ILUSTRAČNÉ FOTO: TASR/František Iván
StoryEditor

Európska služba elektronického výberu mýta funguje už aj na Slovensku

15.03.2024, 10:52
Autor:
TASRTASR

EETS prinesie podľa diaľničiarov na slovenské diaľnice a rýchlostné cesty konkurenciu vo výbere mýta, liberalizuje trh a dopravcom zaistí vyšší komfort.

Do Európskej služby elektronického výberu mýta (EETS) je už zapojené aj Slovensko. Svoje služby od piatka domácim aj zahraničným dopravcom na Slovensku poskytujú štyria medzinárodní poskytovatelia, ktorí prešli procesom akreditácie. Ide o taliansky Telepass, nemecký Toll4Europe a české firmy Eurowag a ITIS. Spustenie EETS na Slovensku v piatok potvrdil hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Tomáš Ferenčák.

"Európska služba elektronického výberu mýta bola spustená už v prvých minútach dnešného dňa. Systém beží a nezaznamenali sme zatiaľ žiadne technické problémy," uviedol Ferenčák.

EETS prinesie podľa diaľničiarov na slovenské diaľnice a rýchlostné cesty konkurenciu vo výbere mýta, liberalizuje trh a dopravcom zaistí vyšší komfort.

image

Zistenie HN: Minister Ráž chystá výmenu na top pozíciách, diaľničiarom by mal šéfovať exriaditeľ železníc

Európsky mýtny systém zjednoduší dopravcom prechod hranicami i platobný systém. Po novom totiž dopravným či logistickým spoločnostiam pri tranzite Európou stačí jedna palubná jednotka. Nemusia si už pri prejazde jednotlivými krajinami, ktoré sú zapojené do EETS, zabezpečovať tú národnú.

"To znamená, že dopravca šetrí na poplatkoch, servise, nemusí si kontrolovať mýtne transakcie a fakturáciu pre každý štát zvlášť a rovnako nemusí ani prípadné reklamácie riešiť separátne," doplnila NDS.

Slovensko začalo pracovať na zapojení do EETS ešte v roku 2022. Koncom roka 2022 NDS otestovala aplikáciu pre EETS poskytovateľov. Vlani sa postupne do európskeho mýtneho systému začali zapájať medzinárodní poskytovatelia. Prvým bol taliansky Telepass, následne sa pridala nemecká firma Toll4Europe a vlani v marci pribudli aj české firmy Eurowag a ITIS.

Zapojení poskytovatelia museli prejsť technickou akreditáciou. Celý proces zapojenia Slovenska do EETS zavŕšilo v januári tohto roka spustenie pilotnej prevádzky, počas ktorej diaľničiari overovali správne nastavenie palubných jednotiek EETS poskytovateľov jazdami po diaľniciach a rýchlostných cestách.

01 - Modified: 2024-03-14 14:07:12 - Feat.: 1 - Title: Začiatok opravy mosta v križovatke D1 a R1 pri Trnave sa posúva 02 - Modified: 2024-03-14 13:59:00 - Feat.: 1 - Title: Motoristi pozor: kvôli búraniu mosta bude počas víkendu uzatvorená diaľnica D1 pri Bratislave 03 - Modified: 2024-03-14 12:10:07 - Feat.: 1 - Title: Posledný úsek D1 medzi Bratislavou a Košicami: Ráž ukázal jediný variant, stáť bude približne miliardu 04 - Modified: 2024-03-14 10:00:00 - Feat.: 1 - Title: Zlá správa pre slovenských vodičov. Očakávaná jednodňová diaľničná známka mešká 05 - Modified: 2024-03-15 13:36:46 - Feat.: 1 - Title: Posledný kus diaľnice z Bratislavy do Košíc dostal výnimku. No medzi Turanmi a Hubovou sa črtá odškodnenie
01 - Modified: 2024-04-30 08:29:34 - Feat.: - Title: Za prvý mesiac využila európske mýto takmer pätina aktívnych dopravcov. NDS taký záujem nečakala 02 - Modified: 2024-04-22 12:10:38 - Feat.: - Title: Diaľničiari vybrali v prvom štvrťroku na elektronickom mýte vyše 61 miliónov eur 03 - Modified: 2024-04-15 12:32:25 - Feat.: - Title: Problémový úsek D1 pri Ružomberku sa rozbehol. Na tuneli Čebrať robí denne 500 ľudí, minister Ráž je spokojný 04 - Modified: 2024-04-05 10:54:55 - Feat.: - Title: Napojenie diaľnic v smere Jarovce - Trnava má byť hotové koncom roka, hlásia diaľničiari 05 - Modified: 2024-04-05 07:46:12 - Feat.: - Title: Kontrolný deň ministra Ráža na križovatke diaľníc D1 a D4
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
30. apríl 2024 13:23