Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
04.06.2021, 14:10

Revolučný nápad z Ameriky môže zachrániť dieselové motory. Vykazuje výrazne nižšie emisie​

V posledných rokoch zažívajú dieselové motory hotový lynč. S postupným ukončovaním ich vývoja rôznymi automobilkami by sa mohlo zdať, že ich dni sú spočítané. Avšak, nemusí to tak byť.

Revolučný nápad z Ameriky môže zachrániť dieselové motory. Vykazuje výrazne nižšie emisie​
Zdroj: Youtube.com/Achates Power

V Amerike vymysleli revolučnú konštrukciu, ktorá by mohla naftové agregáty pod kapotami vozidiel napokon zachrániť. Môže sa totiž popýšiť výrazným znížením dnes toľko pretriasaných emisií. Za spomenutou novou konštrukciou naftového motora stojí spoločnosť Achates Power, ktorá pri vývoji spolupracovala aj s firmou Cummins.

Ich revolučný motor by však mal byť využiteľný najmä pri nákladných vozidlách. Hlavne pri nich sa totiž zdá byť prechod na elektrický pohon ešte na míle vzdialený. Veď ešte pred pár rokmi tu boli veľké projekty s elektrickými ťahačmi, ktoré predstavila spoločnosť Nikola a taktiež aj Tesla v podobe svojho Semi-trucku.

Bližšie sa na motor pozrel aj známy technický kanál na Youtube: 

Do dnešného dňa sme však nevideli jediný sériovo vyrobený kus a tak dané projekty stále zostávajú v rovine „silných rečí“. Alternatívou by mohol byť aj postupne viac a viac do pozornosti pretláčaný vodík, no zdá sa, že naftové motory nebude až také ľahké nahradiť.

Poďme však k jadru. Daný naftový motor disponuje štyrmi valcami, čo však nie je nič nezvyčajné. Oveľa zaujímavejšia je prítomnosť až ôsmich piestov. Áno, čítate správne. Štyri valce a osem piestov.

Tie sú totiž uložené oproti sebe a každá dvojica tak zdieľa jeden valec. Spoločná je teda aj kompresná komora, v ktorej sa piesty pohybujú proti sebe a dosahuje sa tak vysoký kompresný pomer. Vďaka tomuto uloženiu chýba hlava valcov, ventily či rozvody.

​Daný motor je teda dvojtaktný a podľa Achates Power vyprodukuje dvojnásobne väčšiu zdvihovú silu ako jeho štvortaktný ekvivalent. Na druhej strane, nevýhodou tohto motora je jeho priestorová náročnosť. Aj preto je jeho využitie reálnejšie najmä pri spomínaných nákladných vozidlách.

Motor od Achates Power sa môže hrdiť i nižšou spotrebou paliva, ktorá je podľa spoločnosti dokonca najnižšia v segmente. Okrem toho došlo aj k výraznému zníženiu vyprodukovaných emisii. Pri CO2 o sedem percent a pri emisiách oxidov dusíka (NOx) až o 96 percent v porovnaní s dnešnými štandardmi EPA.

Konštrukcia s protichodným uloženým piestov by tak mohla byť skutočne revolučnou pre naftové motory. Spoločnosť začne už toto leto s testami v reálnych ťahačoch a ak budú výsledky pozitívne, môžeme sa dočkať hotovej revolúcie.

Zdroj: Youtube.com/Achates Power

​Achates Power totiž pracuje aj na motore pre osobné vozidlá. Ide o radový trojvalec so šiestimi piestami. Agregát už medzičasom namontovali a testovali aj v plnokrvnom pick-upe Ford F-150. Ako táto nádej naftových motor vo výsledku dopadne? Na to si budeme musieť ešte chvíľu počkať.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.