Sledujte nás na Instagrame
@hospodarske_novinyCelkom 14-tisíc zdieľaných kolobežiek. To je dobrých pár sto tisíc Parížanov, ktorí sa prepravujú ekologicky. Alebo nie? Štúdia konzultantskej agentúry Arcadis ukázala, že zdieľaná elektrokolobežka má podobnú uhlíkovú stopu ako automobilová doprava, píše portál iDNES.cz.
Arcadis išla ďalej, než je len počítanie samotnej spotreby energie. Prácu si dala s výpočtom všetkých uhlíkových dopadov jednotlivých spôsobov dopravy - výrobou počnúc, cez náklady na prevádzku, až po recykláciu. A tento spôsob premýšľania radikálne mení pohľad na ekologickú dopravu.
Ak by sa totiž počítala len čistá energia, ktorú kolobežky spotrebujú, boli by naozaj vzorom zeleného prístupu - vyprodukujú len 0,65 gramu CO2 na osobu a kilometer. To je však absolútny zlomok skutočnej ekologickej stopy, ktorú kolobežky po sebe zanechajú.
Ich životnosť pri zdieľanej prevádzke je totiž mizivá, takže ekologická záťaž spôsobená ich výrobou sa nestačí rozložiť do väčšej porcie kilometrov. Na jeden kilometer tak kolobežka "vyrobí" 60 gramov CO2.
Ako na nabíjačku? autom
A potom je tu to zdieľanie: ľudia môžu nechať kolobežku prakticky kdekoľvek. Niekedy sa však musí dobiť. A aby sa na nabíjačku dostala, sú tu lovci kolobežiek (ktorí fungujú aj v Prahe či Bratislave). Tí opustené zdieľané dopravné prostriedky vyzbierajú a vozia na dobitie. Ako? No predsa autom.
Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 73% na dočítanie.
Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.