Logo

  • Dnešné vydanie HN
    • Profil
    • Zmena údajov
    • Zmena hesla
    • Adresy
    • História objednávok
    • Kontakt
    • Aktivácia predplatného
    • Zrušenie účtu
    • Odhlásiť
  • HNonline
  • Stratégie
  • Svetevity
  • Cestovné poriadky
  • RunGO
  • Mediweb
  • Dia
  • Konferencie
  • HNClub
  • MAFRA Slovakia
  • Akcie a zľavy
  • Solventné firmy
  • Predplatné
  • Newsletter
Predplatné
  • Novinky
  • Servis
  • Testy
  • Automobilky
  • Doprava
HNauto

7 zlozvykov, ktorými ničíte auto

Ani automat nie je bez starostí

Je pravdou že automatická prevodovka sa v automobiloch „stará o všetko“, ale len do určitej miery. Aj ona je na určité zaobchádzanie citlivá a jej oprava je zväčša poriadne drahá. Zlozvykom je napríklad zaradenie polohy P, bez zatiahnutia ručnej brzdy, pri parkovaní v kopci. Režim P je stavaný na státie na pomerne rovnej ploche a nie ako náhrada klasickej či elektronickej ručnej brzdy. Nezabúdajte ani na to, že autá s automatickou prevodovkou sa neodporúča ťahať a to hlavne ak je zaradené (P).

Zavrieť
7/8
Ani automat nie je bez starostí
Zdroj: Pixabay

7 zlozvykov, ktorými ničíte auto

Príliš dlhé zahrievanie motora na mieste

Tento jav sa objavuje najmä počas zimy, kedy si vodiči auto pred domom naštartujú a nechajú ho „klepotať“ nejakú dobu. Nevedia pritom, že aj keď sa motor trochu zohreje, takýmto zachádzaním mu škodia. Zmes paliva v takomto prípade nedokonale horí a rovnako spôsobujete väčšie trenie v oblasti valcov. Riešením je auto naštartovať, nechať ho chvíľku bežať a následne sa pohnúť. Nie rýchlo, ale pekne v kľude jazdiť, čím dosiahnete rýchlejšie ohriatie motora a prevádzkových kvapalín. V zime to je ešte dôležitejšie.

Príliš dlhé zahrievanie motora na mieste
Zdroj: Pixabay

Reklama

Podtáčanie a malá záťaž motora

Jazda v extrémne nízkych otáčkach a malé zaťažovanie je ďalším veľmi zaužívaným zlozvykom niektorých motoristov. Chcú dosiahnuť nízku spotrebu a motor „šetriť“, pritom mu však škodia. Môže dôjsť k zaneseniu karbónom a čistenie je následne finančne pomere náročné. Odporúčame auto z času na čas poriadne prevetrať jazdou na diaľnici, či dynamickejšou jazdou po okresných cestách. Taktiež sú problémom ukazovatele v moderných autách, ktoré často radia vodičom preradiť na vyšší stupeň pri nízkych otáčkach. Zabehnutý motorista by však už mal vedieť, kedy preradiť a v akých otáčkach svoje konkrétne auto držať.

Podtáčanie a malá záťaž motora
Zdroj: Pixabay

Zaťažovanie studeného motora

Opakom predchádzajúceho bodu je príliš veľké zaťažovanie motora ihneď po naštartovaní. Prevádzkové kvapaliny nemajú šancu sa za tak krátku chvíľu zahriať na správnu teplotu a agregát vozidla extrémne trpí. Nedochádza k správnemu mazaniu komponentov. Rovnako je potrebné pár sekúnd po naštartovaní počkať, hlavne keď auto celú noc stálo, kým sa zdvihátka ventilov-hydroštely znova naplnia olejom. Následne už môžete vyraziť a niekoľko prvých kilometrov motor priveľmi nezaťažovať.

Zaťažovanie studeného motora
Zdroj: Pexels

Reklama

Státie na spojke

Je to zvykom hlavne vo veľkomestách či v kolónach na diaľnici. Niektorí vodiči si zvykli na spojke vyslovene stáť. Napríklad na križovatkách, so zaradenou rýchlosťou či dokonca s neutrálom. Môžete si tak spôsobiť v celku drahé opravy spojené s výmenou celej spojky. Tá pritom trpí najviac, hlavne jej ložisko. Niekedy to proste inak nejde, ale vo väčšine prípadov sa tomu dá vyvarovať. Odporúčame po zastavení vyradiť, spojku pustiť a nohu „odložiť“ niekde bokom. Problémom je aj nechávanie „prešmykovať“ spojku, kedy ňou držíte auto na kopci. Radšej použite ručnú brzdu, viete tak významne predĺžiť životnosť spojky.

Státie na spojke
Zdroj: Youtube

Dlhé pribrzďovanie

Takéto zachádzanie s brzdou môže byť nebezpečné. Hlavne teda, ak vodič pri zjazde dlhého kopca nebrzdí občasným intenzívnym zošliapnutím pedála, ale volí dlhé jemné brzdenie. Môžu vzhľadom na prehriatie prestať fungovať, v tom lepšom prípade „len“ znížite ich životnosť. Riešením je ísť radšej trochu rýchlejšie a občas razantnejšie stlačiť brzdový pedál, čím brzdám necháte priestor na ochladenie.

Dlhé pribrzďovanie
Zdroj: Youtube

Reklama

Ani automat nie je bez starostí

Je pravdou že automatická prevodovka sa v automobiloch „stará o všetko“, ale len do určitej miery. Aj ona je na určité zaobchádzanie citlivá a jej oprava je zväčša poriadne drahá. Zlozvykom je napríklad zaradenie polohy P, bez zatiahnutia ručnej brzdy, pri parkovaní v kopci. Režim P je stavaný na státie na pomerne rovnej ploche a nie ako náhrada klasickej či elektronickej ručnej brzdy. Nezabúdajte ani na to, že autá s automatickou prevodovkou sa neodporúča ťahať a to hlavne ak je zaradené (P).

Ani automat nie je bez starostí
Zdroj: Pixabay

Luxus môže byť problém

V dnešnej dobe sú autá naozaj moderné a pekné. K tomu patrí pri určitých modeloch aj riešenie okien dverí na bezrámový spôsob. Na tom by nebolo nič zlé, avšak ich rýchle otváranie môže spôsobovať po čase problémy. Okno po otvorení dverí schádza z tesnenia a to pri neopatrnom otvorení nestihne. Výmena tesnenia nebýva práve najlacnejšia a preto je vhodné dvere otvárať „citlivo“ a tiež počkať kým sa okno posunie trochu nižšie. Opatrnosť pri oknách, ktoré sa nesťahujú, platí dvojnásobne.

Luxus môže byť problém
Zdroj: HN/Radoslav Petrík

Odkazy

  • Predplatné
  • Práca u nás
  • HNClub
  • HNkonferencie
  • Inzercia
  • Online inzercia
  • AIM monitor
  • Kontakt
  • GDPR
  • Štatúty súťaží
  • Newsletter
#

Sociálne siete

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIN
  • YouTube
  • HN v AppStore
  • SMS predplatné

Stiahnite si appku

Available on the App Store
Get it on Google Play

MAFRA Slovakia a.s. | Nobelova 34 | 836 05 Bratislava 3 (mapa)

Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a dát je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

MAFRA Slovakia, a.s. je členom skupiny AGROFERT