StoryEditor

Štyri pätiny nehôd pri zlom počasí

20.10.2005, 00:00
Štatistiky hovoria jasnou rečou: viac ako 80 % všetkých dopravných nehôd sa stane za šera či tmy pri zlom počasí. To je jasná výzva pre konštruktérov automobilov, aby ponúkli adaptívne svetlomety. Svetelnou technológiou budúcnosti sú multifunkčné svetlomety a niektoré automobilky týmto smerom orientujú aj svoj vývoj. Veď osvetlenie automobilov preberá ďalšie funkcie, ktoré zlepšujú výhľad vodiča a zvyšujú tak bezpečnosť jazdy.

Svetelnou technológiou budúcnosti sú multifunkčné svetlomety a niektoré automobilky týmto smerom orientujú aj svoj vývoj. Veď osvetlenie automobilov preberá ďalšie funkcie, ktoré zlepšujú výhľad vodiča a zvyšujú tak bezpečnosť jazdy. Medzi priekopníkov s uvádzaním adaptívnych svetlometov patrí tiež automobilka Opel, ktorá vyvíja novú generáciu označenú AFL.
Štatistiky hovoria jasnou rečou: viac ako 80 % všetkých dopravných nehôd sa stane za šera či tmy pri zlom počasí. To je jasná výzva pre konštruktérov automobilky Opel, ktorí pracujú na vývoji "inteligentných" osvetľovacích systémov automobilov novej generácie. Ich kľúčovým prvkom sú multifunkčné natáčacie svetlomety.
Zrak sa zhoršuje
Cieľom je pripraviť také svetlomety a osvetlenie, ktoré zlepšia výhľad vodiča, čo sa musí prejaviť vo vyššej bezpečnosti jazdy, ako aj v cestovnom komforte. Podľa štatistiky si takmer polovica záujemcov o model Opel Signum objednáva adaptívne svetlomety. Konštruktéri nových svetelných systémov z automobilky Opel rešpektujú skutočnosť, že ľudský zrak sa s pribúdajúcim vekom zhoršuje. Približne od 45 rokov sa znižuje zraková ostrosť za zhoršených svetelných podmienok. A napríklad iba v Nemecku má viac ako polovica držiteľov vodičského preukazu nad 40 rokov zníženú ostrosť zraku.
Osvetlené zákruty
Opel patrí vďaka systematickému vývoju medzi lídrov v oblasti svetelných technológií. V roku 2003 sa stal prvým producentom automobilov, ktorý do strednej automobilovej triedy uviedol natáčacie svetlomety AFL (Adaptive Forward Lighting). Modely Vectra a Signum boli na začiatku roka 2005 stále jedinými automobilmi, ktoré ponúkajú bi-xenónové svetlomety s oboma týmito funkciami, teda s natáčaním do zákrut a osvetľovaním bočných priestorov v prudkých zákrutách a pri odbočovaní. Po nich prišiel s týmto riešením nový Vw passat. Nová Astra priniesla špičkové bi-xenónové adaptívne svetlomety AFL, ktoré sa natáčajú spolu s riadením a prispôsobujú svoju charakteristiku pri jazde po diaľnici, aj do najsilnejšieho európskeho automobilového segmentu.
Nová generácia
Špecialisti Medzinárodného technického a vývojového centra ITDC Opel v Rüsselsheime v súčasnosti pracujú na adaptívnych svetlometoch AFL novej generácie. Opel tým znovu potvrdzuje rolu priekopníka vo vývoji moderných osvetľovacích systémov. Svetlomety novej generácie menia svoje charakteristiky podľa toho, či sa auto pohybuje po bežných cestách, po diaľnici, alebo v meste a prispôsobuje sa aj aktuálnym klimatickým podmienkam. Práve túto prispôsobivosť budú po automobilových svetlometoch vyžadovať zákonné normy, ktoré začnú v Európe platiť od roku 2007. Už tento rok uskutočnili špecialisti centra ITDC prvé praktické testy svetlometov novej generácie, a to na skúšobnom okruhu automobilky Opel v nemeckom Dudenhofene.
Natáčacie svetlá
Adaptívne svetlomety AFL prispôsobujú svoju činnosť a charakteristiky aktuálnym jazdným podmienkam a svetelným podmienkam. Keď automobil ide rýchlo v priamom smere, napríklad po diaľnici, je nutné, aby svetelný lúč osvetľoval vozovku do väčšej diaľky pred autom. Naproti tomu úplne iné podmienky kladie na svetlomety mestská prevádzka - tu číha najväčšie nebezpečenstvo v neosvetlených priestoroch ležiacich po bokoch v smere jazdy, a preto moderné svetlomety musia tieto "slepé" miesta čo najintenzívnejšie eliminovať. Temné miesta prudkých zákrut, úplne bežných na väčšine okresných vozoviek, výrazne lepšie osvetľujú moderné adaptívne svetlomety AFL, ktoré sa natáčajú spolu s riadením.
Vývojoví špecialisti predpokladajú, že všetky tieto funkcie budú moderné svetlomety AFL zvládať ešte lepšie po prepojení so satelitnými navigačnými systémami - osvetľovacie systémy budú vďaka tomu ešte rýchlejšie reagovať na blížiace sa zákruty alebo klesanie, či stúpanie vozovky.
Cielená intenzita
Moderné reflektory sa budú prispôsobovať aj počasiu, napríklad pri jazde počas dažďa, sneženia alebo v hmle. V sťaženej situácií je vodič často nepríjemne rušený odrazmi svetla od lesklého povrchu vozovky. Svetlomety budúcej generácie preto cielene znížia intenzitu osvetlenia centrálnej časti vozovky pred automobilom a naopak zvýšia intenzitu dvoch postranných svetelných kužeľov, ktoré osvetľujú v strednej vzdialenosti okrajové sekcie vozovky. Vývojoví špecialisti automobilky Opel sa snažia, aby vodič mal v každom počasí čo najlepšie osvetlenú cestu, ale zároveň aby v žiadnom prípade neoslepoval protiidúcich vodičov. Snahou je, aby cena v budúcnosti vyrábaných natáčacích multifunkčných svetlometov bola približne rovnaká, ako je cena súčasných adaptívnych svetlometov AFL.
Cez riadiacu jednotku
Hlavným prvkom adaptívnych svetlometov AFL budúcej generácie sú horizontálne a vertikálne natáčacie bi-xenónové svetlomety s pohyblivými časťami reflektorov a variabilnými filtrami a clonami umiestenými do cesty svetelného lúča. Krokové elektromotorčeky dokážu v zlomku sekundy zmeniť nastavenie všetkých týchto elementov, aby osvetlenie vždy optimálne zodpovedalo aktuálnej situácii počas jazdy. Ovládacie členy dostávajú pokyny z riadiaceho procesoru prostredníctvom vysokorýchlostných dátových sietí. Riadiaca jednotka pritom systematicky vyhodnocuje informácie z mnohých citlivých čidiel (najmä zo senzorov sledujúcich rýchlosť jazdy), uhol natočenia predných kolies, nakláňanie karosérie, zaťaženie auta a úroveň okolitého osvetlenia.
V noci ako cez deň
Adaptívne svetlomety sú investíciou, ktorá sa stopercentne vyplatí. To potvrdzuje aj podrobná štúdia Technickej univerzity v Darmstadte. Vedci z tejto univerzity zistili, že výhľad vodiča pri nočnej jazde v zákrute s autom, vybaveným xenónovými svetlometmi, ktoré sa natáčajú spolu s riadením, je takmer rovnaký, ako pri jazde za denného svetla. Tento záver vzišiel z rozsiahleho výskumu, ktorého sa zúčastnilo vyše päťdesiat vodičov - od osemnásťročných čerstvých držiteľov vodičského preukazu, cez profesionálnych šoférov až po seniorov vo veku 68 rokov.
Citlivé infrakamery sledujúce okrem iného pohyby očí preukázali, že pri jazde zákrutou v noci v aute s adaptívnymi xenónovými svetlometmi má vodič výhľad do vzdialenosti asi 36 metrov, čo je takmer rovnaké, ako 38 m za normálneho denného svetla. V aute s natáčacími halogénovými svetlometmi má vodič výhľad iba do vzdialenosti 27 m a v aute s pevne fixovanými halogénovými svetlami, iba do vzdialenosti 24 metrov.
Reaguje na rýchlosť jazdy
Natáčacie svetlomety znamenajú až o 90 % lepšie osvetlenie vozovky. Presné senzory stále sledujú rýchlosť jazdy a natáčanie riadiacich kolies. Vo chvíli, kedy auto vchádza do zákruty, elektromotorček natočí svetlomety až o 15 stupňov doprava alebo doľava, podľa smeru jazdy, takže svetlený lúč dopadá tam, kde je to skutočne nutné. Svetlomety sa natáčajú pri jazde s diaľkovými aj tlmenými svetlami a reagujú aj podľa rýchlosti jazdy. Vďaka systému natáčania je vozovka osvetlená až o 90 % lepšie, ako v prípade auta s pevne fixovanými svetlometmi. To má, samozrejme, zásadný vplyv na bezpečnosť jazdy. Okrem toho systém AFL zlepšuje aj jazdný komfort a spríjemňuje riadenie auta - vďaka lepšiemu osvetleniu cesty môže totiž vodič skôr reagovať na aktuálnu situáciu a je teda menej stresovaný.
Adaptívne svetlomety sa natáčajú nielen do strán, ale za určitých okolností sa mení aj uhol ich lúča vo vertikálnej rovine. Ak auto prekročí hranicu rýchlosti 115 km/h, svetelný lúč tlmených svetiel sa automaticky zdvihne o niečo vyššie, čo zlepší výhľad vodiča. Automatický regulačný systém, ktorý je štandardnou súčasťou svetlometov AFL, pritom zabraňuje pri tomto tzv. diaľničnom osvetlení oslneniu protiidúcich vodičov - regulačné zariadenie totiž eliminuje vplyv pohybov karosérie (napr. pri akcelerácii, či brzdení) na výšku svetelného lúča. Svetlomety sú teda stále nastavené tak, aby neoslňovali protiidúce vozidlá.
Bočné osvetlenie do pravého uhla
Druhou základnou funkciou adaptívnych bi-xenónových svetlometov AFL, dodávaných do modelov Vectra a Signum, je osvetlenie miest, ležiacich po stranách v smere jazdy. Tento systém sa veľmi dobre uplatní najmä pri nočných jazdách v mestách. Samostatný halogénový reflektor, ktorý je integrovaný do telesa svetlometov, osvetlí miesta, ležiace v uhle 90 stupňov vpravo alebo vľavo od auta, a to do vzdialenosti až 30 m. Tzv. odbočovacie svetlomety sa aktivujú v závislosti na použití smerových svetiel, rýchlosti jazdy a natočenia volantu. Vďaka tomuto systému má vodič dokonale osvetlenú nielen cestu pred autom, ale vidí dobre aj do miest, kam chce odbočiť. Môže teda včas zareagovať na prípadné nečakané prekážky, čo by mu neumožnili pevne fixované svetlomety, ktoré nedokážu osvetliť temné miesta ležiace po bokoch v smeru jazdy. Z bezpečnostných dôvodov sa odbočovacie svetlomety aktivujú iba pri jazde rýchlosťou do 40 km/h, nemôžu sa teda rozsvietiť napríklad pri rýchlej jazde po diaľnici pri prechádzaní z pruhu do pruhu, kde by ich aktivácia mohla byť príčinou kolíznej situácie.

Ponuka natáčacích svetlometov a odbočovacích svetiel 
Značka / model

Odbočovacie svetlá 

Natáčacie svetlomety 

Opel Vectra, Signum X X
Opel Astra   X
Audi A4, A6   X
Audi A8 X  
BMW 3 Coupé/Cabrio, 5, 6, 7, X3, X5   X
Citroën C4, C5   X
Ford Focus   X (halogénové)
Land Rover Discovery   X
Lexus RX 300, LS 430   X
Mercedes A, C, SLK X  
Mercedes E   X
Mercedes CLS X (hmlové svetlá) X
Porsche Cayenne   X
Renault Modus X  
Stav k novembru 2004

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
28. apríl 2024 05:33