StoryEditor

Zrušenie privatizácie môže skončiť arbitrážou

04.01.2006, 17:52
Autor:
SITASITA
Ak by sa strane Smer-Sociálna demokracia (Smer-SD) podarilo v budúcnosti zrušiť výsledky privatizačného procesu bratislavského a košického letiska, prípadný spor by mohol podľa právnika Ernesta Valka skončiť arbitrážou.

Ak by sa strane Smer-Sociálna demokracia (Smer-SD) podarilo v budúcnosti zrušiť výsledky privatizačného procesu bratislavského a košického letiska, prípadný spor by mohol podľa právnika Ernesta Valka skončiť arbitrážou. "Arbitráži musí predchádzať napríklad súdny spor, ktorý by však trval niekoľko rokov, pričom navrhovateľ by musel vzniesť adekvátne dôvody tejto požiadavky," povedal pre agentúru SITA Valko. Ako dodal, Slovensko a Rakúsko majú navyše podpísané zmluvy o ochrane investícií.
Podľa Valkovho názoru by v prípade záujmu o prehodnotenie výsledkov akejkoľvek privatizácie bolo jednou z možností prijatie ústavného zákona. Na to je však potrebných 90 poslancov. O negovanie výsledkov privatizácie sa pritom pokúsil už v roku 1994 vtedajší premiér Vladimír Mečiar, realizáciu príslušného zákona však vtedy zastavil Ústavný súd SR.
Snahu zrušiť privatizáciu letísk, ak ju vláda schváli za súčasných podmienok, avizovala strana Smer-SD v prípade dominantného politického postavenia v budúcej vláde. Podľa jej predsedu Roberta Fica je predaj bratislavského letiska vážnym poškodením strategických a hospodárskych záujmov Slovenskej republiky. Z bratislavského letiska s obrovským rozvojovým potenciálom a schopnosťou významne konkurovať viedenskému letisku sa podľa predsedu Smeru-SD stane druhoradé vidiecke letisko vo vlastníctve mesta Viedeň a kraja Dolné Rakúsko.
Dve najväčšie slovenské letiská sú v súčasnosti v procese privatizácie. Privatizačná komisia odporučila koncom decembra minulého roka ministrovi dopravy Pavlovi Prokopovičovi, aby za strategického investora 66 % akcií v letiskách navrhol vláde schváliť konzorcium TwoOne zložené z viedenského letiska, rakúskej Raiffeisen Zentralbank AG a private equity skupiny Penta. Ako najvhodnejšieho náhradného uchádzača pre prípadný ďalší proces privatizácie oboch letísk výberová komisia odporučila konzorcium spájajúce španielsku spoločnosť Abertis, britského prevádzkovateľa letísk TBI a slovenskú finančnú skupinu J&T. V prvom januárovom týždni by mal minister dopravy pripraviť spolu s ministrom hospodárstva materiál na rokovanie vlády, pričom Prokopovič očakáva, že kabinet by sa privatizáciou letísk mohol zaoberať v polovici januára.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
30. apríl 2024 03:54