StoryEditor

Úspešnejšie sú zahraničné firmy

21.05.2003, 00:00

Slovenským autobusom sa na domácom trhu nedarí. Nemajú úspech vo výberových konaniach podnikov Slovenskej autobusovej dopravy (SAD). Situácia sa ponáša na "začarovaný kruh". Podľa dopravcov je totiž príčinou tohto stavu práve slabý odbyt týchto firiem. "Nové modely autobusov slovenských výrobcov síce spĺňajú technické požiadavky aj ekologické parametre Euro 3, ich výrobcovia však zákazky nedostávajú," hovorí predseda komisie pre vonkajšie vzťahy Zväzu autobusovej dopravy Ján Vrba. Keďže tieto vozidlá nie sú dostatočne rozšírené, sú problémy aj v zabezpečovaní ich servisu.
Verejné súťaže na dodávky autobusov pre SAD väčšinou vyhrávajú české firmy, najmä Karosa a SOR. Časté sú aj rokovacie konania bez zverejnenia. Napríklad Banskobystrická dopravná spoločnosť kúpila týmto spôsobom 29 autobusov Karosa, ktorých cena presiahla 164 mil. Sk.
Riaditeľ spoločnosti SlovBus Nové Mesto nad Váhom Mikuláš Tancár považuje tieto súťaže za "šité na mieru" českým výrobcom, preto sa usilujú získavať zákazky na zahraničných trhoch. Podľa neho slovenskí výrobcovia nedokážu konkurovať Karose alebo autobusom SOR najmä v obchodných podmienkach, ktoré sú odberateľom schopné ponúknuť tieto firmy. V porovnaní s domácimi producentmi umožňujú dopravcom napríklad dodatočné splácanie dodaných autobusov. Českí výrobcovia na rozdiel od slovenských nemajú ani problémy so získavaním dodávateľských úverov. SlovBus však vidí perspektívu v predaji plynových autobusov, o ktoré už prejavila záujem aj SAD Bratislava.
V minulom roku dosiahol nákup autobusov od spoločnosti Karosa alebo jej distributérov, napríklad vrábeľskej firmy Corex, zhruba 85 % celkového nákupu týchto dopravných prostriedkov v SR. Nakupovali sa aj vozidlá od SOR Libchavy. Slovenské autobusy sa uplatnili len minimálne. SlovBus vlani predal po jednom autobuse SAD v Michalovciach a v Trnave. Podľa vestníka verejného obstarávania od ďalšieho slovenského výrobcu, spoločnosti Granusan zo Zvolena, kúpila jedno vozidlo bratislavská SAD, ktorá pre diaľkovú dopravu nakupuje radšej autobusy Mercedes. Lučenecká firma SAO predala Banskobystrickej dopravnej spoločnosti len skelety pre rekonštrukciu českých autobusov.

Medziročné porovnanie autobusového parku SAD   
  1. štvrťrok 2003 1. štvrťrok 2002
Počet autobusov 4 399 4 955
Náklady na opravy a údržbu (mil. Sk) 161,4 183,7
Priemerný vek vozidiel 13,1 rokov 12,5 rokov
Zdroj: ZAD SR  

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. máj 2024 02:05