Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
13.04.2021, 11:31

Ďalší útok na SUV. Klamlivá reklama sa musí vraj skončiť, v mestách im obmedzia priestor

Máme tu ďalší útok na SUV, tentoraz prichádza z Veľkej Británie a upozorňuje na klamlivý marketing, ktorý umelo vyzdvihuje SUV nad ostatné autá.

Ďalší útok na SUV. Klamlivá reklama sa musí vraj skončiť, v mestách im obmedzia priestor
Zdroj: Land Rover

Príchod elektrifikácie individuálnej dopravy so sebou prináša aj silnejúci tlak na emisie nových áut. A ten si už dlhšiu dobu berie na mušku vysoké a ťažké športovo-úžitkové vozidlá, ktoré reálne produkujú viac emisií, než rovnako veľké, a neraz dokonca aj variabilnejšie nižšie autá tradičnejší segmentov.

Najnovšie poukazuje na SUV britská organizácia New Weather Institute. Angličania im dali nelichotivú prezývku „Chelsea Tractor“.

Až tri štvrtiny zo všetkých športovo-úžitkových vozidiel sú totiž registrované na obyvateľov miest, pričom sú najobľúbenejšie práve v lepšie situovaných štvrtiach, vrátane bohatých londýnskych štvrtí Chelsea, Westminster či Kensington.

Každé tretie vozidlo v prepychových štvrtiach je údajne SUV. „Ukazuje sa, že domovom pre Chelsea Tractor je skutočne štvrť Chelsea. Problém je, že jedna z najväčších manipulácií v reklame presvedčila mestské rodiny, že je úplne normálne jazdiť dvojtonovým SUV na nákupy. Reklama na ekologicky škodlivé SUV musí byť zakázaná rovnako, ako je zakázaná reklama na cigarety,“ hovorí Andrews Simms z New Weather Institute.

​Olej do ohňa prilieva aj Steve Gooding z nadácie RAC Foundation. „Je spravodlivé pýtať sa, či ľudia z predmestí potrebujú na nákupy skutočne autá schopné prekonávať rieky a polia, či stúpať do strmých svahov,“ hovorí Gooding.

„Treba však rozlišovať medzi veľkými a zbytočne ťažkými SUV a menšími crossovermi, ktorých spotreby sú neraz dokonca nižšie, než pri bežných veľkých autách,“ dopĺňa Gooding svoje myšlienky.

​Asociácie výrobcov automobilov sa pochopiteľne bránia. „Niektoré z najčistejších automobilov sú plne elektrické SUV ako Tesla Model X, Jaguar I-Pace či Hyundai Kona. Nie každé SUV či crossover je predsa automaticky nepriateľom životného prostredia,“ hovorí Edmund King z Automobile Association.

Rovnako nekompromisní sú k SUV však aj ľudia z organizácie Transport & Environment. Tí poukazujú najmä na veľké rozmery týchto áut a na skutočnosť, že napríklad v roku 2019 bolo v Anglicku registrovaných až 6,5 percenta nových osobných áut, ktoré svojimi rozmermi prekračovali veľkosť bežných parkovacích miest.

Pripravuje preto opatrenia vyzývajúce k obmedzeniu priestoru vyhradenému pre automobily v uliciach veľkých miest. Chce docieliť to, aby bol nákup veľkých áut pre obyvateľov mesta menej atraktívnym než doteraz.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.