť olejová škvrna, ktorá by tak mohla odkazovať na unikajúci olej z motora, diferenciálu či prevodovky.

Zavrieť
5/7
Prevádzkové kvapaliny
Zdroj: iclub

Sedem vecí, na ktoré si dajte pozor pri kúpe "jazdenky"

História automobilu

V prvom rade by sme si mali poriadne overiť, o aké auto vlastne ide a akú má históriu. Predávajúci by vám mal bez námietok poskytnúť VIN číslo vozidla, vďaka ktorému si overíte napríklad najazdené kilometre a platnú STK/EK. Ak vám toto číslo majiteľ neposkytne, pravdepodobne pôjde o podvodníka a mali by ste dať od „jazdenky“ ruky preč. Rovnako by vám mal na mieste poskytnúť servisnú knižku, ak ju auto má. Je to výhoda a môžete sa dozvedieť, kedy a čo sa na automobile opravovalo. Hoci, dnes už nie je veľký problém sfalšovať aj tieto údaje.

História automobilu
Zdroj: rennlist

Reklama

Karoséria a korózia

Už pri prvom pohľade či fotografiách by malo byť dobre vidieť, v akom stave sa nachádza karoséria a celkovo auto. Je potrebné si preveriť, či medzery medzi jednotlivými časťami sú rovnomerné a či k sebe dobre zapadajú. Ak nie, ide pravdepodobne o „búrané“ auto a stav už teda nemusí byť stopercentný. O tomto by vás mal predajca vopred informovať. Rovnako je dobré presvedčiť sa, v akom stave je lak a ako vznikli prípadné poškodenia. Auto často pohlcuje hrdza, a to neplatí len pre výrazne staré autá. Preto by ste si mali dobre rozmyslieť, či sa vám jej prípadná oprava vyplatí, alebo tak zaplatíte dokonca viac ako za samotnú kúpu automobilu.

Karoséria a korózia
Zdroj: Youtube

Podvozok a brzdy

Dôležitou súčasťou kontroly by mali byť aj brzdy a celý podvozok automobilu. Tieto komponenty sú hlavnými prvkami pre bezpečnú jazdu, a preto im venujte patričnú pozornosť. Pri skúšobnej jazde by sa auto nemalo ťahať do jednej strany a nemal by ani vibrovať volant. Je to znakom, že brzdy budú potrebovať určitý servis. Ak viete odmontovať koleso, skontrolujte tiež stav kotúčov – mali by byť opotrebované rovnomerne, v opačnom prípade si budete musieť znova vyhradiť peniaze na opravu. Pohľad by mal smerovať aj na podvozok a jeho časti. Skontrolujte stav manžiet či tyčiek riadenia. Olej by nemal zo žiadneho miesta vytekať a všetko by malo byť pevné – neklepať. Auto má stáť rovnako vysoko na všetkých štyroch bodoch a nerovnosti zvládať ticho a jemne filtrovať. Ak to tak nie je, pripravte sa na nutný servis jednotlivých častí, čo môže poriadne nabúrať váš rozpočet. Nesprávne nastavená geometria sa zas môže prejaviť pri pneumatikách a ich opotrebovaných bočných častiach.

Podvozok a brzdy
Zdroj: istock

Reklama

Prevádzkové kvapaliny

Kontrolu si zaslúžia aj prevádzkové kvapaliny vozidla. Olej by nemal byť pri benzínovom aute úplne čierny a rozhodne by nemal obsahovať rôzne kovové kúsky. Poškodené tesnenie hlavy valcov sa prejaví pri odkrútení viečka na dolievanie oleja, ak sa na ňom nachádza krémová vrstva. To rozhodne nebude dobrá správa, keďže oprava je pomerne nákladná. Tmavý by nemal byť ani olej v automatickej prevodovke, v opačnom prípade vás čaká jej skorý servis. Pod autom sa rozhodne nemôže tvoriť olejová škvrna, ktorá by tak mohla odkazovať na unikajúci olej z motora, diferenciálu či prevodovky.

Prevádzkové kvapaliny
Zdroj: iclub

Interiér auta

Kabína vozidla a celkový interiér veľa napovie o kupovanom aute a majiteľovi. Okrem čistoty a nepotrhaných sedadiel by ste sa mali zamerať aj na volant, pedále či radiacu páku. Tie by mali byť približne rovnako opotrebované. Ak má auto najazdených len málo kilometrov, opotrebenie by nemalo byť príliš výrazné, a to hlavne pri dnešných automobiloch. Buď sa o auto majiteľ vôbec nestaral, alebo je jeho skutočný nájazd kilometrov o niekoľko desiatok až stoviek tisíc viac. Rovnako by sa do interiéru nemala dostať žiadna voda. Pozor pri tesnení na dverách, v okolí čelného skla či v batožinovom priestore. Zatekanie môže spôsobiť nielen vzhľadovo „nepríjemné“ fľaky napríklad na strope, ale tiež poškodiť elektriku, či spôsobiť hrdzavenie a pleseň.

Interiér auta
Zdroj: Pixabay

Reklama

Elektrická výbava a vykurovanie/klimatizácia

Dnešné automobily sú prešpikované najmodernejšími technológiami a elektricky je ovládané už takmer všetko. Preto je nutné tieto prvky dôkladne odskúšať, a to platí tak pre spätné elektrické zrkadlá, ako aj pre sťahovanie okien, rádio, vyhrievané sedadlá, ich nastavovanie či rôzne tlačidlá a klimatizáciu. Nejde pritom len o chladenie, ktoré by malo byť dostatočné, ale aj o kúrenie. Ak vám klimatizácia chladí len slabo, je pravdepodobne v systéme málo chladiva – avšak príčinou môže byť tiež jeho únik v niektorom mieste. Na druhej strane, kúriť by malo auto ihneď ako sa motor zahreje, v opačnom prípade na vás čaká ďalší problém a oprava.

Elektrická výbava a vykurovanie/klimatizácia
Zdroj: Pixabay

Odkazy

  • Predplatné
  • Práca u nás
  • HNClub
  • HNkonferencie
  • Inzercia
  • Online inzercia
  • AIM monitor
  • Kontakt
  • GDPR
  • Štatúty súťaží
  • Newsletter
#

Sociálne siete

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIN
  • YouTube
  • HN v AppStore
  • SMS predplatné

Stiahnite si appku

Available on the App Store
Get it on Google Play

MAFRA Slovakia a.s. | Nobelova 34 | 836 05 Bratislava 3 (mapa)

Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a dát je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

MAFRA Slovakia, a.s. je členom skupiny AGROFERT