Častým prehreškom vodičov, ktorý je zväčša podnietený snahou ušetriť, je vyradenie rýchlosti na neutrál pri jazde z kopca a používanie brzdy. Takto si však motorista nielenže veľmi rýchlo opotrebuje brzdové doštičky, ale môže seba a celú posádku aj ohroziť na živote. V prípade dlhého klesania totiž hrozí, že brzdy „uvarí“ a už následne nedobrzdí.
Pri dlhom státí na brzdách bez oddychu sa dokonca môžu skrútiť brzdové kotúče, pričom výmena nie je lacná záležitosť. Vyradením rýchlosti vodič neušetrí takmer žiadne palivo. Pri jazde z kopca je teda lepšie podradiť a brzdiť motorom, čím máte zároveň väčšiu kontrolu nad vozidlom.
Veľa vodičov pravidelne trápi práve túto časť auta. Či už si dávajú nohu na spojkový pedál miesto toho, aby si ju pri státí na križovatke opreli vedľa, alebo ju zbytočne stláčajú aj keď netreba. „Stáť na červenú alebo ísť celú dobu v kolóne so stlačenou spojkou namiesto toho, aby vyradili na neutrál, je spoľahlivou cestou ako spojke skrátiť život. Spojka je rozpojená a jej ložisko tým trpí. Rada je jednoduchá, keď s autom vodič stojí alebo spomaľuje do úplného zastavenia, mal by vždy zaradiť neutrál,“ odporúča prevádzkový riaditeľ siete autocentier AAA Auto Petr Vaněček.
Ďalším prehreškom je používanie a státie na zaradenej jednotke len preto, aby sa vozidlo nepohlo dozadu, keď vodič chce stáť v kopci. Prekĺzavajúca spojka sa prehrieva a zároveň extrémne opotrebúva.
S predchádzajúcim bodom úzko súvisí aj ďalší častý zlozvyk týkajúci sa najmä áut s manuálnou prevodovkou. Z dlhodobého hľadiska totiž hrozí nadmerné opotrebovanie vidlice či radiacej objímky pri častom "odložení" ruky na radiacu páku. Možno je to pre vodiča pohodlné a je schopný ihneď zasiahnuť do radenia, no môže si tým časom spôsobiť nemalé problémy vyžadujúce finančne nákladnú návštevu servisu. A to úplne zbytočne. Ruku teda radšej umiestnite na volant, určite sa tam zíde viac.
Častým prehreškom vodičov, ktorý je zväčša podnietený snahou ušetriť, je vyradenie rýchlosti na neutrál pri jazde z kopca a používanie brzdy. Takto si však motorista nielenže veľmi rýchlo opotrebuje brzdové doštičky, ale môže seba a celú posádku aj ohroziť na živote. V prípade dlhého klesania totiž hrozí, že brzdy „uvarí“ a už následne nedobrzdí.
Pri dlhom státí na brzdách bez oddychu sa dokonca môžu skrútiť brzdové kotúče, pričom výmena nie je lacná záležitosť. Vyradením rýchlosti vodič neušetrí takmer žiadne palivo. Pri jazde z kopca je teda lepšie podradiť a brzdiť motorom, čím máte zároveň väčšiu kontrolu nad vozidlom.
V zimnom období si motoristi ničia vozidlá rýchlym rozjazdom bez zahriatia motora. Premrznutý agregát, prevodovka, ale napríklad i časti podvozku sa zahrievajú pomalšie a sú tak zároveň aj citlivejšie na hrubé zaobchádzanie. Vhodné je vyraziť pomalším tempom a nevytáčať pri tom motor do vyšších otáčok. Týmto spôsobom sa všetky komponenty (nielen motor, ale i prevodovka, diferenciál, tlmiče a podobne) pomaly súčasne zahrievajú a vozidlo je tak po 10-20 minútach jazdy pripravené na plné nasadenie.
Všetko však záleží od vonkajšej teploty a najmä od druhu motora (naftový, benzínový). Taktiež sa neodporúča stáť na mieste s vozidlom a čakať, kým sa zahreje. Motor totiž dosahuje prevádzkovú teplotu rýchlejšie pod (jemnou) záťažou a nie pri pracovaní na voľnobeh - zároveň sa tak viac opotrebúvajú jeho časti.
Jazdiť za štyri, päť, šesť či sedem litrov paliva na sto kilometrov? To poteší každého určite viac, než keď na palubnom počítači svieti dvojciferné číslo. Avšak príliš výrazné "šetrenie" a "dusenie" motora môže spôsobiť problémy, kde vám tých niekoľko ušetrených eur rozhodne nepomôže.
Takzvané podtáčanie agregátu (jazda na veľmi nízkych otáčkach) môže spôsobovať väčšie zanesenie karbónom, čo si časom vyžiada svoju daň v podobe čistenia či dokonca poškodenia motora. Oba prípady sú finančne náročné a je ľahké sa im vyhnúť. Stačí, ak pravidelne "prevetráte" auto pri dynamickej jazde napríklad na diaľnici či okresných cestách.
Na druhú stranu môžu príliš skoré radenia vyššieho stupňa odporúčať samotné moderné autá s funkciou "asistenta radenia" v podobe šípky, ktorá vám však nie vždy správne poradí. Je potrebné sa skôr spoliehať na svoj úsudok a radiť inštinktom, podľa otáčok či najmä sluchu. Ani vysoké otáčky však motoru s dlhodobého hľadiska neprospievajú, stavte na kompromis.
Vodiči sa hlavne pri parkovaní v zimných mesiacoch boja, že im zatuhne ručná brzda, to však už pri dnešných vozidlách vo väčšine prípadov neplatí. Pri státí na rovine stačí zaradená jednotka alebo spiatočka, avšak treba dať pozor, kde vozidlo odparkujete. Na ľadovom či snehom pokrytom kopci by sa totiž mohlo vozidlo samovoľne rozbehnúť - odporúčame preto v takýchto prípadoch zabezpečiť auto tiež parkovacou brzdou, prípadne podložiť kolesá.
Parkovaciu brzdu by však mali vodiči zatiahnuť vždy, keď auto odstavia v kopci. V motoroch sú často používané pre pohon rozvodov reťaze. Ak nie je zatiahnutá parkovacia brzda je reťaz rozvodov vystavená vyššej námahe. Reťaz sa tak môže predčasne vyťahať.
Parkovaciu brzdu taktiež nie je dobré ťahať takzvane "cez zuby", teda bez používania tlačidla pre uvoľnenie brzdy aj keď ju vodič zaťahuje. Nejedná sa síce o veľkú chybu, ale prečo si auto zbytočne ničiť?
Možno sa to na prvý pohľad nezdá, ale aj taká banálna vec akou je vytáčanie kolies auta na mieste, môže spôsobiť nadmerné opotrebovanie istých častí vozidla. V minulosti, kedy posilňovač riadenia nebol samozrejmosťou vo výbave vozidla, sa s volantom na mieste takmer nedalo potočiť. Dnes je to však jednoduché a zvládnete to takmer malíčkom aj bez toho, aby ste sa s autom len o pár centimetrov pohli.
Na druhú stranu však ľudia potom točia volantom na mieste aj keď to žiadne okolnosti nevyžadujú a zabúdajú tak na fakt, že týmto spôsobom spôsobujú vyššie opotrebenie tak celého ústrojenstva, ktoré má na starosti otáčanie kolies, ako aj samotných pneumatík. A tie môžu pri niektorých modeloch áut stáť skutočne poriadne sumy.